Snabbväxande hamburgerkedja expanderar – öppnar nya restauranger

2024 10 05

Hamburgerkedjan Mister York fortsätter att växa.

Konkurrensen när det kommer till hamburgare i Sverige är stenhård.

Utöver jättarna Max, McDonalds och Burger King finns även en rad utmanare som har uppkommit under de senaste åren.

Samtidigt har flera behövt stänga igen på grund av det stora utbudet i branschen.

En av kedjorna som fortfarande växer, Mister York, expanderar nu ytterligare och öppnar två nya restauranger.

Eskilstuna och Kristianstad

Mister York kommer nu att öppna nya restauranger i Eskilstuna och Kristianstad.

I Eskilstuna öppnar man i området Skiftinge längs med E20.

I Kristianstad kommer den nya restaurangen att finnas vid vägstoppet VÄ.

Nya arbetstillfällen

I Eskilstuna rör det sig om ungefär 30 nya arbetstillfällen.

– Den nya restaurangen, som byggs enligt företagets containerkoncept med drive-thru och pick up-alternativ, kommer att omfatta cirka 60 kvadratmeter och hålla öppet dagligen mellan 10:00 och 22:00, framhåller kedjan i ett pressmeddelande.

– Mister York förväntar sig att kunna servera omkring 150 000 gäster per år vid den nya enheten. Etableringen innebär också cirka 30 nya arbetstillfällen i Eskilstuna, och öppningen är planerad till våren 2025.

Liknande siffror

I Kristianstad rör det sig om liknande siffror.

– Mister York kommer under 2025 expandera på ett flertal nya platser runtom i Sverige. 

– Efter lång tids sökande efter rätt läge expanderar Mister York sin verksamhet i Kristianstad ytterligare och stärker sin position längs E22 med sin nya kommande etablering i VÄ. 

Sveriges bästa

Sveriges bästa hamburgare går dock varken att få hos Mister York, McDonalds eller Max.

Den finns nämligen på Augustendalstorget i Stockholm hos Funky Chicken Food Truck, enligt en recension från sajten Godare.

– Det här är äkta streetfood; en kladdig och kryddstark smakexplosion med saftigt nötkött och Sveriges i särklass bästa stekyta. Deras burgare på en rejäl burgarsmocka som sitter där den ska – varje gång, framgår som motivering.

Foto: G. Iremadze

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen