Oväntad nyhet om Sverige – klättrar på åtråvärd lista
2024 10 29
Koranbränningar, desinformationskampanjer och den organiserade brottsligheten har påverkat Sverigebilden negativt.
Det har Svenska institutet (SI) tidigare rapporterat.
Fjolåret har beskrivits som ett "utmanande år för Sverigebilden” av Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
– Vi behöver utveckla relationen och dialogen med de länder där uppfattningen om Sverige försämrats och kunskapen om oss är låg. Kännedom om ett land, eller egna erfarenheter, bygger förtroende, konstaterade Sjöstedt i februari.
Vändning bekräftat
Nu kommer dock ett glädjande besked om Sverigebilden.
Trots de senaste årens turbulens har bilden av Sverige stärkts.
I årets Nation Brands Index (NBI), som genomförs av Ipsos, återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige klättrar från plats 10 till plats 8 på listan.
En bidragande faktor är att bilden av Sverige har återhämtat sig i Turkiet.
– Det är särskilt glädjande att vi ser en snabb återhämtning i Turkiet från föregående år. Den stora uppmärksamheten kring koranbränningar och Sveriges Natoprocess påverkade bilden, men vi ser nu att försämringar kan vara kortsiktiga om bilden av landet sedan tidigare är stark, säger Madeleine Sjöstedt i en kommentar till statistiken.
Ryssallierade och västvärlden
Bilden av Sverige skiljer sig åt i olika delar av världen. Uppfattningen om Sverige är mest positiv bland västländerna. Invånare i Tyskland och Kanada har den positivaste uppfattningen.
Samtidigt är bilden av Sverige mindre positiv bland Ryssland och landets allierade.
– Sett över en tioårsperiod finns en negativ trend för bilden av Sverige i Saudiarabien, Indien och Kina, framhåller SI.
Iran, Sydafrika, Brasilien, Egypten, Etiopien och Förenade arabemiraten är andra länder där bilden av Sverige är mindre positiv.
Undersökningen i korthet
Här är några utdrag från studien:
Sverige har en tydlig profil
Sveriges styrkeområden – till exempel samhällsstyre samt miljö- och klimat – är desamma i olika delar av världen. Trots relativt låg kännedom har många tydliga associationer till Sverige.
Sverige är attraktivt för handel och investeringar respektive som turistdestination
Sverige uppfattas som ett land med hög livskvalitet och jämlikhet i samhället. Naturen är en viktig faktor för Sverige som turistdestination.
Erfarenhet av Sverige ger mer positiv uppfattning som skapar motståndskraft
De som tagit del av Sverige genom besök, svenska produkter eller information om Sverige har en mer positiv bild.
Källa: Svenska institutet
Foto: T. Flyckt
Text: Redaktionen