Stort larm om matbutiker – kunder har betalat fel i kassan

2024 10 11

Skatteverket har genomfört en större kontroll av svenska matbutiker.

Totalt har 112 mindre livsmedelsföretag granskats.

Bristerna visar sig vara omfattande. 

Nästan fyra av tio företag har påförts med kontrollavgifter på en summa på totalt 550 000 kronor. 

I majoriteten av fallen handlar det om att Skatteverkets kontrollköp inte registrerades i butikens kassa eller att det funnits andra brister i bokföringen.

Det har saknats underlag till både intäkter och kostnader i räkenskaperna, transaktioner på bankkonton har inte varit bokförda och i flera fall har bokföringen upp­rättats med stor eftersläpning, säger Roger Leander på Skatteverket, samordnare av kontrollen, i en kommentar.

Kunder har betalat till fel konto

Enligt Skatteverket handlar det om många fall av intäkter som inte redovisats i butikernas kassaregister.

Det gäller inte minst kundernas betalningar – som har gått till andra konton än företagens.

– Det har också varit vanligt med betalningar via Swish till bolagsföreträdarnas privata bankkonton trots att det varit betalningar till företaget, framhåller Skatteverket i granskningen.

Redovisade bruttovinster har även återkommande varit lägre än vad de borde vara enligt såväl branschgenomsnittet som företagens egna inköps- och försäljningspriser.

"Väl motiverad kontroll"

I samma veva har Skatteverket genomfört skatterevisioner mot företag som driver livsmedelsbutiker. Resultat blev tillkommande skatter och avgifter på 32 800 000 kronor.

– Många av de besökta företagen har påförts kontrollavgifter och det var bara några få utredningar som inte resulterade i ändrad beskattning, säger Roger Leander.

– Vi kan konstatera att delar av branschen är utsatt för osund konkurrens. Den här kontrollen var väl motiverad.

Mindre mat- och närbutiker

Livsmedelsbutikerna som kontrollerats i Skatteverkets granskning gäller i det här fallet “mindre livsmedels- och närbutiker där försäljningen till minst 50 procent utgörs av matvaror”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Skatteverket utgår från ett riskbaserat urval när det bestäms vilka företag som ska kontrolleras. Kontrollerna genomförs där risken för fel och fusk bedöms vara stor.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


PUTIN: ”Där en rysk soldat sätter ned foten – det är vårt”

2025 06 20

Putin skärper retoriken och kommer med ett uppseendeväckande påstående om vad som egentligen tillhör Ryssland.

Rysslands diktator Vladimir Putin visar inget intresse för någon fredsprocess.

Istället väljer han att skärpa den ryska krigsretoriken i samband med ett ekonomiskt forum i Sankt Petersburg.

Putin hävdar bland annat att ”hela Ukraina” tillhör Ryssland.

”Hela Ukraina är vårt”

Putin säger på fredagen att han inte utesluter möjligheten att ryska styrkor kommer att ta kontroll över staden Sumy i nordöstra Ukraina, rapporterar Kyiv Independent.

Samtidigt visar den ryske diktatorn på ett tydligt sätt att han över huvud taget inte accepterar den ukrainska statsbildningen.

– Jag anser att ryssar och ukrainare är ett folk. I den meningen är hela Ukraina vårt, hävdar Vladimir Putin, enligt tidningen.

Men den ryske diktatorn går ännu längre än så i sin krigsretorik.

Ryssland har ”rätt” att ta vilket territorium man vill, tycks Putin mena.

– Det finns ett talesätt: varhelst en rysk soldat sätter sin fot, det är vårt, säger Vladimir Putin vid Rysslands ekonomiska forum i Sankt Petersburg, enligt tidningen.

Vill skapa ”buffertzon”

Putins hårda krigsretorik kan tolkas som att vägen till fred riskerar att bli väldigt lång.

USA och Europa har under en längre tid krävt att länderna ska komma överens om en vapenvila, vilket Ukraina har varit positivt till.

Ryssland har emellertid avfärdat sådana förslag, och har anklagats för att avsiktligt fördröja hela fredsprocessen.

Kriget fortsätter alltså, och Putin utesluter inte att Ryssland kommer att ta kontroll över Sumy, vid gränsen till den ryska Kurskregionen, för att skapa en rysk ”buffertzon”.

Tonar ner ekonomiska problem

I samband med det ekonomiska forumet i Sankt Petersburg kommenterade Putin också rapporter om allvarliga problem för Rysslands ekonomi.

Putin hävdar att rykten om den ryska ”ekonomins död” är kraftigt överdrivna, rapporterar TV2.

På torsdagen varnade Rysslands ekonomiminister för att landets ekonomi är ”på väg att gå in i recession”.

Men Putin själv anser alltså att larmrapporterna om den ryska ekonomin är överdrivna, enligt kanalen.

Foto: Filip Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


Svensk stad kan bygga egen tunnelbana

2025 06 20

En svensk stad överväger att bygga en egen tunnelbana.

Stockholm är idag den enda staden i Sverige som har tunnelbana. Andra svenska städer har valt andra lösningar för kollektivtrafiken.

Men nu uppges en svensk stad överväga att bygga en egen tunnelbana, enligt förslag från flera politiska partier.

”Trafikslag konkurrerar i gatuplan”

Det handlar om Göteborg, där man länge har debatterat vilka lösningar som är bäst för kollektivtrafiken.

Göteborg är känt för sina spårvagnar, som har blivit en symbol för stadens identitet.

Men efter spårvagnsolyckan under natten mot fredagen, där en spårvagn spårade ur och kraschade in i ett gatukök och skadade en människa allvarligt, har nu diskussionen om alternativa lösningar för kollektivtrafiken åter aktualiserats.

Flera politiska partier i Göteborg är öppna för att bygga en tunnelbana, rapporterar DN.

Centern och Liberalerna vill se antingen en tunnelbana eller spår i luften, och även företrädare för V vill se fler planskilda spår.

– Göteborg har ett problem eftersom alla trafikslag konkurrerar i gatuplan. Därför behöver vi börja utreda en spårtunnel eller högbana genom centrum, säger Axel Darvik, gruppledare för L, enligt tidningen.

Vill se ”robust lösning”

Liberalerna i Göteborg har under en längre tid velat bygga en tunnelbana i Göteborg.

Axel Darvik har tidigare sagt att andra städer började bygga tunnelbana när de var ungefär lika stor som Göteborg är nu, rapporterade GP i november 2024.

Han menar att även Göteborg bör göra det valet. Göteborg har problem med sin kollektivtrafik, som är eftersatt, och kommer inte kunna lösa dessa problem genom att ”lappa och laga”, anser han.

– Annars drabbas vi av en trafikinfarkt som gör att kollektivtrafiken inte längre kommer kunna utvecklas eller fungera, sade han till tidningen förra året.

Även C är alltså pådrivande i frågan.

– På längre sikt behöver vi bygga en mer robust trafiklösning, därför föreslår vi att vissa spårvägslinjer grävs ner i innerstaden, säger Emmyly Bönfors (C), enligt DN.

Stora partier skeptiska

Flera stora partier – S, M och det lokala partiet Demokraterna – är dock skeptiska till förslaget, och det återstår att se vilken lösning Göteborg väljer för sin framtida kollektivtrafik.

Natten olycka har dock väckt debatten till liv igen. Olyckan ledde till att åtta personer fördes till sjukhus. För en av dessa är läget allvarligt men stabilt, rapporterar SVT.

Foto: V. Forgacs

Text: Redaktionen