Skola anmäld – för många svenska namn i klassen
2024 10 30
En klassindelning på en grundskola i Lund har anmälts till kommunen, Skolinspektionen och Diskrimineringsombudsmannen (DO).
Bakgrunden till anmälan är att en majoritet av elever med svenskklingande namn har placerats i den ena av två klasser i årskurs 4.
I den ena klassen finns 13 flickor med svenskklingande namn. I den andra klassen har endast 2 av 13 flickor ”svenska namn”, rapporterar Sydsvenskan.
Uppdelningen har fått flera föräldrar att reagera.
Klassindelningen anses vara diskriminerande och har anmälts till kommunen, Skolinspektionen och DO.
– Det räcker med att man läser namnen på klasslistan för att se att det blev en väldig uppdelning efter etnicitet. Jag har svårt att se hur det skulle vara ren slump, säger en förälder till Sydsvenskan.
En annan förälder menar att eleverna i klassen med färre svenskklingande namn kommer påverkas negativt. Föräldern pekar bland annat på att flera av flickorna i den andra klassen pratar arabiska på rasterna och att det kommer försvåra möjligheterna till integration.
Skolan svarar
Skolledningen har kommenterat kritiken.
Pernilla Vesterlund, rektor på skolan, framhåller att reaktionerna överraskat henne. Hon dementerar att klassindelningen handlar om etnisk bakgrund.
– Etnicitet är inte något vi tar hänsyn till, etnicitet säger inte något om exempelvis var i utvecklingen eleverna befinner sig, säger hon till Sydsvenskan.
Enligt rektorn har skolan förhållit sig till andra faktorer, bland annat:
- Sociala konstellationer
- Elevernas kunskapsresultat på nationella prov
- Behov av stöd
Stort problem
Segregationen i svenska skolan är ett omdebatterat ämne.
Enligt Skolverket har segregationen i skolan ökat de senaste åren.
– Det riskerar att leda till att vissa skolor får stora svårigheter att kompensera för elevers olika behov och förutsättningar, framhåller myndigheten på sin hemsida.
I en färsk undersökning från Skolverket svarar en majoritet av ansvariga i svenska skolor att de vill få till en jämnare och mer blandad elevsammansättning.
Arkivfoto: Y. Tjiuwanda
Text: Redaktionen