20-årig svensk kvinna död i turistparadis

2024 10 23

En svensk kvinna har förlorat livet i Spanien.

Sent på onsdagseftermiddagen kommer tragiska uppgifter från det spanska turistparadiset Marbella.

En svensk kvinna i 20-årsåldern har förlorat livet i en trafikolycka.

Kvinnan var passagerare i en sportbil som kördes av en förare som har förts till sjukhus med allvarliga skador.

Det rapporterar Aftonbladet.

UD bekräftar

Utrikesdepartementet har bekräftat dödsfallet.

Kvinnan kommer från Sundsvall men har bott i Spanien sedan en tid tillbaka.

Sportbilen i fråga ska ha kraschat in i mitträcket på en motorväg av oklar anledning, det är oklart om några andra bilar var inblandade i den allvarliga olyckan.

Gick inte att rädda

Direkt efter olyckan fördes både den svenska kvinnan och föraren till sjukhus.

Den svenska kvinnans liv gick inte att rädda, och föraren ska ha skadats allvarligt.

Det finns i nuläget inga uppgifter om att föraren ska ha varit svensk eller att det ska ha funnits några andra passagerare.

Hjälper till på olika sätt

När svenskar förlorar livet utomlands hjälper regeringen till på olika sätt.

Ambassaden arbetar med att få fram information om händelsen från lokala myndigheter.

De ger även råd om nödvändig dokumentation för hemtransport av den avlidna.

Det finns också löpande kontakt mellan ländernas myndigheter gällande sådana dödsfall för att se till att man hanterar situationen på rätt sätt.

– Om en svensk dör utomlands kan ambassaden ge anhöriga hjälp och stöd, förklarar regeringen.

– Det kan vara i form av kontakt med lokala myndigheter, råd kring nödvändig dokumentation och registrering av dödsfallet.

Kan vara komplicerat

Situationen vad gäller försäkring kan vara komplicerad vad gäller dödsfall utomlands.

Ambassaden förklarar vad som gäller:

– Om försäkring finns hjälper vanligtvis försäkringsbolagets larmcentral till med den praktiska hanteringen kopplad till dödsfallet. De kan exempelvis betala hemtransport av den avlidne, meddelar ambassaden via sin webbsida.

– Saknas försäkring kan ambassaden hjälpa anhöriga med råd vad gäller hemtransport eller lokal begravning på plats. Detta betalas av anhöriga. Ambassaden kan inte ge lån för sådana kostnader.

Foto: R. Kovacevic

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen