Kunder varnas för populära ICA-kampanjer

2024 10 05

Så kallade multikampanjer, ”köp 2 betala för 1”, är ett vanligt inslag hos den svenska matjätten Ica.

Multikampanjer utgör 44 procent av Ica:s erbjudande i år.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, säger Ulf Mazur, vd och grundare av den oberoende sajten Matpriskollen, i ett uttalande.

Mazur höjer ett varningens finger för kampanjformen.

Enligt experten finns det risker för kunder att hoppa på erbjudandena.

– Multierbjudanden är ett sätt för kedjorna att flytta lagret från deras lager och butiker, till kundens kök, skafferi och frysar och det ska man som konsument se upp med. Är det kylda varor så blir det snabbt gammalt och även skafferivaror har sin bäst före-tid, säger han.

”Jättestor bov i dramat”

Multikampanjer har tidigare kritiserats för att öka matsvinnet, bland annat av fyra forskare i en rapport för Nordiska ministerrådet.

– Erbjudanden av typen köp två för rabatterat pris gör att vi kommer hem med mer mat än planerat. Kampanjer bör begränsas till när det uppstår överskott av färsk mat som behöver säljas för att undvika svinn, skrev forskarna i en debattartikel i DN i slutet av september.

Ulf Mazur delar forskarnas bedömning.

– Hos Matpriskollen har vi haft många appanvändare om hört av sig och undrat om just detta. Man förstår inte riktigt varför man ska tvingas köpa så många av samma produkter för att få rabatten. Inte minst har vi ju två miljoner singelhushåll i Sverige och 40 procent av alla svenskar bor själva, säger han och tillägger:

– Multikampanjerna uppmuntrar kunderna att handla fler produkter än man kanske hinner äta upp innan de blir dåliga – och är därför en jättestor bov i svinndramat.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen


Rusning till Dollarstore – alla vill köpa samma vara: “Helt slutsåld”

2024 11 01

Trots återkommande larm om gift i produkterna verkar kunderna inte överge Dollarstore.

Tidigare har Kemikalieinspektionen varnat för höga halter av kadmium och bly i leksaker och plastförpackningar hos lågpriskedjan.

Det är på den nivån att medarbetare riskerar cancer, leverskador, nedsatt immunförsvar och allergiska reaktioner för den som jobbar med att packa upp varor under flera år.

Dollarstore har själva medgett bristerna och säger nu att man har uppförsbacke i att locka kunder, eftersom folk inte litar på kedjan.

Vi har tidigare haft problem med kvaliteten. Många säger nej då de inte litar på att vi producerar på ett hållbart sätt, säger Anders Kind, vd på Dollarstore, till Dagens Nyheter.

Helt slutsåld: "Sa bara smack"

Det tycks dock finnas ett undantag.

En rusning till butiken har skett där alla tycks vilja köpa en ljuspumpa av halloweenkaraktär.

Anledningen bedöms vara att den har blivit viral på sociala medier, främst på Tiktok som vänder sig till en yngre målgrupp.

– Det sade smack bara. Det blir så med trender, det är helt omöjligt att veta, säger Anders Kind.

En snabb sökning på Tiktok visar att det finns klipp med pumplyktor från Dollarstore som visats tiotusentals gånger – ibland uppemot 175 000 gånger.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Annan vara kritiserades hårt

Det är dock inte alla produkter hos lågpriskedjan som väcker samma entusiasm.

Tvärtom rasade många kunder nyligen mot en en annan uppmärksammad vara hos Dollarstore – gelé som såg ut som hjärnsubstans och godisklubbor formade som kvinnliga könsorgan och bröst.

– Jag hade förstått om de här grejerna såldes i en sexbutik, men inte i en butik där barn handlar, sade en upprörd kvinna till Aftonbladet förra veckan.

– Det känns så osmakligt och djuriskt.

130 butiker i Sverige

Dollarstore är sedan flera år väletablerade i Sverige och har hela 130 butiker på svensk mark.

Man beskriver sig själva som “Sveriges snabbast växande lågpriskedja”.

I somras köptes man upp av den finska börsnoterade lågprisaktören Tokmanni för 170 miljoner euro.

Förra året omsatte företaget 4 miljarder kronor, enligt finanstidningen Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Yrkesgrupp får snusförbud – “Blir ett helvete”

2024 11 01

Ett nytt snusförbud ska minska smuggling i Stockholms häkten.

Advokater och poliser som ska in på Stockholms säkerhetshäkten får framöver inte ta med sig några snusdosor.

Anledningen till förbudet är att minderåriga inte ska kunna få tillgång till snus, samt minska risken att intagna använder snusdosorna för smuggling.

Det rapporterar Aftonbladet.

“Varit incidenter”

Kriminalvårdsinspektör Jonas Bennert förklarar.

– Intagna har fått tillgång till sånt som de inte ska få tillgång till. Historiskt finns det incidenter kopplat till insmuggling, det är meddelanden som förekommer, och det förekommer narkotika.

“Blir ett helvete”

Leif GW Persson ställer sig i viss mån kritisk till initiativet.

Han menar att det på många sätt kan bli jobbigt för de som arbetar där.

– Det måste bli helvete för folk. Snutar och plitar, om vi tar de folkliga benämningarna, är ju de största snuskonsumenterna som finns här i landet, säger han till Aftonbladet.

Förbudet gäller emellertid inte häktespersonalen.

Priset sjunker

I andra snusrelaterade nyheter väntas priset sjunka med flera kronor.

Regeringen gav besked om beslutet förra året och pekade då på diskrepansen mellan skatt på cigaretter respektive tobakssnus.

– Skatten på tobakssnus är i dag klart lägre än skatten på cigaretter och röktobak, eftersom cigaretter och röktobak bedöms utgöra en större hälsofara, framhöll regeringen om saken förra året.

– Denna skillnad bör återspeglas ytterligare och det finns därför skäl att sänka skatten på tobakssnus med cirka 20 procent. Det innebär att priset på en dosa snus förväntas sänkas med ca 3 kronor.

Flera kronor billigare

Expressen rapporterar att Swedish Matchs beräkningar pekar på att en dosa portionssnus blir cirka tre kronor billigare och en dosa lösdos kommer kosta mellan cirka fem och sex kronor mindre.

– Jag tror att det kommer vara ett par veckor innan man ser det som slutkonsument, säger Sverigechef Anna Hällöv. 

Vitt snus och andra tobaksfria produkter omfattas dock inte av skattesänkningen. 

Foto: Swedish Match

Text: Redaktionen