PETTER STORDALEN: Det här ska anställda absolut inte göra på jobbet

2024 11 05

Den norske entreprenören Petter Stordalen har gjort en förmögenhet på sitt hotellimperium.

Hans imperium avser inte bara hotell utan även restauranger, Vings resebolag, energi, spel och mode.

Stordalen är med andra ord en mycket stor arbetsgivare. I dag har han cirka 18 000 anställda och stor erfarenhet av olika personlighetstyper.

Nu delar ”hotellkungen” med sig av sin kunskap om hur anställda inte bör agera på jobbet.

Enligt entreprenören finns det i synnerhet ett beteende som anställda bör undvika.

Stordalen konstaterar att en röd flagga i hans organisation är när anställda beter sig som ett ”universalgeni” och anser att de alltid har svaret på allt.

– Vi hade en sådan en gång som blev vår kortaste anställning i historien. Han kom in en måndag och hade sin sista arbetsdag en fredag, säger Petter Stordalen till GP och tillägger:

– Han trodde väl att vi var sådana, men vi är ett gäng tvivlare som prövar oss fram till något som fungerar. Livet handlar om att 80 procent är bra nog.

Så ska man säga upp personal

Stordalen är välkänd för att dela med sig av sina tips.

Tidigare har han avslöjat sitt bästa knep för att avskeda personal.

– Ska du säga upp människor, gör det på huvudkontoret. Många gör fel att de tar bara ute på fältet.

– Gör inte det utan börja på kontoren så de förstår att det är allvar, sade Stordalen till Di i maj 2023.

Fakta Petter Stordalen

- Född i Porsgrunn i Norge 1962.

- En av Nordens mest framgångsrika affärsmän på senare år. Han syns ofta på Forbes lista över världens mest förmögna människor och har blivit känd som hotellmagnat, investerare och miljöaktivist.

- Petter Stordalen äger Nordic Choice Hotels (där hotellkedjorna Clarion-, Quality- och Comfort Hotels ingår, plus tio fristående hotell), totalt 184 stycken.

Källa: Volante

Foto: NCHH Nordics

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen