Kronkursen förändrar svenskars resvanor

2024 10 06

Den svaga kronan har förändrat svenskars resvanor, vilket har gjort att vissa resmål har fått ett uppsving eftersom de anses prisvärda.

Kronkursen har länge varit föremål för diskussion.

Den svaga kronan gör bland annat att det blir dyrare för svenskar att åka utomlands, vilket också har påverkat våra resvanor.

Allt fler väljer nu bort traditionellt populära resmål – och reser istället österut, rapporterar DI.

Hit åker svenskar nu

Inför höstlovet syns ett ökat intresse för städer i östra Europa, exempelvis Budapest och Krakow.

Samtidigt minskar intresset något för traditionella favoriter som Rom och Paris, enligt tidningen.

Östeuropeiska städer toppar listan över Europas billigaste resmål, enligt Forex storstads- och weekendindex.

De billigaste resmålen i Europa är Sofia i Bulgarien, Gdansk i Polen, Belgrad i Serbien, Bukarest i Rumänien och Tirana i Albanien, enligt Forex kartläggning.

Även Riga, Warszawa, Krakow, Prag och Budapest finns med på topp 10.

Resebyrån Ving bekräftar att resor österut har fått ett stort uppsving, enligt tidningen.

Gammal favorit fortfarande populärast

Men trots det så är det fortfarande en gammal favorit som är mest populär när svenskar bokar resor.

Det är Kanariöarna och Gran Canaria som är det mest populära resmålet inför höstlovet.

Och svenskars reslust verkar bestå trots den svaga kronan.

– Det är en av våra starkaste veckor och generellt ser det alltid jättebra ut, i år är inget undantag. Våra största resmål är Kanarieöarna och Teneriffa, de är alltid mest bokade, säger Claes Pellvik, presschef på Ving, till tidningen.

Skillnader mellan generationer

Det råder dock stora skillnader mellan exempelvis olika generationer när det gäller resvanor.

En undersökning från Ticket har tidigare visat att Generation Z, alltså personer födda mellan 1995 och 2012, tycker om äventyrsresor.

Den föregående generationen, som kallas för Millennials, prioriterar istället tid med familjen, enligt undersökningen.

Båda generationerna skulle resa mer om ekonomin tillät det, men Generation Z är något mer prismedvetna än Millennials, enligt undersökningen.

Bland kvinnor i Generation Z anser majoriteten, 55 procent, att priset är den viktigaste faktorn vid val av resa, enligt undersökningen som gjorts av Sifo på uppdrag av Ticket.

Foto: E. Mizrach resp Riksbanken

Text: Redaktionen


Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige

2024 10 06

Krisen är ett faktum för ett av Skandinaviens större bolag inom klädbranschen.

Så sent som förra veckan kastades handduken in för Odd Mollys svenska bolag.

Ägaren till det krisande varumärket är den danska jätten Nordic Fashion Brands – som nu följer Odd Mollys fotspår och ansöker om konkurs för sig själva.

Det rapporterar danska medier.

– Det började med sent inlämnade räkenskaper, och det har slutat här. Och det är en katastrof på alla möjliga sätt, men det finns inget vi kan göra åt det. Man måste se framåt, säger Nick Jensen, bolagets styrelseordförande, i ett uttalande till DetailWatch enligt TV2.

Äger även Noa Noa

Nordic Fashion Brands äger även den populära klädkedjan Noa Noa.

Kedjan är exempelvis stor hos onlinebutiken Zalando som erbjuder hundratals varor därifrån. Dessutom finns det sju fysiska butiker i Sverige, bland annat i Malmö, Göteborg och Örebro.

Vad som kommer hända med dessa butiker samt dess anställda finns det i nuläget inga uppgifter om.

I Norge gick Noa Noa i konkurs i augusti och det går inte längre att köpa deras kläder varken där eller i Danmark – butikerna i Helsingör och Roskilde har nämligen slagit igen.

Varit försatt i rekonstruktion

Enligt sajten Ehandel har Nordic Fashion Brands varit under tvångsupplösning i Danmark och försattes därefter i rekonstruktion.

Advokaten Anders Ørskov Melballe har utsetts till konkursförvaltare.

Han säger till DetailWatch att det finns ett stort varulager i bolaget, som även inkluderar butiker och immateriella rättigheter. Det senare syftar bland annat på företagets varumärke och logotyp.

En kalldusch

Noa Noa grundades 1981 av bröderna Harald och Lars Holsetin. 

Varumärket har främst fokuserat på kvinnliga kunder och skriver på sin hemsida att man initialt erbjöd ett “femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode”.

Kollektionerna skapas i Danmark, där såväl ägaren som butikerna alltså slår igen.

Konkursen är en kalldusch för Noa Noa som talade om samarbetet med Nordic Fashion Brands som “en ny spännande resa”.

Förutom Noa Noa och Odd Molly äger Nordic Fashion Brands även följande varumärken:

- Unmade Copenhagen

- Denim Project

- Noa Noa Miniature

Foto: A.  Beliaikin

Text: Redaktionen


Bank-ID stoppas i matbutiker

2024 10 06

Kunder stoppas från att legitimera sig med bank-ID i matbutiker.

E-legitimationer som Bank-ID och Freja används allt mer i dagens samhälle.

Digitala legitimationer kan inte bara användas när man handlar på nätet, man kan också använda det i exempelvis butiker för att legitimera sig.

Men nu har flera matbutiker valt att säga nej till Bank-ID, rapporterar SR.

Skapar problem

Det handlar bland annat om ICA Ekershallen i Örebro.

Där har man beslutat att kunder inte längre ska få använda Bank-ID för att legitimera sig i samband med ålderskontroll när de köper till exempel snus, cigaretter eller energidryck.

Anledningen är att många falska appar används.

– Det figurerar jättebra gjorda – alltså bra i den bemärkelsen att de är skickligt gjorda – falska appar, helt enkelt. De är praktiskt taget omöjliga att skilja från de äkta, säger ICA-handlaren Tony Oskarsson till radiokanalen.

En del kunder har förvånats över butikens nya policy, rapporterar Nerikes Allehanda.

Butiken kommer dock fortfarande att acceptera e-legitimation när man hämtar ut paket, men inte vid försäljning av tobak och energidryck.

Och ICA Ekershallen är inte ensamma om att sätta stopp för digitala legitimationer i samband med ålderskontroll.

Andra butiker gör likadant

Även andra matbutiker har fattat samma beslut.

Det gäller till exempel en butik i Falun, rapporterar P4 Dalarna.

Anledningen är att unga använder fejkade e-leg för att köpa exempelvis snus och kringgå ålderskontrollen.

– Vårt mål är ju att aldrig sälja till minderåriga, och det här utgör ju kanske en svårighet. Det är inte lika lätt som att ta ett ID och titta på, säger Per Erik Jansson, butikschef, till radiokanalen.

Finns en lösning

På Bank-ID känner man till problemet, men menar att det är lätt att lösa. Man bör dels undersöka e-legitimationen noga.

– Och sedan rekommenderar jag, om man är osäker, att läsa av med en annan bank-ID-app, och det går lätt. Du blippar och läser av, sedan är det klart, säger Bank-ID:s pressansvariga, Charlotte Pataky, till radiokanalen.

Som kund kan man dock inte kräva att få använda bank-ID, utan butikerna är fria att själva bestämma. Det finns inga lagar som reglerar användningsområdet för bank-ID, utan det är företaget självt som bestämmer om man vill acceptera e-legitimationen, skriver Konsumenternas på sin hemsida.

Text: Redaktionen