Falukorv stoppas

2024 11 04

Ica tvingas att stoppa sin populära falukorv.

Falukorven stoppas eftersom ICA har upptäckt ett allvarligt fel i samband med en kontroll.

Små metallbitar har påträffats i falukorvsprodukter, som man nu tvingas återkalla, enligt företaget.

– Vi beklagar att vi behöver återkalla dessa produkter och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske, säger Lena Sparring, kvalitetschef på Ica Sverige, i ett uttalande.

Uppmanas lämna tillbaka produkten

Den produkt som återkallas är ICA Falukorv 800 gram.

Återkallelsen gäller produkter med bästföredatum 30-11-2024, 03-12-2024 och 08-12-2024.

Återkallelsen innebär att produkterna stoppas i kassan och inte längre går att köpa.

Samtidigt uppmanar Ica dem som har köpt produkten att lämna tillbaka den i den Ica-butik där den köptes.

Man kan också reklamera produkten via Icas hemsida eller kontakta Icas kundtjänst på telefon på vardagar mellan klockan 09 och 15.

Återkommande kontroller

Skälet till att produkten återkallas är alltså att man har hittat små metallbitar i några få av produkterna i samband med en kvalitetskontroll.

– På ICA gör vi återkommande kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden, säger Lena Sparring.

Av säkerhetsskäl väljer man nu att återkalla de aktuella produkterna.

– För ICA är hög kvalitet och kundens säkerhet det allra viktigaste, säger hon.

Återkallelse även tidigare i veckan

Det är andra gången den här veckan som Ica tvingas återkalla en produkt.

Tidigare i veckan meddelades att Ica tvingas stoppa en populär sallad. Det handlade om Icas egen rucolasallad.

Orsaken var att man hade upptäckt spår av salmonella i samband med en provtagning.

– ICA återkallar ICA Rucola 65g samt ICA Rucola 200g då leverantören funnit spår av salmonella vid en intern provtagning, förklarade Ica då.

– Fyndet av salmonella gjordes i en liten del av partiet av rucola men som försiktighetsåtgärd återkallar man alla produkter med samma bäst-före-datum, enligt matjätten.

Återkallelsen gällde ICA Rucola 65g med bäst-före-datum 2024-11-02 samt ICA Rucola 200g med bäst-före-datum 2024-11-02.

Foto: JaBB

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen