Bluff sprids om Kalles Kaviar

2024 10 13

Ett klipp om en fejkad kaviartub har fått miljontals visningar.

Vad som är äkta och vad som är fejk på nätet och i sociala medier är ofta svårt för många att bedöma.

På senare tid har ett klipp fått stor spridning där en kaviarprodukt presenteras, rapporterar SVT.

Produkten uppges heta ”Khaleds kaviar” – och i videon visas en kaviartub som är väldigt lik det klassiska kaviarmärket Kalles kaviar.

Miljontals tittare

SVT har fått en förfrågan från en lärare vid en gymnasieskola i Dalarna, som har bett kanalen att verifiera klippet, eftersom många av hennes elever trott att kaviaren är äkta.

Klippet har setts av 2,4 miljoner tittare, enligt kanalen.

Men Khaleds kaviar finns inte på riktigt.

Roligt och kreativt

Bakom den fejkade kaviarprodukten står videokreatören Mikael Johansson, som har använt en riktig kaviartub men designat den själv under namnet ”Khaleds kaviar”.

Han driver med ett flertal företaget i sina sociala medier, bland annat genom att skapa produkter som inte finns i verkligheten. Han har också skapat falska valaffischer.

Syftet är att skapa humor genom att bland annat driva med kända varumärken.

– Folk tycker att det är roligt och jag tycker att det är roligt att göra det. Det blir ett kreativt utlopp, säger Mikael Johansson till kanalen.

”Ikoniskt varumärke”

Tillverkaren av Kalles kaviar meddelar att man inte har någonting med fejkkampanjen att göra.

Företaget tycks dock ta den virala uppståndelsen med ro.

– Med ett så starkt och ikoniskt varumärke som Kalles kommer det alltid att finnas de som vill använda det för att skapa uppmärksamhet, skriver de till SVT.

Populär produkt

Kalles kaviar är ett mycket känt varumärke i Sverige.

Produkten lanserades under 1950-talet, och blev en succé nästan omgående.

Idag är produkten en del av Orkla Foods Sverige.

Den 16 oktober firar företaget att Kalles kaviar fyller 70 år, enligt ett meddelande från företaget.

Idag säljs en tub Kalles kaviar var tredje sekund, enligt företaget, och varje år konsumeras 10 miljoner tuber Kalles kaviar.

Foto: Petey21, Wikipedia

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – hade 27 butiker i Sverige

2024 10 31

Under sina glansdagar hade kedjan hela 27 klädbutiker i landet.

Men nu tycks framgångssagan definitivt vara till ända.

Efter ett par år av krisrubriker kastar nu klädkedjan Family House in handduken och går i konkurs, rapporterar flera medier.

– Jag ska annonsera ut rörelsen till försäljning, säger konkursförvaltaren Björn Christoffersson till Smålands-Tidningen.

Möttes av lapp i dörren

Det är det andra konkursbeskedet på fyra år för den klassiska kedjan.

Senast skedde det i januari 2021 då man ansökte om konkurs för sju av sina då 17 kvarvarande butiker. 

Vid det tillfället berodde det på pandemins effekter, men man räddades i sista stund av den tidigare ägaren Jan Karlsson som sedan sålde vidare bolaget till Vinditio Retail of Sweden – som i sin tur ägs av Spigan AB och JG Company Sweden AB.

I dagarna har dock kunder mötts av lappar i dörren till de åtta butiker som nu finns kvar. På lapparna står det att man håller stäng på grund av konkurs.

Beskedet gäller bland annat butikerna i Habo, Hultsfred, Tidaholm, Växjö, Osby, Eksjö och Åtvidaberg.

Hade tänkt att satsa

Det är moderbolaget Vinditio Retail of Sweden som lämnat in ansökan om konkurs.

Nyheten kommer efter att Family House, trots de senaste årens motgångar, framhållit att man är redo för att expandera och satsa på nytt, enligt Market.

När Family Houses butik i Alvesta stängde i somras lovade nuvarande ägare Mikael Ask att trenden inte skulle fortsätta.

– Det här är den sista vi lägger ner nu, sade han till Smålandsposten vid tillfället.

Försöker sälja vidare 

Någon mer konkret förklaring till konkursbeskedet har Family House ännu inte gett.

På lapparna som satts upp på butikernas dörrar står det bara att “mer information kommer”:

Enligt Björn Christoffersson är det viktigaste just nu att få igång verksamheten och hitta en köpare.

– Det verkar vara ett rätt så stort intresse för butikerna, säger konkursförvaltaren.

Family House grundades i Växjö 2006 och växte snabbt.

Pandemin, Rysslands krig mot Ukraina och lågkonjunkturen har dock av lokala medier pekats ut som faktorer som fällt klädkedjan.

Dålig lönsamhet var exempelvis förklaringen till att butiken i Alvesta stängde i somras.

Foto: A. Beliaikin

Text: Redaktionen


Nytt förbud på många arbetsplatser – två miljoner svenskar berörs

2024 10 31

Möjligheten att jobba hemifrån förbjuds nu i snabb takt.

Förändringen drivs på i många svenska företag i flera branscher.

Ett sådant förbud påverkar potentiellt två miljoner svenskar som under årets andra kvartal jobbade på distans.

Branschorganisationen Sveriges ingenjörer är kritisk. Ingenjörer är en av de yrkesgrupper där flest arbetar på distans, över 70 procent.

– En snabb och ogenomtänkt begränsning av distansarbetet kan få stora negativa konsekvenser. Ingen vinner på att backa in i framtiden, säger Johan Kreicbergs, chefsekonom på Sveriges Ingenjörer, i en kommentar.

Ser flera risker

Enligt organisationen har var fjärde fackklubb redan skärpt kraven på kontorsnärvaro under det senaste året.

Många företag som ännu inte agerat planerar att göra det inom kort.

Det visar Sveriges ingenjörers enkätundersökning som omfattar 476 fackklubbar och akademikerföreningar på arbetsplatser i hela Sverige.

– De företag som begränsar möjligheterna till distansarbete kommer få svårare att behålla sin nyckelpersonal, säger Johan Kreicbergs.

– Det finns också en risk för att den geografiska rörligheten på arbetsmarknaden minskar. Ökad kontorsnärvaro kommer också ha negativa konsekvenser för klimatet genom den ökade bilpendlingen.

"Allvarliga konsekvenser"

Sveriges ingenjörer pekar på att ett förbud mot att jobba hemifrån kan få “allvarliga konsekvenser”.

Man hänvisar bland annat till en studie från Stanfords universitet som visar att begränsningar i distansarbete inte leder till bättre lönsamhet för företagen.

Dessutom ser organisationen risker med försämrad arbetsmiljö, större personalomsättning, ökade utsläpp från bilpendling och utökad geografisk rörlighet.

– Det finns ingen tvekan om att distansarbete går att kombinera med en extrem innovationsförmåga. Vad som passar bäst att utföra på kontoret respektive på distans kan variera mellan företag, arbetsuppgifter och individer. Det är viktigt att vi gemensamt mellan individ, fack och arbetsgivare försöker mejsla ut lösningar som passar bäst på respektive företag, säger Johan Kreicbergs.

Foto: Magnet Me

Text: Redaktionen