Bilhandlare begärs i konkurs

2024 10 09

En svensk bilhandlare går i konkurs under komplicerade omständigheter.

Bilmarknaden är som bekant tufft.

Flera större aktörer har fått det mycket svårt och branschen står inför stora utmaningar.

Det är dock inte bara förutsättningarna på marknaden som har skapat problem för bilhandlaren Fordon City, som nu begärs i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Utsattes för mordbrand

Fordon Citys anläggning i Södertälje utsattes den åttonde april för mordbrand.

Vd Mikael Ece förklarar att man har hanterat brandens efterdyningar samtidigt som konkursförhandlingarna pågått.

– Vi satt i tingsrätten på konkursförhandlingar parallellt som vi vittnade som målsägande i rättegången om mordbranden, säger han till Carup.

Överklagar beslutet

Fordon City ämnar överklaga beslutet, och är kritiska mot att tingsrätten begär företaget i konkurs under rådande omständigheter.

Bilhandlaren har enligt egen utsago vädjat till tingsrätten om att avvakta med konkursförhandlingarna tills det att rättegången om mordbrand avslutas.

– Det finns ingen rättssäkerhet, om man råkar illa ut är man ensam. Men vi hoppas att hovrätten kommer att ändra beslutet, säger han.

Fortsatt röda siffror

Branschorganisationen Mobility Swedens bevakning visar fortsatt röda siffror på bilmarknaden för september månad.

– Totalt registrerades 25 725 nya personbilar i september, vilket motsvarar en minskning med nära 9 procent jämfört med samma period föregående år, framhåller Mobility Sweden i en ny rapport.

– Privatmarknaden är fortsatt avvaktande då Riksbankens räntesänkningar ännu inte stärkt hushållens köpkraft.

Viss ljusning

Dock syns visst ljus i tunneln.

– Personbilsmarknaden utvecklas mer positivt än väntat. Prognosen för 2024 justeras upp från 240 000 till 255 000 personbilar, fortsätter branschorganisationen.

Fortsatta räntesänkningar från Riksbanken väntas ge efterlängtat utrymme för bilmarknaden att kunna återhämta sig.

Detta efter en längre tid av svalt intresse hos konsumenterna i såväl Sverige som flera andra europeiska länder.

Foto: J. Wang

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen