Amazon lanserar ny tjänst i Sverige – 60 procent vill ha den
2024 10 01
Hela 60 procent av svenska konsumenter uppger att de föredrar att köpa produkter med mer positiv inverkan på miljön och samhället.
Det visar en undersökning som marknadsundersökningsbyrån OnePoll gjort på uppdrag av Amazon Sverige.
Nu vill shoppingjätten göra det enklare för kunder att upptäcka och handla hållbara produkter.
På tisdagen meddelar Amazon Sverige att man lanserar programmet Climate Pledge Friendly.
– Climate Pledge Friendly gör det möjligt för svenska kunder att upptäcka mer än 60 000 produkter med hållbarhetsegenskaper som stöds av certifieringar från tredje part, framhåller Amazon i ett uttalande om den nya tjänsten.
Enligt nätjätten handlar det till exempel om produkter som är tillverkade av återvunnet material och produkter som sparar mer energi.
– Att kunna välja produkter med certifierade hållbarhetsegenskaper är viktigt för svenska konsumenter, och då är det också oerhört viktigt att enkelt kunna förstå vad detta faktiskt innebär, säger Gulfem Toygar, Sverigechef för Amazon.
– Med lanseringen av Climate Pledge Friendly-programmet gör vi det enklare för våra svenska kunder att välja mer hållbara alternativ när de shoppar på Amazon.se.
Här är egenskaperna som efterfrågas
Att en produkt är certifierad är viktigt för svenska konsumenter. Hela 84 procent svarar att de är mer benägna att lita på en produkts hållbarhetsegenskaper om den stöds av en officiell certifiering från en ansedd organisation.
Bland de mest efterfrågade hållbarhetsegenskaperna hittas bland annat:
- Djurvänligt (40 procent)
- Vatteneffektivitet (28 procent)
- Skyddade arbetsvillkor (37 procent)
- Produkter tillverkade med ingredienser som är säkra för människors hälsa och miljön (35 procent)
- Produkter gjorda av återvunnet material (33 procent)
Källa: Amazon Sverige
Foto: C. Wiediger
Text: Redaktionen