Kunder varnas för biljätte – “ha inte med dem att göra”

2024 10 11

En av giganterna på bilmarknaden har hamnat på en mindre smickrande lista.

Det handlar om den ökända “Svarta listan” som vid jämna mellanrum presenteras av Råd & Rön.

Företagen som listas är sådana som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut och som kunder därmed avråds från att ha att göra med.

Nu har biljätten Tesla återigen dykt upp på listan.

Detta efter ett uppmärksammat ärende där företaget nekat en kund garanti i ett ärende om en lackskada.

Tesla tvärvägrade att följa ARN:s rekommendation och motsatte sig beslutet att ersätta kunden.

Det uppmärksammar nu Riksförbundet M Sverige som uppmanar kunder att hålla sig borta från bolaget.

– Tyvärr finns det mängder av oseriösa bilhandlare på Svarta listan och vi avråder starkt från att ha med dessa att göra, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, i ett pressmeddelande.

"De är nog inte glada"

En anmärkningsvärd del i sammanhanget är att Tesla samtidigt är medlemmar i branschorganisationen Mobility Sweden.

Där samlas biltillverkare och importörer och det finns krav på att medlemmarna ska följa ARN:s beslut.

Någonting som Tesla alltså i det här fallet vägrar göra.

– Mobility Swedens övriga medlemmar är nog inte glada över att Tesla sticker ut på det här sättet, det skadar givetvis förtroendet. Jag tror säkert det pågår diskussioner, men vad dessa består av vill man inte gå in på när vi ställt frågan, säger Carl-Erik Stjernvall.

"Många blir förvånade"

Enligt konsumentorganisationen, som arbetar för att trygga bilägares och konsumenters rättigheter, ska deras råd tas på allvar.

Man framhåller att just det förebyggande arbetet med rådgivning är särskilt viktigt för kundernas intressen.

– Vi nämner alltid det i vår rådgivning: stäm av med Svarta listan så att du inte råkar ut för något. Många blir nog förvånade att ett företag som Tesla är ett av de som vi nu också avråder från att ha med att göra, säger Carl-Erik Stjernvall.

Ska betala tillbaka 800 000 kronor

I somras rekommenderade ARN i ett annat ärende att Tesla skulle betala tillbaka 800 000 kronor till en missnöjd kund på grund av att han fick en bil utan parkeringssensorer.

Bilen han hade provkört hade just den funktionen.

Läs mer här: Tesla måste betala 800 000 kronor till upprörd bilist

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen


JUST NU: ”En av Rysslands viktigaste militära tillgångar” förstörd

2025 10 27

Ukrainas attacker försvagar den ryska krigsförmågan.

Ukraina har de senaste månaderna riktat in sina attacker mot ryska energianläggningar, men också mot Rysslands militära förmågor.

Nu har ett toppmodernt luftvärnsmissilsystem förstörts i en attack.

– Ukrainska styrkor upptäckte och förstörde framgångsrikt ett toppmodernt ryskt Buk-M3 luftvärnsmissilsystem värderat till 45 miljoner dollar, rapporterar Kyiv Independent med hänvisning till ett uttalande från Ukrainas militär.

Viktigt försvarssystem

Det dyrbara militära missilsystemet, som nu förstörts, beskrivs som ett av Rysslands viktigaste i försvaret mot ukrainska angrepp.

– Det är en av Rysslands viktigaste militära försvarstillgångar och används för att bekämpa mål i luften, på marken och på vattnet, uppger Kyiv Independent.

Det var den ukrainska så kallade Schwarzwaldbrigaden som utförde attacken, enligt den ukrainska militären.

Självgående luftvärnsmissilsystem

Det förstörda systemet Buk-M3 är ett självgående luftvärnsmissilsystem med medellång räckvidd som först utvecklades av Sovjetunionen på 1970-talet.

Sedan dess har stormakten utvecklat flera uppgraderade versioner.

Buk-M3 tillverkas av det ryska försvarsföretaget Almaz-Antey.

Det kan spåra och bekämpa upp till 36 mål samtidigt.

Systemet är utformat för att rikta in sig på flygplan, helikoptrar, kryssningsmissiler och drönare.

LÄS OCKSÅ: Putins nya taktik i kriget

Fler attacker

Under dagen kom också rapporter om en ukrainsk attack mot en damm nära Belgorod i Ryssland.

Attacken skadade dammen, som ligger norr om den ukrainska gränsen.

Skadorna har resulterat i översvämningar som stör den ryska logistiken och har strandsatt flera ryska enheter på den ukrainska sidan av floden utan säkra försörjningslinjer eller förstärkningar.

– Fiendens logistik har blivit betydligt mer komplicerad. Löven har också fallit. Så de enheter som lyckades korsa Siverskyi Donets har i praktiken skurits av från sina huvudstyrkor, uppger den ukrainska militären, rapporterar Kyiv Independent.

Text: Redaktionen


27okt2025

SJ mörkar 100 miljoner kronor

2025 10 27

SJ håller uppgifter om tågförsening hemliga.

Tågen i Sverige är ofta sena.

Det skapar ibland problem för resenärerna, som kan ha rätt till ersättning från tågbolaget.

– Om tåget du reser med blir försenat har du, om inte annat anges i våra resevillkor, rätt till förseningsersättning, uppger SJ.

Sveriges statliga tågbolag SJ vill inte avslöja hur många resenärer som faktiskt får ersättning och inte heller sina kostnader som är relaterade till tågförseningar.

Det handlar, enligt SJ, om affärshemligheter, rapporterar SvD.

Endast 20 procent

Under 2024 var nästan 1,5 miljoner resenärer berättigade ersättning från SJ, på grund av förseningar, visar en analys från techbolaget Klimra.

Officiell statiskt visar att endast 300 000 personer har fått ersättning.

Det motsvarar omkring 20 procent av alla resenärer som varit berättigade ersättning.

– Vi har räknat konservativt så om något är den verkliga siffran nog högre, säger Klimras marknadschef Theodor Lindfors, till SvD.

LÄS OCKSÅ: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

100 miljoner kronor

Enligt analysen har det sparat SJ närmare 100 miljoner kronor under 2024.

En siffra som SJ inte vill kommentera eller redovisa underlag för.

– Vi har medvetet gjort det mycket enkelt för våra kunder att ansöka om ersättning vid förseningar. I linje med såväl den svenska som internationella standarden i resebranschen görs dock inte dessa betalningar proaktivt, uppger SJ:s kommunikatör Peter Krameus, till tidningen.

Rätt till ersättning

Reglerna för ersättning vid tågförseningar varierar beroende på flera faktorer.

- Om du reser eller ska resa med ett tåg som går en längre sträcka och blir försenad så hjälper vi dig att så snart som möjligt nå din slutdestination.

- Om förseningen är 60 minuter eller mer har du rätt att få assistans i form av förtäring och logi under förutsättning att detta är praktiskt genomförbart.

- Du har även rätt att avbryta din resa och få pengarna tillbaka.

- Om du tänker resa med ett tåg som går en kortare sträcka och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det.

Källa: SJ

LÄS OCKSÅ: Hit reser svenska folket på höstlovet

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen