Barnleksak väcker ramaskri – ”hur fel som helst”

2024 10 28

Ett företag som säljer leksaker till barn har hamnat i blåsväder.

Det rör sig om den danska kedjan Føtex.

Ilskan riktas mot två produkter som förekommer i Føtex julkatalog med leksaker.

Kedjan gör reklam för en leksakssurfplatta och en leksaksmobil för barn. Den medföljande texten förklarar att leksakerna är avsedda för barn från 12 månader.

– Det är fullständigt galet. Jag förstår inte alls hur det hänger ihop, säger Lise Rønfeldt Bagger, som själv är tvåbarnsmamma, till danska TV2.

Noll timmar skärmtid

Både den danska Hälsomyndigheten och svenska Folkhälsomyndigheten rekommenderar begränsad skärmtid för barn. För barn som är yngre än två år är rekommendationen noll timmar.

– Vi lever i ett samhälle där det pågår en massiv debatt om att begränsa skärmar så mycket som möjligt för både barn och vuxna. Så varför introducera barn till skärmar när de knappt kan gå eller prata? frågar sig Lise Rønfeldt Bagger.

Hon får medhåll av specialistläkaren Imran Rashid.

– Det här är hur fel som helst. Det normaliserar och legitimerar att bebisar måste sitta med en iPad i handen, säger han till tv-kanalen.

Läkaren jämför reklamen med marknadsföring av andra hälsoskadliga produkter.

– Det är trots allt något som är tänkt att skapa associationer hos barnet till iPads och smartphones. Føtex kunde lika gärna gjort reklam för leksakscigaretter och leksakssprit.

Svaret: ”Förbereder barnen för framtiden”

Salling Group, som äger Føtex, har svarat på kritiken.

– Vi ser det som en leksak som kan förbereda barnen för det som kommer i framtiden. Samtidigt tränar den upp deras kognitiva förmågor genom att de bland annat kan trycka på en knapp som visar en apa, och sedan pratar den som en apa, säger bolagets presstalesperson Jacob Krogsgaard Nielsen till TV2.

Fakta: Rekommenderad skärmtid för små barn

Här är Folkhälsomyndighetens rekommendationer:

- Barn som är yngre än 2 år ska helst inte använda skärmar alls.

- Undvik helst att barn under 2 års ålder använder skärmar, även om det kan vara svårt. Försök att undvika att barnet har egen skärmtid. Men det kan vara okej att ha ett videosamtal med en släkting, eller att titta på foton med en vuxen.

- Sitt gärna med om exempelvis äldre syskon använder digitala medier, och diskutera och förklara innehållet på ett sätt som både det äldre och det yngre barnet förstår.

Foto: BBC Creative

Text: Redaktionen


JUST NU: 20-tal anställda stängs av i hemtjänsten

2025 09 05

Ett 20-tal anställda inom hemtjänsten i Uddevalla kommun stängs av med omedelbar verkan.

Detta efter att kommunen upptäckt ”omfattande brister” i de anställdas arbete, rapporterar Bohuslänningen.

Malin Normann, socialchef i Uddevalla kommun, ser mycket allvarligt på det som har inträffat.

– Jag vill understryka att det är extremt upprörande, säger hon till tidningen.

Under nattpassen

Normann vill inte specificera vilka brister som upptäckts, men berättar att det handlar om allvarliga brister hos anställda vid hemtjänstens nattbemanning.

– Vi har fått allvarliga indikationer på brister i verksamheten. Vad det är för typ av brister kan jag inte gå in på just nu, men vi behöver kartlägga på vilket sätt detta har påverkat våra brukare, säger hon till P4 Väst.

”Jag blir oerhört upprörd”

Malin Normann informerades om de allvarliga bristerna för några dagar sedan.

– Det här är oerhört allvarligt och jag blir oerhört upprörd av den här situationen. Vi finns till för att ge god vård och stöd till de allra mest utsatta i samhället, säger hon till radion.

Utredningen inleds

Det är oklart om någon brukare kommit till skada. Incidenterna ska nu utredas.

Den berörda personalen har stängts av från sina tjänster i en månad utan månadslön.

– Vi vet inte om någon brukare har tagit skada, men uppgifterna är så pass allvarliga att vi beslutat oss för att stänga av personalen under tiden vi utreder det här, säger Malin Normann till Bohuslänningen.

LÄS MER: Var fjärde svensk riskerar ekonomiskt bakslag – redan i höst 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt

2025 09 05

Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.

– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:

– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.

Förklaringen

Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.

Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.

– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.

–  Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.

Bekymmer för många kunder

Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.  

Tidigare test

Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna. 

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Foto: Kivra 

Text: Redaktionen