LARMET: Dold kamera installerad i vanliga bilar – ska inte finnas där

2024 10 23

En ny rapport visar att du övervakas i ditt hem i betydligt större utsträckning än vad många befarat.

Det är en amerikansk studie som påvisat hur elektronik som tv-apparater, spelkonsoler, telefoner och bilar spionerar på och kartlägger vanliga konsumenter genom att utrustas med mikrofoner eller kameror.

En baksida av tekniken som få känner till, menar juridikprofessorn Jan Trzaskowski från Aalborg Universitet som tagit del av studien.

– Det kallas smart-tv, men man kan fråga sig vem den är smart för, säger han till danska TV2.

CDD: Folk har ingen aning

Rapporten kommer från organisationen Center for Digital Democracy, CDD.

Den visar att tillverkare av smart-tv, det vill säga tv-apparater med tillgång till internet, och leverantörer av streamingtjänster har utvecklat ett övervakningssystem som undergräver både integriteten och det skydd man borde ha som konsument.

Enligt CDD är det största problemet att vi inte har en aning om informationen som samlas in om oss.

– Nästan alla produkter har idag kamera eller mikrofon och kan övervaka oss. Och tillsammans med data som platstillgång, som de flesta har slagit på, kan enheterna skvallra och förmedla mycket information om oss på kort tid, säger Keld Norman, säkerhetskonsult på ett av Danmarks ledande företag inom cyber- och informationssäkerhet.

Larmet: dolda kameror i bilar

Den amerikanska organisationen jämför en smart-tv med att ta in en trojansk häst i huset.

Men det är inte bara elektronik i hemmet som spionerar på dig.

Enligt Forbrugerrådet TÆNK, en dansk motsvarighet till Råd & Rön, har man sett exempel på kinesisktillverkade bilar där man oväntat hittat kameror inuti.

Ingenstans i bruksanvisningen nämns kameran – som uppges vara aktiv och filmar föraren.

– Man kan bli nervös där. För om det inte är meningen att det ska upptäckas att det finns där, vad ska det användas till, och vem tittar eller lyssnar med det, och vad använder de det till? säger Ida Nynne Daarbak Reselivjurist, jurist på TÆNK, till TV2.

Regler skyddar inte

Konsumenter inom EU är visserligen bättre skyddade än i USA genom strängare lagstiftning. Men det finns fortfarande områden där det är svårt för konsumenter att se vilken information man av misstag kommer att dela med andra.

Lagstiftningen skyddar exempelvis inte om man okritiskt klickar ja till alla villkor utan att läsa det finstilta.

Och enligt Jan Trzaskowski innebär introduktionen av AI en ytterligare eskalering i “spionaget” och hur övervakningen kan anpassas efter den individuella konsumenten. Lägg därtill det beroende som telefonen eller tv:n skapar.

– Så även om vi har alla möjliga regler och lagstiftning – kan den inte skydda oss från oss själva, våra vanor och vårt beroende. Och det drar företag full nytta av. De får alla annonskronor och så kan staten komma senare och betala för att åtgärda de personliga, sociala och samhälleliga skadorna, säger Jan Trzaskowski.

Foto: Bob the Skater

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen