SD kräver villkor på förhand för att stödja M-KD-regering

2021 11 14

Sverigedemokraterna kräver en konkret överenskommelse på förhand för att ge sitt stöd till Ulf Kristersson (M) som statsminister i valet 2022.

För att kunna gå vidare med kraven på Moderaterna och Kristdemokraterna väntas SD ta upp frågan internt och begära mandat för förslaget på SD:s landsdagar som hålls i Karlstad i slutet av november, rapporterar TT enligt SvD.

Överenskommelse på förhand

Tanken är att SD:s ombud på landsdagarna ska säga ja till att Jimmie Åkesson och partiledningen får mandat att förhandla med andra partier för att nå en sådan förhandsöverenskommelse. Och det ska vara ett krav för att SD ska säga till en annan statsminister än Jimmie Åkesson själv, ta plats i en regering eller ingå i ett regeringsunderlag.

Makt relaterat till valresultatet

SD har flera gånger tidigare betonat att man i första hand vill ingå i en M-KD-regering och i andra hand ha ett aktivt samarbete i ett regeringsunderlag.

Partiet har även betonat att man ska ha inflytande i proportion till valresultatet. SD har även framhållit att om man inte får vara med i regeringen så vill man ha kompensation för det vilket innebär ännu mer inflytande.

ANALYS
Både Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna fokuserar nu på att säkra inflytande efter valet 2022 i en S-ledd respektive M-ledd regering. Tiden när partier kunde ge sitt passiva stöd till en regering eller statsminister utan att få en hel del tillbaka är över i svensk politik.

Nästan omöjligt

Det är nästintill matematiskt omöjligt för Magdalena Andersson (S) eller Ulf Kristersson (M) att bilda regering utan stöd från Vänstern eller SD – om man inte finner en alternativ lösning i mitten över de gamla blockgränserna, vilket inte tycks sannolikt i nuläget.

Skrämma mittenväljare

Båda sidor i politiken använder V och SD som slagträ i debatten och för att skrämma mittenväljare i endera riktningen. Mycket talar därför att valkampanjen 2022 till betydande del kommer att handla om hur de olika regeringsalternativen kommer att se ut.

I det sammanhanget ser Centerpartiet ut att vara det enda partiet som öppnar för att samverkan med båda de två statsministeraktuella partierna – Socialdemokraterna och Moderaterna.

Foto: Sverigedemokraterna

[yop_poll id="876"]

Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen