Forskare slår hål på myt om mobiltelefoner

2024 10 06

Forskare slår hål på en myt om mobiltelefoner som en stor majoritet av svenska folket tror på.

Fler än sex av tio svenskar, närmare bestämt 63 procent, tror att deras egen mobil tjuvlyssnar på vad de säger.

Det visar en ny rapport från Internetstiftelsen.

Informationsinsamling i marknadsföringssyfte är en väldigt omdiskuterad företeelse som många uppfattar som integritetskränkande.

Men enligt forskare är det en myt att telefonen avlyssnar oss.

Etablerad ”sanning”

Den riktade reklam vi utsetts för visar ofta att företag har kusligt mycket kunskap om oss som individer.

Men den kunskapen får företag genom vår chathistorik och våra sökningar, inte genom att lyssna av våra mobiler, enligt Stefan Alfredsson, lektor i datavetenskap på Karlstads Universitet.

Han tycker att ryktesspridningen om att telefonen avlyssnar oss är oroande.

– Jag tror att det här kan bygga på ett misstroende, att organisationer som Google och Apple och övriga säger att ”nej, de lyssnar inte på oss”, och sedan så finns det en etablerad sanning att de visst avlyssnar, säger han till SR.

Beskrivs som fejk news

Han menar att myter av det här slaget leder till att falska nyheter får allt större spridning, vilket skapar ett allmänt misstroende.

– Då får vi det här konceptet kanske med fejk news eller att organisationerna ljuger. Har de ljugit om det här, då kanske de inte säger sanningen om andra grejer, och det bygger då ett slags misstroende mot det som sägs i allmänhet, vem kan man lita på, säger Stefan Alfredsson till radiokanalen.

Skillnad mellan generationer

Det är Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet” som visar att 63 procent av svenskarna tror att mobilen avlyssnar dem.

Det som får dem att tro det är att det dyker upp reklam i mobilen om något som de tidigare pratat om, enligt rapporten.

Olika generationer verkar dock ha lite olycka syn på den här frågan.

Äldre är mindre benägna att tro att deras mobil tjuvlyssnar på dem, jämfört med yngre.

Bland pensionärer tror endast 1 av 4 att mobilen tjuvlyssnar, jämfört med 3 av 4 bland personer under 65 år.

Det är också fler kvinnor än män som tror att mobilen lyssnar på dem, enligt Internetstiftelsens undersökning.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige

2024 10 06

Krisen är ett faktum för ett av Skandinaviens större bolag inom klädbranschen.

Så sent som förra veckan kastades handduken in för Odd Mollys svenska bolag.

Ägaren till det krisande varumärket är den danska jätten Nordic Fashion Brands – som nu följer Odd Mollys fotspår och ansöker om konkurs för sig själva.

Det rapporterar danska medier.

– Det började med sent inlämnade räkenskaper, och det har slutat här. Och det är en katastrof på alla möjliga sätt, men det finns inget vi kan göra åt det. Man måste se framåt, säger Nick Jensen, bolagets styrelseordförande, i ett uttalande till DetailWatch enligt TV2.

Äger även Noa Noa

Nordic Fashion Brands äger även den populära klädkedjan Noa Noa.

Kedjan är exempelvis stor hos onlinebutiken Zalando som erbjuder hundratals varor därifrån. Dessutom finns det sju fysiska butiker i Sverige, bland annat i Malmö, Göteborg och Örebro.

Vad som kommer hända med dessa butiker samt dess anställda finns det i nuläget inga uppgifter om.

I Norge gick Noa Noa i konkurs i augusti och det går inte längre att köpa deras kläder varken där eller i Danmark – butikerna i Helsingör och Roskilde har nämligen slagit igen.

Varit försatt i rekonstruktion

Enligt sajten Ehandel har Nordic Fashion Brands varit under tvångsupplösning i Danmark och försattes därefter i rekonstruktion.

Advokaten Anders Ørskov Melballe har utsetts till konkursförvaltare.

Han säger till DetailWatch att det finns ett stort varulager i bolaget, som även inkluderar butiker och immateriella rättigheter. Det senare syftar bland annat på företagets varumärke och logotyp.

En kalldusch

Noa Noa grundades 1981 av bröderna Harald och Lars Holsetin. 

Varumärket har främst fokuserat på kvinnliga kunder och skriver på sin hemsida att man initialt erbjöd ett “femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode”.

Kollektionerna skapas i Danmark, där såväl ägaren som butikerna alltså slår igen.

Konkursen är en kalldusch för Noa Noa som talade om samarbetet med Nordic Fashion Brands som “en ny spännande resa”.

Förutom Noa Noa och Odd Molly äger Nordic Fashion Brands även följande varumärken:

- Unmade Copenhagen

- Denim Project

- Noa Noa Miniature

Foto: A.  Beliaikin

Text: Redaktionen


Orkan rör sig mot Sverige – ”väldigt osäkert”

2024 10 05

En extremt kraftig orkan har utvecklats i Atlanten.

Den har fått namnet Kirk och beräknas i dagsläget som en kategori 4-orkan, den näst högsta nivån på en femgradig skala.

Nu rör sig Kirk norrut.

Nästa vecka beräknas den nå Norden och Sverige.

När Kirk drar in över Sverige kommer den dock ha tappat fart och nedvärderats från en orkan till en tropisk storm.

Trots det bör svenska folket stålsätta sig för stormbyar och nederbörd. Vädersajten Klarts meteorolog Lasse Rydqvist uppger att Kirk kan ställa till med problem.

– Kirk kan fortfarande vara rätt kraftig när den anländer. Som prognosen ser ut just nu så har den kvar rätt mycket energi när den kommer till Sverige, säger han till Aftonbladet.

Då når den Sverige

Kirk beräknas påverka Sverige som mest i slutet av nästa vecka.

SMHI:s Angelica Lundberg konstaterar att det råder stor osäkerhet kring prognosen.

– Till veckoslutet drar resterna av orkanen Kirk förbi Skandinavien men i vilken omfattning Sverige kommer beröras är ännu väldigt osäkert, berättar meteorologen.

Våldsam kraft

Just nu drar Kirk fram med våldsam kraft, med vindhastigheter på över 230 kilometer i timmen.

Kirk ser ut att behålla orkanstatus till måndag, då den kommer att tappa fart och bli en tropisk storm.

Vid en tropisk storm är vindhastigheten 18-32 m/s, enligt SMHI.

– Den undre gränsen för vindhastigheten i en tropisk storm överensstämmer inte med gränsen för storm i Sverige, 24,5 m/s. I allmänhet avser vindhastigheterna medelvinden under 10 minuter på 10 m höjd över marken, vilket är den internationellt vedertagna definitionen, skriver myndigheten om väderfenomenet.

Tropisk storm, orkan, cyklon eller tyfon

Det finns olika begrepp för olika väderfenomen. Vilket ord som används beror på var fenomenet sker och hur starka vindarna är. 

  • Stormar beskrivs av SMHI som oväder med vindar på minst 24,5 m/s. 
  • Tropiska stormar är oväder som bildas i områden med varmare hav. De kallas för storm redan vid 17 meter per sekund.
  • Orkan definieras av SMHI som vindar med medelhastighet över 118 kilometer i timmen (en vindstyrka på 32,6 m/s).
  • En tropisk cyklon är ett intensivt lågtryck som bildas över hav med hög vattentemperatur. I asiatiska halvan av Stilla havet kallar man cykloner för tyfoner när de uppnår orkanvindar (33 m/s).

Källa: Röda korset

Foto: JD Designs

Text: Redaktionen