Riksdagsledamöter anklagas – spred falska uppgifter

2024 11 09

Två riksdagsledamöter anklagas för att ha spridit falska uppgifter till hundratusentals människor.

Översvämningarna i Spanien, där över 200 personer har bekräftats döda, är en stor tragedi som har skakat både Spanien och omvärlden.

Nu anklagas två svenska riksdagsledamöter för att ha spridit falska uppgifter om den tragiska händelsen.

Inläggen med de felaktiga uppgifterna har setts av över 275 000 människor, rapporterar SVT.

”Kan fundera över vad som hänt”

Det är kristdemokraten Magnus Jacobsson och moderaten Jan Ericson som anklagas för att ha spridit felaktig information om översvämningarna.

I ett inlägg på X hävdar Magnus Jacobsson (D) att man i Spanien har tagit bort dammar som hade kunnat stoppa vattnets framfart.

Inlägget innehåller också en karta med blå prickar som påstås visa dammar som har avverkats.

– Sedan urminnes tider har våra förfäder byggt dammar för att skydda bosättningar och göra det möjligt att bruka jorden. Under senare år har det spritt sig en idé om att ”naturen skall återställas” vilket innebär att man bland annat tagit bort dammar som bromsar vattnets framfart, skriver Magnus Jacobsson på X.

– De blå prickarna är dammar som har avvecklats. Man kan fundera över vad som hänt om dessa fortfarande fans kvar, tillägger han, och syftar på den bifogade kartan över Valencia som är full av blåa prickar.

Men påståendet är felaktigt, menar SVT.

Försökt väcka debatt

Prickarna på kartan visar inte alls dammar som har avvecklats, enligt kanalen, som i sin tur hänvisar till den spanska faktagranskningssajten Maldita Climo.

De menar att prickarna visar föråldrade fisk- eller flodbarriärer.

Det är betydligt färre och mindre dammar som har rivits än vad den angivna kartan visar, enligt kanalen.

Magnus Jacobsson kommenterar kritiken i ett nytt inlägg på X.

– Nu har jag fått 3 förklaringar till bilden: dels utrivna dammar, befintliga dammar, bristfälliga dammar. Oaktat bildens korrekthet har jag försökt väcka debatten om vad som riskerar att ske om man tar bort dammar samtidigt som vi kommer att få mer nederbörd på grund av varmare klimat, skriver han.

– Notera att jag samtidigt med inlägget bifogade artiklar där det talas om att flera dammar har avvecklats i Europa, tillägger han, och delar ytterligare en länk som han menar bekräftar tesen om att dammar rivs och att detta leder till problem.

Den som har skrivit är ansvarig

Inlägget har också delats av en annan riksdagsledamot, Jan Ericson (M).

Han menar att den som har gjort det ursprungliga inlägget är ansvarig.

– Jag delade tråden för att resonemanget om dammars och våtmarkers betydelse är viktigt i klimatdebatten. Bilder och illustrationer får den ansvara för som har skrivit tweeten, säger Jan Ericson till SVT.

Foto: Melker Dahlstrand, Sveriges Riksdag

Text: Redaktionen


Stor vändning om Ukraina – Trumps krav i avtalet ryker

2025 04 29

Det omtalade mineralavtalet mellan USA och Ukraina skulle betala tillbaka för pengarna amerikanerna bidragit med i kriget.

Det hävdade USA:s president Donald Trump tidigare i år.

– Vi kommer att få tillbaka våra pengar eftersom det helt enkelt inte är rättvist. Och vi får se, men jag tror att vi är ganska nära en överenskommelse, och vi borde vara nära en överenskommelse, sade Trump på en konferens i februari.

Vändningen: kravet ryker

Nu framkommer att USA inte kommer att begära att Ukraina ska återbetala tidigare bistånd via mineralavtalet, vilket fram till nyligen förespråkats av Trump.

Det bekräftar Ukrainas premiärminister Denys Shmyhal i ett uttalande, rapporterar Kyiv Post.

