Godisbrist i Sverige – risk för tomma hyllor
2024 10 04
Många konsumenter har märkt av att utbudet av godis har minskat i svenska butikshyllor, och det riskerar att bli värre.
Svenskar älskar sitt godis.
Men på senare tid har även omvärlden börjat upptäcka det svenska godiset i allt högre utsträckning.
”Swedish candy” har länge trendat i sociala medier.
Och nu blir det allt svårare för svenska godistillverkare att hänga med i svängarna och erbjuda godis till alla, rapporterar SVT.
”Började ta slut i hyllan”
Den internationella trenden i sociala medier har även lett till att efterfrågan har ökat i Sverige.
Många svenska konsumenter har märkt att det har funnits färre smaker tillgängliga i butik på senare tid.
– När den här ”Swedish Candy”-trenden satte igång ordentligt så såg vi också att även i Sverige så började intresset gå upp ytterligare. Och då började det successivt ta lite slut i hyllan. Vi hann helt enkelt inte med att producera enligt den efterfrågan som fanns, säger Niclas Arnelin, ansvarig för konfektyr på Orkla som äger Bubs, till kanalen.
Halloween hotat?
Efterfrågan har ökat rekordartat, och globala leveranskedjor av svenskt godis pressas.
Från Bubs varnar man för att godisbristen kan pågå en lite längre tid.
Detta trots att företaget koncentrerar sig på att i första hand leverera godis till Sverige och Norden, trots en starkt ökad efterfrågan i USA och Asien.
– Hela vårt sortiment kommer inte att kunna vara tillbaka till Halloween, tyvärr, säger Nicklas Arnelin till kanalen.
Från Cloettas sida säger man dock att man är väl förberedda och att man klarar att möta efterfrågan.
Enorm ökning av exporten
Flera svenska godisproducenter har märkt av den kraftiga ökningen av efterfrågan.
Exporten har ökat med nästan 50 procent på kort tid, rapporterar TV4.
Flera fabriker har tvingats dra i nödbromsen för att i första hand kunna säkra efterfrågan på hemmamarknaden.
Exporten till USA har ökat med hela 255 procent, uppger kanalen.
Trenden ”Swedish Candy” i sociala medier visar inga tecken på att avta.
Trenden har uppmärksammats internationellt av bland annat Bloomberg, som skriver att influencers på TikTok har blivit ”besatta” och ”beroende” av skandinaviskt godis.
Även i Norge och Danmark har man märkt av en ökad efterfrågan.
Foto: Agnes Jostelius
Text: Redaktionen