Bluff sprids om Kalles Kaviar

2024 10 13

Ett klipp om en fejkad kaviartub har fått miljontals visningar.

Vad som är äkta och vad som är fejk på nätet och i sociala medier är ofta svårt för många att bedöma.

På senare tid har ett klipp fått stor spridning där en kaviarprodukt presenteras, rapporterar SVT.

Produkten uppges heta ”Khaleds kaviar” – och i videon visas en kaviartub som är väldigt lik det klassiska kaviarmärket Kalles kaviar.

Miljontals tittare

SVT har fått en förfrågan från en lärare vid en gymnasieskola i Dalarna, som har bett kanalen att verifiera klippet, eftersom många av hennes elever trott att kaviaren är äkta.

Klippet har setts av 2,4 miljoner tittare, enligt kanalen.

Men Khaleds kaviar finns inte på riktigt.

Roligt och kreativt

Bakom den fejkade kaviarprodukten står videokreatören Mikael Johansson, som har använt en riktig kaviartub men designat den själv under namnet ”Khaleds kaviar”.

Han driver med ett flertal företaget i sina sociala medier, bland annat genom att skapa produkter som inte finns i verkligheten. Han har också skapat falska valaffischer.

Syftet är att skapa humor genom att bland annat driva med kända varumärken.

– Folk tycker att det är roligt och jag tycker att det är roligt att göra det. Det blir ett kreativt utlopp, säger Mikael Johansson till kanalen.

”Ikoniskt varumärke”

Tillverkaren av Kalles kaviar meddelar att man inte har någonting med fejkkampanjen att göra.

Företaget tycks dock ta den virala uppståndelsen med ro.

– Med ett så starkt och ikoniskt varumärke som Kalles kommer det alltid att finnas de som vill använda det för att skapa uppmärksamhet, skriver de till SVT.

Populär produkt

Kalles kaviar är ett mycket känt varumärke i Sverige.

Produkten lanserades under 1950-talet, och blev en succé nästan omgående.

Idag är produkten en del av Orkla Foods Sverige.

Den 16 oktober firar företaget att Kalles kaviar fyller 70 år, enligt ett meddelande från företaget.

Idag säljs en tub Kalles kaviar var tredje sekund, enligt företaget, och varje år konsumeras 10 miljoner tuber Kalles kaviar.

Foto: Petey21, Wikipedia

Text: Redaktionen


JUST NU: Bokningarna har femdubblats – svenska folket har ny favoritstad

2025 04 16

Många svenskar väljer att fira påsk utomlands i år.

Det visar färsk statistik från resebolaget Ticket.

Enligt Ticket har bokningarna ökat kraftigt – med över 50 procent jämfört med påsken 2024.

I synnerhet lockar ett resmål: Nederländernas huvudstad Amsterdam.

Den tulpanrika staden i västra Europa är numera svenska folkets populäraste resmål. Jämfört med påsken 2024 har antalet bokningar till Amsterdam mer än femdubblats.

Sen påsk och skatteåterbäring

Toyoneh Jah, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket, tror att det finns flera förklaringar till det stora reseintresset under påsken.

För det första infaller högtiden senare än vanligt i år, vilket ger fler möjlighet att ta del av skatteåterbäringen. För det andra har vädret hunnit bli betydligt behagligare på många håll i Europa.

–  Vi ser att många vill resa under påsken och en anledning till den stora ökningen i år kan vara att påsken infaller senare. Det gör att fler hunnit få skatteåterbäringen, vilket ger ett välkommet tillskott i ekonomin. Dessutom ligger påsken längre ifrån årets så kallade fattigmånad och vädret har hunnit bli bättre på många populära resmål i Europa. Tillsammans är det faktorer som gör det lättare att unna sig en resa under långhelgen, säger Tiyoneh Jah.

Därför toppar Amsterdam

Att just Amsterdam seglat upp som en påskfavorit följer en trend från hösten 2024. Då ökade resandet till staden med över 100 procent jämfört med samma period året innan.

– Amsterdam utmärker sig särskilt som årets raket, med mer än dubbelt så många bokningar, framhöll Ticket vid tillfället.

Tiyoneh Jah  konstaterar att det finns flera anledningar till det ökade intresset för Nederländernas huvudstad.

– Amsterdam är verkligen på uppgång. Vi såg redan ett ökat intresse under sommaren och den trenden håller nu i sig. Staden erbjuder en mix av kort flygtid, vackra kanaler, trendiga caféer och en livlig stadspuls – vilket gör den till en lockande destination, säger hon.

Mest bokade resmålen över påsken

  1. Amsterdam, Nederländerna (7)
  2. London, Storbritannien (4)
  3. Berlin, Tyskland (2)
  4. Barcelona, Spanien (5)
  5. Paris, Frankrike (3)
  6. Wien, Österrike (10)
  7. Prag, Tjeckien (1)
  8. Malaga, Spanien (NY)
  9. Alicante, Spanien (9)
  10. Rom, Italien (NY)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade senast 14 april 2025 med av- och hemresa mellan 17–21 april 2025. Jämfört med resor bokade senaste den 25 mars 2024 med av- och hemresa mellan 28 mars – 1 april 2024.

Foto: Norwegian 

Text: Redaktionen


JUST NU: Dåliga nyheter för folk som kör elbil

2025 04 16

En ny trend i kombination med en kommande prischock utgör dyster läsning för många elbilsägare.

Ofta har det varit mer ekonomiskt fördelaktigt att ladda elbilen på station jämfört med att tanka en bensinbil.

Åtminstone sett till kostnaden för fordonet per mil.

Men så är inte längre fallet.

Det visar en ny genomgång från Privata Affärer som publiceras under onsdagen.

Enligt den uppdaterade kalkylen har snabbladdning på station blivit tio öre dyrare sedan början av 2024, samtidigt som bensinpriset under motsvarande period sjunkit med tio procent.

Riskerar prischock

I bakgrund av de nya siffrorna konstaterar tidningen därmed att milkostnaden numera är något dyrare för elbilen, baserat på laddning vid bensinstation.

Snabbladdningen bedöms i uträkningen kosta 11,02 kronor per mil medan bensinpriset ligger på 11,38 kronor per mil.

Visserligen har dock hushåll med tillgång till laddare hemma en bränslerabatt på drygt 75 procent i förhållande till bensinbilen.

Men det kan också sättas i relation till den prischock som kan drabba elbilsägare den närmaste tiden.

Ny modell

Från och med 1 januari 2027 ska nämligen alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift. Flera av dem har den redan på plats.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor. 

LÄS MER: Tyskt bilmärke i konkurs efter 43 år

500 kronor i månaden

Den nya avgiften riskerar att slå mot elbilsägare.

Effektavgiften – som många elnätsjättar redan infört – kan leda till att laddningen av elbilen blir betydligt dyrare, enligt låneförmedlaren Lendo som hänvisar till en analys från elbolaget Tibber.

Enligt analysen riskerar elbilsägare att få elnätsavgifter som är över 500 kronor dyrare per månad.

– En elbilsägare som laddar sin bil under dagen med hög effekt skapar en effekttopp på ungefär 12–13 kW. Enligt Ellevios nya effekttariff innebär detta att man får betala cirka 1 421 kronor bara i elnätsavgift – och det exkluderar kostnaden för själva elen, säger Tobias Aspenberg, elbilsexpert på Tibber. 

– Laddar man i stället under natten blir elnätsavgiften cirka 893 kronor.

LÄS MER: Hushållen förvarnas – chockräkning på väg

Foto: My Energy

Text: Redaktionen