Enskilda centerpartister kan stoppa Magdalena Andersson (S)

2021 11 14

Magdalena Anderssons (S) planer på att väljas till statsminister kan komma att krossas av enskilda centerledamöter som istället vill se Ulf Kristersson (M) som statsminister.

Centralt placerade källor inom både regeringen och Centern uppger till Expressen att enskilda riksdagsledamöter för Centern kan komma att rösta nej till Magdalena Andersson (S) som statsminister. Och det kan räcka för att stoppa hennes möjligheter.

Mycket jämnt läge

För att bli vald till statsminister krävs det att man inte har mer än 174 röster emot sig. Man får med andra ord inte ha en majoritet av de 349 ledamöterna i riksdagen emot sig vid statsministeromröstningen.

Vänstern, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centern kommer upp i 175 röster medan Moderaterna, Liberalerna, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna kommer upp i 174 tillsammans.

En enda röst kan avgöra

Det kan alltså räcka med att en enda centerpartist byter sida för att Magdalena Andersson (S) ska stoppas från att bli Sveriges första kvinnliga statsminister.

Men det finns även två andra hinder i vägen för Andersson (S).

Nummer 1

1, Centern och Miljöpartiet måste ge sitt stöd och det tycks kräva att C och MP först kommer överens om de två heta frågorna ny lag om strandskyddet respektive äganderätten i skogen. Mycket talar för att de båda partierna kan komma överens i frågan och kanske sker det i dag måndag.

Nummer 2

2, Vänsterpartiet ska säga ja ännu en gång till att göra Socialdemokraternas partiledare till statsminister – utan att själva få ens en bråkdel tillbaka jämfört med vad Centern och Miljöpartiet får för sina ja.

Vänstern kräver att få till samtal och förhandlingar med Magdalena Andersson (S) innan de röstar ja och sannolikt äger det samtalet rum kanske redan i dag måndag eller i morgon tisdag.

I stället rösta på Ulf Kristersson (M)

Men även om både Centern, Miljöpartiet och Vänsterpartiet alla sluter upp bakom Magdalena Andersson (S) så kan alltså en enda centerpartist gå i en annan riktning och istället rösta på Ulf Kristersson (M) som statsminister.

ANALYS

Läget är mycket ovisst. Å ena sidan är många i Centern kraftigt emot ökat samarbete med Vänsterpartiet men å andra sidan innebär inte samtal mellan Nooshi Dadgostar och Magdalena Andersson per automatik att Vänstern får ökat inflytande. Samtidigt skulle den centerpartist som byter sida även fälla de C-reformer som partiet just nu håller på att enas med Miljöpartiet om.

Det skulle kunna innebära att en av Centerns hjärtefrågor om stärkt äganderätt för skogsägare riskerar att gå förlorat. Det talar för att Annie Lööf (C) har goda möjligheter att ändå hålla ihop sitt parti i statsministeromröstningen.

Dessutom är det möjligt med en slags moteffekt i form av enskilda liberaler röstar nej till en regering som blir beroende av SD. Det finns med andra ord flera osäkerhetsfaktorer inför statsministeromröstningen.

Foto: Centerpartiet, Regeringen, Ulf Kristerssson, FB


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen