Begagnade bilar allt dyrare – här är orsaken

2024 10 06

Många har märkt av att begagnade bilar är dyra i Sverige, och det finns framför allt två skäl till det.

Att köpa en begagnad bil är i regel ett bra alternativ för den som tycker att nya bilar är för dyra.

Men även de begagnade bilarna upplevs av många som väldigt dyra just nu.

Anledningen är att väldigt många bilar exporteras, rapporterar SR.

Och det finns framför allt två skäl till det stora utländska intresset för att köpa begagnade svenska bilar.

Stor efterfrågan

Många bilförsäljare har märkt av att det finns ett stort intresse från utlandet för begagnade bilar från Sverige.

– Ja, det har vi absolut märkt av. Vi får ju förfrågningar varje vecka, flera stycken från utländska firmor som är på jakt efter svenska bilar, säger Robert Erlandsson, platschef på Bråviken Bil i Norrköping, till radiokanalen.

Det stora intresset från utlandet påverkar dock marknaden för svenskar som vill köpa begagnade bilar.

Många förvånas över hur dyrt det har blivit att köpa begagnat.

– Så länge det finns en hög efterfrågan på bilarna så kommer priserna inte sjunka i alla fall, säger Robert Erlandsson.

Två orsaker

150 000 bilar exporterades förra året, enligt radiokanalen.

Och det finns framför allt två orsaker till att det utländska intresset för svenska bilar är så stort.

– Dels så vet jag att svenska bilar är omtyckta utomlands, vi har ordning på våra bilar. Sedan, den största faktorn har nog med svenska kronan att göra, att den är rekordsvag, och då blir det billigt och bra att växla mellan euro och svenska kronor, säger han till radiokanalen.

Många positiva till begagnat

Men trots att begagnade bilar kan vara oväntat dyra så är det ofta en bättre affär att köpa en cirka tre år gammal bil än att köpa en ny.

Det är mer kostnadseffektivt, har bland annat Swedbank konstaterat, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat.

En undersökning från Kamux har också visat att svenskar ställer sig allt mer positiva till begagnade bilar, rapporterar Teknikens Värld.

I undersökningen svarar 29 procent att deras syn på begagnade bilar har blivit mer positiv de senaste fem åren, enligt tidningen. Många i undersökningen uppger priset som anledningen till att de har fått upp ögonen för begagnade bilar.

Foto: Anne Nygård

Text: Redaktionen


04dec25

JUST NU: Svenskt larm om Kina – varnar hela Europa

2025 12 04

Europeiska länder, inklusive Sverige, riskerar att hamna i en beroendeställning till kommunistdiktaturen Kina.

Det varnar den svenska myndigheten Kommerskollegium för i en ny analys.

Enligt analysen fortsätter Kina att stärka sitt grepp om flera viktiga marknader – bland annat artificiell intelligens, telekommunikation och kritiska råvaror som kobolt och grafit.

– De kinesiska företagen får mycket stöd från staten för att kunna driva på teknikutvecklingen och påverka arbetet i de internationella standardiseringsorganen, säger Anna Sabelström, utredare på Kommerskollegium. 

– Det sker på ett strategiskt sätt där staten har prioriterat vilka områden som är viktiga och därefter gett aktuella aktörer starka incitament för att få inflytande inom dessa områden. Framför allt handlar det om AI, telekommunikation och kritiska råvaror som kobolt och grafit, tillägger hon.

Uppmaningen: Måste agera nu

Kommerskollegium uppmanar Sverige och andra västländer att agera skyndsamt. Myndigheten pekar särskilt ut behovet av att reformera systemet med internationella standarder – det vill säga de regelverk som styr produkter, tjänster och system i hela världen.

Syftet med standarderna är att upprätta riktlinjer och specifikationer som säkerställer att produkter, tjänster och system är säkra, pålitliga och av god kvalitet.

– EU behöver stärka transparensen för att skydda systemet. Det behövs också en uppföljning av vad som sker med olika förslag. Annars finns det risk att de återkommer och till sist blir godkända i någon form, framhåller Kommerskollegium.

LÄS MER: Lyxbilar har slocknat över hela Ryssland

”Det är avgörande”

Anna Sabelström betonar att Sverige alltid varit ledande inom standardisering.

– Det är viktigt att vi inte halkar efter nu. Det är avgörande att vi satsar på kompetens och utbildning så att vi får en tillväxt av experter som kan delta i det internationella arbetet på sikt. Vi måste skicka fler experter till de tekniska kommittéerna och fler måste fortsätta vilja ha ledande positioner. Vi kan inte beklaga att Kina blir mäktigt om vi inte själva vill investera tid och personal i systemet, säger hon.

LÄS OCKSÅ: F16-plan har kraschat

Foto: President of Russia Office resp A. Luengo

Text: Redaktionen


04dec25

Avgift höjs från 100 till 46 000 kronor – 71-åring förtvivlad

2025 12 04

Christina Andersson, 71, kan tvingas flytta från sin bostad på grund av en chockhöjd avgift.

71-åringen är en av flera Malmöbor som betalar tomträttsavgift – en årlig avgift som betalas till kommunen för att få använda marken.

Andersson har tidigare betalat 100 kronor per år. Nu löper avtalet ut och avgiften höjs till 46 000 kronor per år, rapporterar Sydsvenskan.

71-åringen berättar att hon hade räknat med en höjning till omkring 25 000 kronor per år, eftersom hon haft ett avtal som sträckt sig över 70 år.

Men att avgiften skulle höjas till 46 000 kronor räknade hon inte med.

Nu berättar Christina Andersson att hon kan tvingas flytta från sin bostad.

– Jag har lite sparpengar att ta av, så jag klarar mig några år. Men efter det vet jag inte vad jag ska ta mig till, säger hon till Sydsvenskan och berättar att det skulle kosta 1,7 miljoner kronor att köpa loss tomten från kommunen.

Vill avskaffa systemet

Intresseorganisationen Villaägarna vill avskaffa tomträtt. De anser att det är en föråldrad upplåtelseform som bygger på en utdaterad lagstiftning från 1950-talet.

– Vi möter ofta tomträttshavare som är förtvivlade när kommunen vill höja markhyran för nästa tioårsperiod med 20–30 000 kronor om året eller ännu mer. Och de fasar redan för vad som väntar nästa gång, framhåller organisationen.

Svaret: ”Måste vara beredd”

Malmös kommunalråd Andreas Schönström (S) vill behålla nuvarande regelverk. Han anser att det är upp till tomträttsinnehavaren att se över sitt avtal.

– Under en lång period var det väldigt låga räntor och det hade varit fördelaktigt då att köpa loss tomten. Ifall man inte gör det måste man vara beredd på att det kan bli en stor smäll när det är dags att teckna nytt avtal, säger han till Sydsvenskan.

LÄS MER: UPPGIFTER: Stora pengar till svenska folket – norsk modell föreslås 

”Kassako för kommunen”

Villaägarna anser att många kommuner höjer avgifterna mer än vad som är motiverat när avtalen löper ut.

– Idag är tomträtt en kassako för kommunen som hjälper till att finansiera övrig verksamhet. Det gör att kommunpolitiker gärna argumenterar för att kommunen måste få bättre avkastning på marken – och då måste markhyrorna höjas ännu mer, skriver organisationen.

LÄS OCKSÅ: Ukrainska barn kidnappade – skickas till annat land än Ryssland

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen