Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 05

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


JUST NU: Jättebesked från Trump – “Är ett genombrott”

2025 08 19

Donald Trump har enligt egen utsago kommit överens med Putin om ett “betydande steg”.

På måndagskvällen har Donald Trump besök av europeiska ledare.

Volodymyr Zelenskyj, Emmanuel Macron, Friedrich Merz och Alexander Stubb är några av de ledare som befinner sig i Vita huset just nu.

Donald Trump ger i samband med det ett stort besked – han har enligt egen utsago kommit överens med Vladimir Putin om säkerhetsgarantier för Ukraina, rapporterar Sky News.

Stort besked

Donald Trump säger att Vladimir Putin accepterar säkerhetsgarantier för Ukraina.

– Jag anser att president Putin har tagit ett mycket viktigt steg genom att gå med på att Ryssland ska acceptera säkerhetsgarantier för Ukraina, säger den amerikanska presidenten.

– Jag tror att de europeiska länderna kommer att ta på sig en stor del av bördan. Vi kommer att hjälpa dem och se till att det blir mycket säkert.

Ska diskuteras

Trump säger att en punkt han kommer att diskutera med ledarna i Washington ikväll är ”vem som ska göra vad”.

Natochefen Mark Rutte ställer sig mycket positiv till beskedet.

Rutte säger att det rör sig om ett ”ett stort steg” och ett ”genombrott”.

Även EU-toppen Ursula von der Leyen instämmer.

– Det är mycket glädjande att höra att vi arbetar med säkerhetsgarantier, säkerhetsgarantier liknande artikel fem, säger hon.

Ingen kommentar har ännu kommit från den ryska sidan gällande Trumps besked.

Läs mer: Trump erkänner – “Jag trodde det skulle vara lätt”

Zelenskyj positiv

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger att han hade ett ”mycket bra samtal” med USA:s president Donald Trump inför deras multilaterala möte med andra europeiska ledare.

– Jag tycker att vi hade ett mycket bra samtal med president Trump. Vi diskuterade mycket känsliga frågor, säger han enligt CNN.

Samtal väntar

Under resten av måndagskvällen väntas samtal mellan Donald Trump och de europeiska ledarna.

Trump uttrycker återkommande optimism angående en potentiell lösning framöver.

Samtidigt understryker de europeiska ledarna att Ukraina och Europa måste vara involverade i hela processen.

Läs mer: Rekord i Ryssland – fruktar problem i hela landet

Foto: President of Ukraine resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Tung konkurs i bilbranschen – kraschar efter 130 år

2025 08 19

Ytterligare ett bolag i den tyska bilindustrin går under.

Under de senaste åren har krisen i den tyska bilindustrin intensifierats.

Underleverantörerna har fått det oerhört svårt – och konkursansökningarna lämnas in på rullande band.

Nu kommer besked om att ytterligare ett tyskt bolag i bilindustrin tvingas tacka för sig – och det efter 130 år, rapporterar tyska medier.

Går i konkurs

Krisen inom den tyska bilindustrin drabbar nästa företag. 

Nu har ledningen för företaget Werkzeugbau Laichingen ansökt om att inleda ett konkursförfarande vid tingsrätten i Stuttgart. 

Enligt konkursförvaltaren Martin Mucha har den minskade orderingången i kombination med försvårade finansieringsvillkor visat sig vara en för stor belastning.

Företaget med säte i Laichingen, som är specialiserat på tillverkning av verktygsmaskiner för bilindustrin, har för närvarande cirka hundra anställda och kan se tillbaka på en cirka 130-årig företagshistoria, uppger tyska T-online.

Flera problem

Enligt Mucha, partner på advokatbyrån Grub Brugger i Stuttgart, påverkar den fortsatta svagheten inom fordonssektorn även leverantörs- och maskinbyggnadsföretagen.

– Orderingången minskade. Dessutom hade man svårt att få nödvändig finansiering, säger Mucha.

Tufft för tyskarna

Krisen i branschen är tuff för tyskarna.

Bilindustrin står för ungefär en femtedel av landets industriproduktion, och om man räknar med leverantörskedjan genererar den cirka sex procent av BNP, enligt Capital Economics. 

Branschen sysselsätter direkt cirka 780 000 personer – och stöder miljontals andra arbetstillfällen, rapporterar BBC.

“Så många kriser”

Simon Shütz, talesperson för den tyska bilindustriförbundet, har tidigare i år satt ord på krisen.

– Det finns så många kriser, en hel värld av kriser. När en kris är över, kommer en annan, säger han.

Omställningen till eldrivna bilar bidrar till utmaningarna, menar talespersonen.

– Övergången från förbränningsmotor till eldrift är en mycket stor process. Vi investerar miljarder i ombyggnaden av alla fabriker. Och det tar tid, det råder det ingen tvekan om.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen