Begagnade bilar allt dyrare – här är orsaken

2024 10 06

Många har märkt av att begagnade bilar är dyra i Sverige, och det finns framför allt två skäl till det.

Att köpa en begagnad bil är i regel ett bra alternativ för den som tycker att nya bilar är för dyra.

Men även de begagnade bilarna upplevs av många som väldigt dyra just nu.

Anledningen är att väldigt många bilar exporteras, rapporterar SR.

Och det finns framför allt två skäl till det stora utländska intresset för att köpa begagnade svenska bilar.

Stor efterfrågan

Många bilförsäljare har märkt av att det finns ett stort intresse från utlandet för begagnade bilar från Sverige.

– Ja, det har vi absolut märkt av. Vi får ju förfrågningar varje vecka, flera stycken från utländska firmor som är på jakt efter svenska bilar, säger Robert Erlandsson, platschef på Bråviken Bil i Norrköping, till radiokanalen.

Det stora intresset från utlandet påverkar dock marknaden för svenskar som vill köpa begagnade bilar.

Många förvånas över hur dyrt det har blivit att köpa begagnat.

– Så länge det finns en hög efterfrågan på bilarna så kommer priserna inte sjunka i alla fall, säger Robert Erlandsson.

Två orsaker

150 000 bilar exporterades förra året, enligt radiokanalen.

Och det finns framför allt två orsaker till att det utländska intresset för svenska bilar är så stort.

– Dels så vet jag att svenska bilar är omtyckta utomlands, vi har ordning på våra bilar. Sedan, den största faktorn har nog med svenska kronan att göra, att den är rekordsvag, och då blir det billigt och bra att växla mellan euro och svenska kronor, säger han till radiokanalen.

Många positiva till begagnat

Men trots att begagnade bilar kan vara oväntat dyra så är det ofta en bättre affär att köpa en cirka tre år gammal bil än att köpa en ny.

Det är mer kostnadseffektivt, har bland annat Swedbank konstaterat, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat.

En undersökning från Kamux har också visat att svenskar ställer sig allt mer positiva till begagnade bilar, rapporterar Teknikens Värld.

I undersökningen svarar 29 procent att deras syn på begagnade bilar har blivit mer positiv de senaste fem åren, enligt tidningen. Många i undersökningen uppger priset som anledningen till att de har fått upp ögonen för begagnade bilar.

Foto: Anne Nygård

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen