Postkodlotteriet varnar – håll utkik efter detta

2024 11 04

Postkodlotteriet har märkt av en besvärande trend.

Allt fler personer drabbas av bedrägerier som kopplas till Postkodlotteriet.

Bedragarna ringer upp för att förklara att personen har vunnit pengar, och ber därefter om bankuppgifter för att överföra pengarna.

Pengarna överförs aldrig - och Postkodlotteriet varnar nu för trenden.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Att de har mage”

Birgitta från Halmstad är en av många som har drabbats av den här typen av bedrägeriförsök under den senaste tiden.

– De är bovar och banditer hela högen, att de har mage att göra sådana saker, säger hon till SR.

– Och han var jättetrevlig, väldigt sympatisk på något sätt och nästan lite ödmjuk.

“Håll utkik”

Lotteriets pressinformatör Roger Magnergård varnar för utvecklingen.

Han menar att det finns en del saker man bör hålla utkik efter för att undvika att bli drabbad.

– Det har blivit fler och fler som drabbas och det har ökat sedan våren, förklarar han.

Han understryker att Postkodlotteriet aldrig ber om Bank-ID eller kortnummer för att sätta in vinstpengar.

– Om det är någon som gör det - lägg på luren. Ring Postkodlotteriets kundservice, då kan du få veta om du har vunnit eller inte.

Betalas automatiskt

Postkodlotteriet förklarar att betalningar i sådana fall sker automatiskt till det registrerade kontot.

– I samband med samtalen har de antingen bett om kortuppgifter eller sagt att de inom en kort stund kommer hem till ”vinnaren” för att sätta in den påstådda vinstsumman. 

– Vid något tillfälle har en uppringd fått en QR-kod sig tillsänd. Samtliga scenarion är försök till bedrägerier.

Så fungerar det

När du vinner skickas ett meddelande via brev, sms eller mejl, och officiella vinstsamtal från Postkodlotteriet kommer från deras kundservicenummer eller från tv-produktionsbolaget som de samarbetar med.

– Lämna aldrig ut kontouppgifter vare sig på telefon eller vid besök. Lämna aldrig över ditt bankkort och din kod till någon annan person, avslutar Postkodlotteriet.

Foto: Postkodlotteriet

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 04

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Folk kan inte betala – Swedbank och flera banker drabbade

2024 11 04

Många av Swedbanks kunder kan just nu inte betala.

Problemet upptäcktes vid halv niotiden på måndagsmorgonen.

Det tycks handla om en driftstörning hos Swedbank som skapar problem för flera användare.

Även Sparbankerna, som består av en stor grupp lokala banker över hela Sverige, är drabbade.

Bekräftar störning

Problemet har drabbat folk som försöker betala med Swish.

Många betalningar tycks inte gå igenom.

Swish själva bekräftar störningarna.

– Driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna, skriver man på sin hemsida och tillägger:

Just nu upplever vi en störning som påverkar transaktioner till och från Swedbank.

Kopplades till Riksbanken

Dagens rapporter är anmärkningsvärda utifrån att Swish hade liknande problem så sent som i fredags.

Då spårades bekymret till Riksbanken och myndighetens betalningssystemet Riks.

Enligt Riksbanken handlade det om en “tröghet i systemeten” som påverkade “en mindre del av betalningarna hos Swish.

– Det är Swish som påverkas då betalningarna går via vårt system, sade myndighetens pressekreterare Susanne Meyer till GP vid tillfället.

Tog flera timmar

Vid det tillfället tog det flera timmar innan problemet var åtgärdat.

De första rapporterna kom då, precis som nu, på förmiddagen.

Först vid 13-tiden kunde Riksbanken ge lugnande besked om att de tekniska driftstörningarna var under kontroll.

Någon prognos när dagens problem kan vara åtgärdade finns inte i nuläget.

Används av 80 procent

Swedbank beskriver sig själva som ledande banken för hushåll och företag i Sverige.

Totalt har man 7,4 miljoner privatkunder.

Swish å sin sida används av drygt 80 procent av svenska folket och 300 000 företag och organisationer.

Sedan lanseringen 2012 har man blivit ett av Sveriges starkaste varumärken och hela landets mobila betaltjänst.

I december 2023 nådde företaget en milstolpe när Swish passerade en miljard betalningar.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen