Polisen vädjar: Känner du igen dessa kvinnor?

2024 10 09

Polisen har gått ut med en internationell vädjan för att identifiera dussintals okända kvinnor.

Uppmaningen kommer från den internationella polisorganisationen Interpol, där Sverige ingår som medlem sedan 1923.

Myndigheten vänder sig till samtliga medlemsländer – däribland alltså Sverige – och vill ha hjälp med att lösa identiteten på flera kvinnor som mördats i Europa.

Totalt handlar det om 46 hittills olösta mord.

– Vårt mål i kampanjen är enkelt. Vi vill identifiera de avlidna kvinnorna, ge svar till familjerna och ge offren rättvisa, säger Interpols generalsekreterare Jürgen Stock i ett pressutskick.

– Men vi kan inte göra det ensamma. Det är därför vi vädjar till allmänheten att gå med oss ​​i detta arbete. Deras hjälp kan göra skillnaden.

Går inte att utesluta svensk nationalitet

Enligt Interpol har de flesta av kvinnorna antingen mördats eller dött under misstänkta eller oförklarliga omständigheter. En del av kvinnorna har varit döda i flera decennier.

Ingen vet dock vilka de är eller vilket land de kommer från. Det går inte att utesluta att någon kan komma från Sverige.

Uppmaningen är en förlängning av kampanjen “Identify Me” som lanserades i maj 2023 när man försökte identifiera 22 avlidna kvinnor. Det resulterade i 1 800 tips från allmänheten.

Nu utökas kampanjen med fall från Belgien, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Italien och Spanien.

– Även den minsta informationen kan vara avgörande för att lösa dessa kalla fall. Oavsett om det är ett minne, ett tips eller en delad historia, kan minsta detalj hjälpa till att avslöja sanningen. Allmänheten kan vara nyckeln till att hitta namn, ett förflutet och för att leverera försenad rättvisa, säger Jürgen Stock.

Identifierades efter 31 år

Polisens bilder är rekonstruktioner av kvinnornas ansikten.

Förhoppningen är att någon ska känna igen dem och hjälpa till att fastställa omständigheterna kring deras död.

Ett exempel på när det lyckades var förra året när den brittiska kvinnan Rita Roberts identifierades 31 år efter att hon mördats i Belgien.

En familjemedlem kände då igen hennes tatuering som synts i nyhetsflödet.

Läs mer på Interpols hemsida och se fler bilder genom att klicka här.

Foto: Interpol

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 09

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen