Oväntat besked om godis i Sverige – plötslig förändring
2024 10 08
Statistiska centralbyrån har noterat ett trendbrott i Sverige.
Som bekant älskar det svenska folket godis.
Under den senaste tiden har rapporter även kommit in om ett ökat sug efter svenskt godis i andra länder, däribland USA.
Bubs är en aktör som har noterat en högre internationell efterfrågan.
Oväntat besked
Nu kommer dock ett oväntat besked från Statistiska centralbyrån.
Myndigheten har noterat ett trendbrott - nämligen att godisförsäljningen i Sverige minskar.
– Justerat för prisökningar minskade den totala livsmedelsförsäljningen med 3,8 procent, förklarar SCB.
– Godis är en av de varor som den genomsnittliga svensken köpte mindre av under 2023. Jämfört med 2022 minskade svenskens godisinköp med 78 kronor per person och år.
Nytt beteende
Enligt SCB syns därtill ett nytt beteende hos konsumenter.
Allt fler väljer att köpa frukt och grönt istället.
– Försäljningen av godis per person justerat för prisförändringar gick från 1 908 kronor år 2022 till 1 830 kronor 2023, vilket innebär en minskning med 6,50 kr per månad, fortsätter SCB.
– Istället valde svensken att köpa mer frukt än tidigare år. Försäljningen av frukt per person ökade med 31 kronor, till totalt 963 kronor per år.
Mer egna varor
Myndigheten noterar även att svenska matbutikers försäljning av sina egna märken ökar.
Försäljningsvärdet av butikernas egna märkesvaror ökade med 6,1 procent jämfört med 2022, vilket enligt SCB kan ses som en effekt av högre livsmedelspriser.
Varit tufft
SCB förklarar hur statistiken ser ut vad gäller butikernas egna varor.
– Totalt såldes egna märkesvaror för 88 miljarder kronor 2023, uppger myndigheten.
– Ekologiska varor såldes för 18 miljarder kronor, en minskning med 3,8 procent jämfört med 2022.
Detta efter flera år av höga priser på livsmedel, någonting som har urholkat konsumenternas köpkraft i stor omfattning.
Inflationen börjar dock nu komma ner till mer rimliga nivåer och Riksbanken har därmed börjat sänka styrräntan, och väntas fortsätta med det även framöver.
Foto: Nik
Text: Redaktionen