Amerikansk butikskedja till Sverige – ägs av superkändis
2024 10 24
Kim Kardashians succémärke Skims öppnar nu butiker i Sverige.
Den framgångsrika influeraren Kim Kardashian grundade år 2019 klädmärket Skims.
Skims har gjort en raketresa i USA och med hjälp av Kardashians massiva följarskap i sociala medier har märket blivit mycket populärt.
Nu öppnar man flera fysiska butiker i Sverige, rapporterar flera medier.
Kommer till NK
Skims öppnar två butiker - en på NK i Stockholm och en på NK i Göteborg.
– Nu lanserar SKIMS sin första fysiska shoppingupplevelse i Skandinavien på NK, både i Stockholm på den nyöppnade avdelningen på Plan 1 och i Göteborg på avdelningen NK Lingerie, Plan 2, förklarar NK via sin webbsida.
“Naturlig expansion”
Jens Grede, vd för Skims, menar att Sverige är en naturlig destination för Skims-butikerna.
– NK har sedan länge varit en stark plattform för internationella varumärken som vill nå den svenska publiken, och vi ser fram emot att erbjuda vårt sortiment här och ser även stora möjligheter att växa vidare i hela Norden, framhåller han enligt sajten E-handel.
Miljardomsättning
Enligt Breakit omsatte Skims förra året 7,9 miljarder kronor och gjorde en vinst på 2 miljarder.
Bolaget värderas i nuläget till drygt 40 miljarder kronor.
Under en tid har Skims främst fokuserat på e-handel, men öppnar allt fler fysiska butiker runt om i världen, bland annat i hemlandet USA.
Anpassad efter kroppen
Skims säljer kläder som de menar är anpassade efter olika kroppstyper.
– Vi sätter nya standarder genom att erbjuda lösningar för alla kroppar, framhåller Skims om sina kläder.
– Från tekniskt konstruerade shapewear som framhäver dina kurvor till underkläder som töjer sig till dubbla storleken - vårt mål är att ständigt förnya det förflutna och utveckla vår bransch för framtiden.
Varuhuset NK, där Skims kommer att upprätta butiker i Göteborg och Stockholm, hyllar kedjan.
– Med sitt unika sortiment av produkter har SKIMS hyllats för deras innovativa material, mångsidiga design och breda storleksspann för varje behov och varje kropp.
Foto: J. Dylag
Text: Redaktionen