Robotdammsugare löper amok – uppmaning till svenska kunder

2024 10 14

Inom loppet av flera dagar har robotdammsugare hackats av främmande angripare.

Larmen har strömmat in från hela USA, rapporterar ABC News och Engadet.

Hackarna har på distans tagit fysisk kontroll över dammsugarna som löper amok i bostäder, jagar hundar och skriker fula ord till folk i hushållen.

Forskaren i Sverige: Kan spionera

Alla drabbade robotar tycks ha varit av samma märke.

Det handlar om den kinesisktillverkade Ecovacs Deebot X2 och X2S. Den förstnämnda går att köpa i Sverige.

Och svenska hushåll med robotdammsugare har vid upprepade tillfällen varnats just för riskerna med att apparaten och den tillhörande appen kan hackas.

– Vi kan ha live-video på vår mobil efter att vi har hackat den, vi kan också spela in video så att vi kan använda den för att spionera på dem som är i rummet, har KTH-doktoranden Sotirios Katsikeas sagt till SVT vid ett tidigare tillfälle.

Skriker rasistiska tillmälen

En av de som drabbats de senaste dagarna är advokaten Daniels Swenson från Minnesota.

Han berättar att han tittade på tv när dammsugaren började ge ifrån sig konstiga ljud. Via appen kunde advokaten se att någon hade tagit kontroll över livekameran.

Daniel Swenson återställde då lösenordet, men då blev det ännu värre.

Roboten började återigen röra på sig och en mänsklig röst strömmade ut hur högtalaren. På flera andra platser i USA rapporteras det om att främmande röster skriker rasistiska och kränkande tillmälen. 

Uppmaning till svenska kunder

Det är oklart exakt hur omfattande hackerattacken är. Ecovac har rullat ut en ny säkerhetsuppdatering, men den kommer inte förrän i november.

Hackade robotdammsugare är ett problem som tas på allvar av de svenska försäkringsbolagen.

Länsförsäkringar har i sina test upptäckt flera risker med att robotarna kan hackas och fjärrstyras, lösenordet kan läcka och den som kontrollerar appen kan ta fram en karta över ditt hem.

– Det viktigaste tipset till dig som har skaffat en robotdammsugare är att inte ha samma lösenord för dammsugaren som för andra inloggningar. På så sätt minskar du risken för att någon ska komma åt personliga uppgifter i exempelvis din mejl, säger Mari SParr, teknikexpert Länsförsäkringars Forskningsfond.

6 råd till hushållen

Länsförsäkringar uppmanar hushåll med robotdammsugare att göra följande sex saker:

  • Se till att dina enheter alltid är uppdaterade.
  • Avsluta påbörjad installation – lämna aldrig roboten i installationsläge.
  • Koppla enheten till ett gästnätverk – då undviker ud risken för andra enheter.
  • Använd olika lösenord för olika enheter.
  • Kontrollera tillverkaren – sök på nätet om det finns tidigare säkerhetsproblem med din modell.
  • Överväg om roboten alls behöver vara uppkopplad till WiFi.

Källa: Länsförsäkringar

Foto: O. Binay

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen