Här är Sveriges “sämsta” bredbandsbolag – 2,6 miljoner kunder

2024 10 22

I princip alla är numera helt beroende av internet för att hantera vardagen.

Om det så är för att betala månadens räkningar, köpa en biljett till tåget eller bara för att avsluta dagen med en tv-serie på Netflix finns det en gemensam faktor: bredbandet måste fungera.

Såväl privatpersoner som företagskunder förväntar sig numera att internet ska flyta på friktionsfritt.

Och rent generellt är kundnöjdheten relativt hög.

Den har till och med ökat de senaste åren.

Vi ser en fortsatt förbättring av det vi kallar produktegenskaper inom bredband. Pålitlighet och stabilitet betraktas nu av kunderna som hygienfaktorer, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex som nu har undersökt vad kunderna egentligen tycker om sina bredbandsbolag.

Kommer ikapp andra branscher

Det som kunderna i undersökningen har rankat är bredbandets stabilitet, pålitlighet och hantering av servicefrågor.

Trenden är att branschen har ryckt upp sig de senaste åren.

– Tydliga förbättringar märks i svarstider, bemötande och kompetens. Kunderna är snart lika nöjda med kontakt och support som i många andra branscher, säga Johan Parmler i ett pressmeddelande.

Bästa och sämsta bolaget

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan 2024.

Bolaget får värdet 74,8 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Tuffast är det för bredbandsbolaget 3 – ett bolag med totalt 2,6 miljoner kunder.

Företaget når enbart värdet 64,0, vilket är sämst på hela listan.

Svag placering för Netflix

Svenskt Kvalitetsindex har även mätt kundnöjdheten bland svenska streamingbolag.

Här toppas listan av Amazon Prime (73,6) respektive Skyshowtime (72,4) medan mer klassiska jättar som Netflix (66,1) och TV4 Play (65,7) har det tuffare.

– Tillgången till olika streamingtjänster har ökat, men samtidigt har kunderna blivit mer selektiva, vilket har påverkat kundnöjdheten, säger SKI:s analyschef Love Westin.

– Vi ser också att stora sportevenemang eller populära serier har en positiv effekt på kundnöjdheten. Men om det bygger långsiktig lojalitet är en annan fråga. Generellt sett är vi ganska otrogna i den här branschen.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

1. Ownit (74,8)

2. Banhof (72,9)

3. Bredband2 (68,3)

4. Branschen (68,0)

5. Telia (67,9)

6. Övriga (67,7)

7. Tele2 (66,9)

8. Telenor (66,2)

9. 3 (64,0)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen


JUST NU: Hyror kan sänkas – hundratusentals berörs

2025 08 18

Hyresgästföreningen yrkar på sänkta hyror i Sveriges huvudstad.

Under de senaste åren har svenska folket stått inför stora utmaningar rent ekonomiskt.

Hög inflation, höga räntor och generella kostnadsökningar har slagit hårt mot plånböcker över hela landet.

I vissa områden har även hyrorna dragit iväg – och nu kan hyrorna sänkas i Stockholm då hyresgästerna “inte klarar av mer”.

Hyror kan sänkas

Efter tre år av “rekordhöga hyreshöjningar” yrkar Hyresgästföreningen region Stockholm nu på sänkta hyror.

Hyresgäst­föreningen region Stockholm har drygt 132 000 medlemmar.

I Stockholms län handlar det om en sänkning mellan 0,36 och 4,45 procent, och i Stockholms stad mellan 2,41 och 4,45 procent.

“Måste stoppas”

Yrkandena läggs fram i förhandlingarna med intresseorganisationen Fastighetsägarna Stockholm om den årliga hyresjusteringen 2026. 

– Totalt har hyrorna i regionen ökat med nästan 16 procent sedan 2023 – mer än under de sju föregående åren tillsammans. Hyresrusningen måste stoppas, meddelar Hyresgästföreningen.

“År för år”

Susanne Sjöblom, ordförande för Hyresgästföreningen region Stockholm, kommenterar.

– Det är hyresgästerna som får ta smällen år för år, säger hon.

– Vi ser hur människor oroar sig för att inte kunna bo kvar i sina hem. Situationen är nu så allvarlig att vi inte ser något annat alternativ än att yrka för en sänkning av hyran.

“Är en kris”

För 2026 vill intresseorganisationen Fastighetsägarna se en höjning på 6,1 procent i Stockholms stad och 5,9–8,2 procent i Stockholmsregionen och Gotland.

– Vi befinner oss i en levnadskostnadskris och har nått en gräns där det helt enkelt inte går längre, fortsätter Sjöblom.

– Hyresvärdarna som företrätts av intresseorganisationen Fastighetsägarna Stockholm har stått för de största hyreshöjningarna tre år i rad – hyresgästernas gräns är nådd. Nu måste det till en förändring.

Läs mer: Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter

Foto: N. Signe

Text: Redaktionen


Lendo-varning utfärdas – flera drabbade

2025 08 18

Nya bedrägerier orsakar problem.

Den här gången kapar bedragarna jämförelsetjänsten Lendos varumärke.

Bedragarna använder låneföretaget för att försöka lura folk på pengar – och flera personer har drabbats av det, rapporterar Råd & Rön.

Flera drabbade

Så här lyder ett exempel på hur ett bluff-sms kan se ut:

– Hej! Din låneansökan har blivit beviljad. Utbetalning sker inom 2-3 arbetsdagar. Lendo.

I meddelandet medföljer ett telefonnummer till “kundtjänst” som bedragarna vill att de tilltänkta offren ska klicka på.

Exempelvis kan det vara så att mottagaren inte alls har ansökt om lån eller något liknande, och därför vill meddela det till kundtjänsten innan personen haft tid att tänka efter.

Då slår bedragarna till.

“Arbetar mot det”

Lendos talesperson Johanna Björbäck har tidigare uttalat sig om saken.

– Tyvärr ser vi att Lendos varumärke utnyttjas av kriminella i sådana sammanhang, och detta är något vi arbetar aktivt mot, har hon sagt till Råd & Rön.

“Klicka inte”

Via hemsidan uppmanar Lendo till att inte under några omständigheter följa några uppmaningar eller klicka på länkar.

Observera! Det cirkulerar just nu bluff-sms som sägs komma från Lendo med uppgifter om ett godkänt lån, menas det.

– Dessa sms är en bluff - Lendo kontaktar aldrig dig som inte har ansökt om ett lån via vår tjänst. Klicka inte på någon länk i sms:en, ring inte upp avsändaren utan rapportera sms:et till operatörsoberoende numret 7726 och blockera avsändaren.

Det är 7726

Sveriges telekomoperatörer har inrättat ett gemensamt sms-nummer dit du som abonnent kan rapportera misstänkta bluff-sms – 7726.

– En viktig del av arbetet är att snabbt få in information från allmänheten om misstänkt verksamhet. Därför har vi nu skapat det gemensamma kortnumret 7726, dit du som abonnent kan anmäla misstänkta bedrägeriförsök via sms, förklarar Telia.

– För att rapportera skumma sms vidarebefordrar du helt enkelt meddelandet till kortnummer 7726. (Du får ett autosvar som bekräftar ditt tips.) På så sätt får operatörerna kännedom om sms:et och kan blockera bedrägliga meddelanden från att skickas till fler personer.

Foto: Lendo

Text: Redaktionen