Kronkursen förändrar svenskars resvanor
2024 10 06
Den svaga kronan har förändrat svenskars resvanor, vilket har gjort att vissa resmål har fått ett uppsving eftersom de anses prisvärda.
Kronkursen har länge varit föremål för diskussion.
Den svaga kronan gör bland annat att det blir dyrare för svenskar att åka utomlands, vilket också har påverkat våra resvanor.
Allt fler väljer nu bort traditionellt populära resmål – och reser istället österut, rapporterar DI.
Hit åker svenskar nu
Inför höstlovet syns ett ökat intresse för städer i östra Europa, exempelvis Budapest och Krakow.
Samtidigt minskar intresset något för traditionella favoriter som Rom och Paris, enligt tidningen.
Östeuropeiska städer toppar listan över Europas billigaste resmål, enligt Forex storstads- och weekendindex.
De billigaste resmålen i Europa är Sofia i Bulgarien, Gdansk i Polen, Belgrad i Serbien, Bukarest i Rumänien och Tirana i Albanien, enligt Forex kartläggning.
Även Riga, Warszawa, Krakow, Prag och Budapest finns med på topp 10.
Resebyrån Ving bekräftar att resor österut har fått ett stort uppsving, enligt tidningen.
Gammal favorit fortfarande populärast
Men trots det så är det fortfarande en gammal favorit som är mest populär när svenskar bokar resor.
Det är Kanariöarna och Gran Canaria som är det mest populära resmålet inför höstlovet.
Och svenskars reslust verkar bestå trots den svaga kronan.
– Det är en av våra starkaste veckor och generellt ser det alltid jättebra ut, i år är inget undantag. Våra största resmål är Kanarieöarna och Teneriffa, de är alltid mest bokade, säger Claes Pellvik, presschef på Ving, till tidningen.
Skillnader mellan generationer
Det råder dock stora skillnader mellan exempelvis olika generationer när det gäller resvanor.
En undersökning från Ticket har tidigare visat att Generation Z, alltså personer födda mellan 1995 och 2012, tycker om äventyrsresor.
Den föregående generationen, som kallas för Millennials, prioriterar istället tid med familjen, enligt undersökningen.
Båda generationerna skulle resa mer om ekonomin tillät det, men Generation Z är något mer prismedvetna än Millennials, enligt undersökningen.
Bland kvinnor i Generation Z anser majoriteten, 55 procent, att priset är den viktigaste faktorn vid val av resa, enligt undersökningen som gjorts av Sifo på uppdrag av Ticket.
Foto: E. Mizrach resp Riksbanken
Text: Redaktionen