Problem för 800 000 bilar – förlorar viktig funktion

2024 10 16

Många bilar får problem när 2G-och 3G-näten släcks.

Under de kommande åren så kommer 2G-och 3G-näten att släckas i Sverige.

De fasas ut för att ersättas med ny teknik.

En ny beräkning visar att det kommer att påverka ungefär 800 000 bilar - som därmed förlorar en viktig funktion.

Det rapporterar Carup.

Förlorar viktig funktion

Bilarna kommer att att tappa sina nödsamtalssystem när 2G- och 3G-näten släcks.

Därtill kommer många bilar även förlora kontakten med sina appar.

Det fastslår myndigheten Transportanalys i en ny rapport.

Kan leda till dödsfall

Transportanalys meddelar att det kan få konsekvenser.

– Transportanalys bedömer att det kommer att finnas 793 650-853 867 personbilar och lätta lastbilar med icke-fungerande eCall-system (automatlarm) efter en total nedsläckning av 2G/3G-näten år 2028, framhåller myndigheten.

– Med fungerande eCall-system skulle denna fordonsflotta minska antalet dödade och allvarligt skadade med 1-4 respektive 10-32 under femårsperioden 2028-2032.

Enligt Carup säljs fortfarande vissa fabriksnya bilar utan modem som fungerar när näten släckts ned.

Därför släcks näten

Telia förklarar att det finns flera anledningar till att 2G-och 3G-näten nu släcks ner:

- 5G och moderniserad 4G innebär snabbare hastigheter och stabilare uppkoppling än 3G och 2G. De moderna näten är också säkrare och mer robusta.

- För att kunna erbjuda nya tjänster över 5G och 4G behöver vi mer frekvensutrymme. Nedsläckningen av 3G och 2G frigör utrymme för de nyare teknikerna.

- Modernare teknik kan bidra till ett mer klimatsmart samhälle. De nya näten är upp till fem gånger mer energieffektiva än de äldre.

Kan behöva uppdateras

Det finns vissa saker som kan behöva uppdateras eller ändras i mobiltelefonerna i samband med nedsläckningen.

– Vi arbetar för att avvecklingen av 3G- och 2G-näten ska ske med minimal kundpåverkan, men om du använder äldre mobiler eller mobila bredbandsrouters så kan du behöva ändra inställningar eller uppgradera, förklarar Telia.

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen