Ris stoppas i Sverige

2024 10 25

Livsmedelsverket har stoppat hundratals ton ris.

Tillsammans med Polismyndigheten, kommunal livsmedelskontroll, Tullverket och Arbetsmiljöverket har Livsmedelsverket kontrollerat grossister som hanterar och säljer ris.

Över 600 ton ris kontrollerades och nästan allt ris var märkt som finare kvalitet än det var.

Med anledning av upptäckten har Livsmedelsverket satt stopp för stora mängder ris i Sverige.

– Tack vare god myndighetssamverkan mellan Livsmedelsverket, kommunerna, Polisen, Tullen och Arbetsmiljöverket har vi stoppat felmärkta och bristfälliga produkter. På så sätt har insatsen också bidragit till sundare konkurrens till fördel för alla företag som följer reglerna.

Det säger Sofia Ardell, chef för enheten Märkning och exportfrämjande på Livsmedelsverket.

Organiserad brottslighet

Polisen kopplar upptäckten till den organiserade brottsligheten i Sverige.  

– Denna typ av myndighetsgemensamma kontroller är viktiga för att komma åt regelöverträdelser, arbetslivskriminalitet och annan anknuten brottslighet. Många gånger ser vi att den organiserade brottsligheten ligger bakom och att de tjänar stora pengar, säger Erica Rampling, samordnare mot arbetslivskriminalitet inom polisen.

Efter granskningen har fem företag fått säljförbud. Polisen har inte gått ut med information om vilka företag det rör sig om.

Sålts hos stora kedjor

En del av riset har sålts av de större svenska detaljhandelskedjorna.

Vilseledande märkning var den vanligaste överträdelsen. I flera fall indikerade märkningen att riset var av bättre kvalitet än produkten i förpackningen.

–  I förpackningarna fanns ris av sämre kvalitet eller helt andra rissorter. Genom att hävda att riset är av en bättre kvalitet är det möjligt att öka vinsten och ge sig själv konkurrensfördelar på ett otillåtet sätt, fastslår Livsmedelsverket i granskningen.

Två länder

Mest brister hittades i ris från Indien och Pakistan.

Totalt importerar företag i Sverige över 37 tusen ton ris per år till ett uppskattat värde av en halv miljard kronor. Basmatiris står för cirka 11 tusen ton av den totala mängden.

Foto: Pille R. Priske

Text: Redaktionen


Ny åldersgräns för körkort i Sverige – kan införas inom kort

2024 10 25

En ny åldersgräns på körkort för bil kan väldigt snart bli verklighet i Sverige.

Trafiksäkerheten ska förbättras inom hela EU.

Av den anledningen ska återigen ett antal körkortsdirektiv uppdateras i samtliga medlemsländer.

Ett av dem inkluderar en sänkt åldersgräns på körkort till 17 år – baserat på vissa villkor.

Förslaget förhandlas

EU har tidigare vid tre tillfällen introducerat nya regler för körkort inom unionen: 1980, 1991 och 2006.

Det senaste direktivet har uppdaterats vid elva tillfällen och gäller framför allt medicinska krav, förarprov eller körkortets utformning.

I förslaget till det omarbetade körkortsdirektivet ingår det nu att man ska kunna ta körkort redan vid 17 års ålder. Villkoret är att man har med en ledsagare fram till dess att man fyller 18 år.

– Det föreslås också att medlemsstater ska utfärda ett B- och C-körkort (efter förarprov) till 17-åringar där dessa förare, fram tills de fyller 18 år, ska ha en medföljare i fordonet som uppfyller vissa krav vad gäller till exempel ålder och körkort, framhålls i det omarbetade körkortsdirektivet enligt ett PM från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Ledsagaren ska vara minst 24 år gammal och ha haft ett körkort utan anmärkningar i åtminstone fyra år.

Beslut före årsskiftet

För tillfället är Ungern ordförandeland i EU och det är samma land som trycker på för att få till de nya reglerna.

Ett beslut inom EU väntas inom kort, sannolikt redan före årsskiftet, rapporterar Expressen.

Därefter kommer de nya reglerna införas i alla medlemsländer – även Sverige.

Forskare: höj den istället

För Transportstyrelsen kan det innebära en stor förändring. Nuvarande 18-årsgräns har länge egentligen varit en icke-fråga.

Om något så har det snarare diskuterats att höja den, av skälet att hjärnan inte anses färdigutvecklad vid 18 års ålder.

Unga människor är även överrepresenterade i svåra trafikolyckor.

– Det skulle vara en morot att vänta, har kirurgiprofessorn Ulf Björnstig, som forskat på trafikolyckor, tidigare sagt till utbildningssajten Alla Studier.

– Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till dem som väntar till 25-årsåldern.

Foto: S. Davis

Text: Redaktionen


Skatteverket riktar meddelande till alla som ska byta till vinterdäck

2024 10 24

Det är snart dags att byta till vinterdäck.

Och Skatteverket riktar en uppmaning till bilister.

Myndigheten framhåller att det finns många oseriösa aktörer på marknaden.

De som ska betala för byte bör ha koll på vissa saker för att försäkra sig om att det är pålitliga och ordentliga företag som genomför däckbyten.

Det framhåller Skatteverket i ett pressmeddelande.

Ha koll på detta

Som bilägare finns det några saker man bör tänka på.

Att söka sig till billiga aktörer är naturligt, men Skatteverket menar att man ska se upp för de som erbjuder för billiga priser.

– När många ska byta till vinterdäck blir det högtryck hos däckbytarföretagen. Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på skattefusk, dålig arbetsmiljö eller att de anställda utnyttjas, förklarar myndigheten.

– Genom att ta kvitto, kolla upp firman du anlitar, och fundera över om det pris du erbjuds är rimligt bidrar du till en konkurrens på lika villkor och minskat fusk.

Jämför företag

Som bilägare gör man rätt i att jämföra företagens priser.

Man kan exempelvis kolla upp vad seriösa aktörer som Mekonomen, MECA och liknande företag erbjuder.

Om priset är betydligt lägre hos andra aktörer så kan det vara en varningsflagga.

– Ett ovanligt lågt pris kan betyda att företaget inte följer lagar och regler, till exempel genom att inte betala rätt skatt. Om företaget får en fördel på felaktiga grunder kan det göra att seriösa företag slås ut, genom en osund konkurrens, fortsätter Skatteverket.

Be om kvitto

Myndigheten ger flera andra tips som bilägare kan följa för att försäkra sig om verksamhetens seriositet.

– De allra flesta företag måste ge dig som kund ett kvitto på ditt köp och registrera försäljningen i kassaregistret. 

– Det gäller oavsett om du betalar däckskiftet kontant, med kort, Swish eller via andra digitala betaltjänster. Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren ska själv erbjuda dig det. 

Kolla upp firman

Skatteverket uppmanar även till att kolla upp firman som byter däcken.

Recensioner och andra bedömningar kan ge ledtrådar till vad det rör om för verksamhet.

Foto: F. Bratt Skatteverket resp D. Foster

Text: Redaktionen