– Överenskommelser har nåtts om att avtalet inte inkluderar bistånd som tillhandahållits före undertecknandet, framhåller premiärministern på Telegram.

Kyivs "röda linjer"

Denys Shmyhal antyder också att framsteg görs i att få fram ett avtal och att de juridiska teamen i både Ukraina och USA arbetar för att sätta villkoren.

Han säger också att Kyiv har deklarerat Ukrainas “röda linjer” gentemot USA.

– Juridiska team arbetar med avtalet. Vi gör goda framsteg. Det viktigaste är att vi tydligt har definierat våra röda linjer, avtalet måste uppfylla europeiska skyldigheter och inte heller strida mot Ukrainas konstitution och lagstiftning, uppger Shmyhal.

LÄS MER: Ny överenskommelse på gång – för att “trotsa Trump”

Ukraina: sanktioner avbryts inte

Tidigare har det kommunicerats att Ukrainas EU-ansökan inte ska hindras av det mineralavtal som upprättas mellan USA och det krigsdrabbade landet.

Även ett återuppbyggande av Ukraina finns med  i diskussionerna.

– Ukraina kommer att fortsätta att få stöd från partners, försäkrar Denys Shmyhal.

Han tillägger att länderna dessutom är överens om att USA:s sanktioner mot Ryssland inte ska upphöra.

Sanktioner mot Ryssland är fortfarande ett viktigt påtryckningsmedel, eftersom angriparen ständigt försöker försvaga dem. Vi är överens i den här frågan

LÄS MER: Expert befarar skräckbesked från USA: “Det här är slutet”

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Nytt krav i besiktningen på gång – gäller alla bilar över tio år

2025 04 29

EU förbereder en “omfattande översyn av EU:s regler för trafiksäkerheten”.

Alldeles för många äldre fordon är inblandade i olyckor, dödsfall och skador.

Det anser EU-kommissionen som nu går fram med en rad förslag för att förbättra säkerheten i trafiken inom hela unionen, därmed också Sverige.

– De nya reglerna kommer att ta hänsyn till den växande närvaron av elfordon och anpassa sig till ny teknik, framhåller kommissionen i ett uttalande.

Ska besiktigas varje år

Förändringarna bedöms kunna rädda drygt 7 000 liv och förhindra omkring 65 000 allvarliga skador.

Bland de nya reglerna finns bland annat ett krav om att alla personbilar över tio år ska besiktigas varje år.

Idag gäller var fjortonde månad för bilar äldre än fem år i Sverige.

– De föreslagna ändringarna återspeglar EU:s engagemang för säker och hållbar rörlighet samtidigt som fri rörlighet för människor och varor säkerställs, understryker EU.

LÄS MER: Ändrat krav i besiktningen – nytt för i år

Ska upptäcka fusk

EU föreslår också krav på bättre kontroller av bilens assistanssystem, att det ska bli lättare att besiktiga bilen utomlands om man för tillfället bor i ett annat EU-land samt hårdare kontroll av mätarställningen för att upptäcka fusk.

Det sistnämnda problemet handlar om att mätarställningen “rullas” tillbaka för att det ska framstå som att fordonet har kört mindre än vad som är fallet.

– För att bekämpa detta bedrägeri krävs uppdaterade regler, konstaterar EU.

Förslaget går ut på att registrera bilarnas mätarställning i en databas vid såväl besiktning som service eller reparation.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo – anställda kommer förlora jobbet

Transportstyrelsen ska granska

Redan i slutet av förra året talades det om att nya besiktningsregler i förhållande till bilens ålder var på gång. Det handlade då om att ta bort regeln som innebär att fordon äldre än 50 år i vissa fall kan befrias från besiktning.

Just den diskussionen har dock inget med EU:s nuvarande förslag att göra.

Transportstyrelsen har ännu inte tagit ställning till kommissionens utkast på nya regler.

Vi har inte hunnit titta på förslaget mer ingående ännu men om direktivet ändras är det naturligtvis tänkbart att även svensk reglering ska ändras, säger Anders Gunneriusson som är utredare på myndigheten till Vi Bilägare.

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen