Många luras av filmklipp på Instagram och Facebook – ”Obehagligt”

2024 10 03

Många besvärande videos snurrar runt på sociala medier.

Det är inte ovanligt att spendera lite mer tid än man hade planerat på att titta på filmklipp på appar som Instagram och Facebook.

På de sociala medierna finns många olika typer av videos som är till för att underhålla användarna.

Samtidigt cirkulerar andra typer av klipp som det nu kommer besvärande uppgifter om.

Det rapporterar TV4.

Många luras

Det handlar om sådana filmklipp där djur räddas från olika typer av situationer.

Det kan exempelvis vara hundar som hittas med objekt fast på huvudet eller katter som ligger i brunnar.

Sanningen om denna typen av filmklipp är att många av djuren plågas och avsiktligt placeras i farliga och utsatta situationer så att personen som sedan “räddar” djuren ska få följare och visningar.

– Det jag tycker är obehagligt är att vi inte vet hur djuren hade det innan de här filmerna gjordes. Och vilka trauman de här djuren bär med sig efter att ha upplevt den här skräcksituationen, säger Sandra Jönsson som är sakkunnig om vilda djur i svenska World Animal Protection, till TV4.

Därför gör man det

Andra exempel kan vara djur som lämnas vid järnvägsövergångar eller som hittas paralyserade.

Personen som räddar djuren är då alltså ofta samma person som har orsakat skadan.

– Det är människor som gör det här för att få fler följare till sina plattformar och för att tjäna pengar på djurens bekostnad. Och just mängden och brutaliteten i klippen förvånade.

Svårt att avgöra

En ny rapport från Internetstiftelsen visar att många svenskar har svårt att avgöra vad som är riktigt och inte på internet.

– Sociala medier sätter källkritikförmågan på sin spets, affärsområdes- och kommunikationschef, Internetstiftelsen.

– Innehållet på sociala medier är kopplat till det du gillar och kanske redan håller med om, vilket gör det extra svårt att avgöra vad som är sant. Samtidigt är det viktigt att hitta balansen mellan att vara källkritisk men ändå våga lita på källor.

Blir allt svårare

Det blir allt svårare att förstå sig på vad som är äkta och inte på sociala medier.

Därför uppmanas folk ofta att ta till sig information från många olika källor för att få en rättvis bild.

Foto: Eyestetix Studio

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen