Amazon lanserar ny tjänst i Sverige – 60 procent vill ha den

2024 10 01

Hela 60 procent av svenska konsumenter uppger att de föredrar att köpa produkter med mer positiv inverkan på miljön och samhället.

Det visar en undersökning som marknadsundersökningsbyrån OnePoll gjort på uppdrag av Amazon Sverige.

Nu vill shoppingjätten göra det enklare för kunder att upptäcka och handla hållbara produkter.

På tisdagen meddelar Amazon Sverige att man lanserar programmet Climate Pledge Friendly.  

– Climate Pledge Friendly gör det möjligt för svenska kunder att upptäcka mer än 60 000 produkter med hållbarhetsegenskaper som stöds av certifieringar från tredje part, framhåller Amazon i ett uttalande om den nya tjänsten.

Enligt nätjätten handlar det till exempel om produkter som är tillverkade av återvunnet material och produkter som sparar mer energi.

– Att kunna välja produkter med certifierade hållbarhetsegenskaper är viktigt för svenska konsumenter, och då är det också oerhört viktigt att enkelt kunna förstå vad detta faktiskt innebär, säger Gulfem Toygar, Sverigechef för Amazon.

–  Med lanseringen av Climate Pledge Friendly-programmet gör vi det enklare för våra svenska kunder att välja mer hållbara alternativ när de shoppar på Amazon.se.

Här är egenskaperna som efterfrågas

Att en produkt är certifierad är viktigt för svenska konsumenter. Hela 84 procent svarar att de är mer benägna att lita på en produkts hållbarhetsegenskaper om den stöds av en officiell certifiering från en ansedd organisation. 

Bland de mest efterfrågade hållbarhetsegenskaperna hittas bland annat:

- Djurvänligt (40 procent)

- Vatteneffektivitet (28 procent)

- Skyddade arbetsvillkor (37 procent)

- Produkter tillverkade med ingredienser som är säkra för människors hälsa och miljön (35 procent) 

- Produkter gjorda av återvunnet material (33 procent)

Källa: Amazon Sverige

Foto: C. Wiediger

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen