Kritiserad rabatt hos Lidl – “unik i branschen”
2024 11 04
Speciella rabatter hos Lidl har väckt uppståndelse den senaste tiden.
Sedan ett tag tillbaka har Lidl ett särskilt rabattsystem för varor som är på väg att passera sitt bäst före-datum.
Priset på en vara kunde sjunka med 70 procent genom en så kallad “sista dagen”-rabatt, vilket infördes i februari 2023.
I december samma år sänktes den rabatten till 50 procent, enligt Dagligvarunytt.
Ytterligare en förändring ägde rum i oktober 2024 när vissa varor som närmar sig utgångsdatum gick från att rabatteras med 30 procent till 25 procent.
"Beklagar"
Förändringarna har väckt kritik eftersom det i praktiken innebär ett högre pris än tidigare, även om det fortfarande är lägre än den ordinarie prislappen.
Enligt Lidl själva vill man sälja varan till fullpris så länge som möjligt.
Förklaringen till rabatteringen är att minska matsvinnet. Det sker systematiskt “baserat på grundliga analyser”.
Nahir Aslan, presschef på Lidl, menar att varorna rabatteras på morgonen innan butiken öppnar – något som kritiserats för att det av butiksmedarbetare kan uppfattas som kontrollerande.
– Jag beklagar att det upplevs som kontrollerande, när kontrollerna i själva verket är ett verktyg för att minska matsvinnet och göra våra kunder nöjda genom att vara förutsägbara. Vi arbetar kontinuerligt för att samtliga medarbetare ska förstå bakgrunden till de förändringar som genomförs och vara delaktiga i vår verksamhet, säger han till Dagligvarunytt.
"Unik i branschen"
Nahir Aslan menar också att rabatterna är ett framgångsrecept. Om en utgående vara som sänkts med 25 procent inte säljs inom rabatteringsperioden sker ytterligare en rabatt med 50 procent på sista dagen.
Det var alltså den som tidigare ska ha legat på 70 procent, enligt konsumentsajten Nu.se.
– Vår uppfattning är att vår systematik med rabatteringen av varor flera dagar, veckor eller månader innan utgång är unik i branschen. Tack vare vårt matsvinnkoncept har vi hittills i år räddat över 5 000 ton mat.
Billigast grönsaker i Sverige
Lidl har många gånger hyllats för sina låga priser. I en undersökning i oktober konstaterade även oberoende Matpriskollen att Lidl har den billigaste frukt- och gröntkassen i Sverige.
Skillnaden mellan Lidls kasse och den dyraste var över 200 kronor.
– Vårt löfte till kunderna är att leverera högsta kvalitet till branschens bästa pris. Det är särskilt viktigt när det gäller livsmedel som har en positiv inverkan på vår hälsa, sade Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, vid tillfället.
Nya prislappen på plastpåsar
Kedjan gav också nyligen besked om att man sänker priset på plastpåsar från 6,50 kronor till 3,90 kronor i samband med att plastpåseskatten försvinner i november.
– Vi hoppas att tiden med skatten på plastbärkassar har förändrat vanor och att fler kunder numera föredrar flergångskassar. Men om de ändå väljer att köpa en plastpåse på Lidl bidrar deras köp också till satsningar i framtida hållbarhetslösningar, säger Robert Stekovic i en kommentar.
Foto: K. Przybylak
Text: Redaktionen