”Tröstpris” till alla Tele2-kunder – får unikt erbjudande

2024 09 24

Det har stormat kraftigt kring Tele2 de senaste dagarna.

Mängder med svenskar som köpt Viaplay via Tele2 hade förväntat sig att få se premiären av fotbollens Champions League förra veckan.

Så blev det inte.

På grund av avtalsskäl hade kunderna i fråga inte tillgång till sändningen och ett oväntat felmeddelande dök därför upp på skärmen.

Kritiken haglade mot Tele2 som beskylldes för att ha missat att informera användare om att fotbollen inte ingick.

– Det är ett totalt haveri faktiskt, sade bland annat tv-profilen och journalisten Lennart Ekdal till Sportbladet.

Unikt "tröstpris"

Dagarna efter kritikstormen går nu Tele2 ut med ett unikt erbjudande till sina kunder.

Bolaget har nu ingått ett avtal som ger användare tillgång till Disney+ i sitt abonnemang. 

Det är det första Disney+-paketerbjudandet som hittills erbjudits i Sverige.

Tillägget av Disney+ till Tele2s portfölj gör det möjligt för oss att leverera en ännu starkare underhållningsprodukt till våra kunder. På Tele2 har vi ständigt ambitionen att öka värdet för våra kunder, säger Henrik de Groot, Chief Commercial Officer på Tele2, i ett pressmeddelande.

Europa League och Conference League

På Disney+ erbjuds förutom film och serier även fotboll.

Dock inte Champions League utan Europa League och Conference League, de två lägre rankade europeiska turneringarna där Malmö respektive Elfsborg och Djurgården kommer att spela i höst.

– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda den bästa underhållningen, där Disney+ naturligtvis är en viktig komponent. Vi är därför stolta över att vara en del av det första svenska samarbetet med Disney+, och vi ser fram emot att ge våra tittare tillgång till en av världens mest attraktiva streamingtjänster, säger Henrik Groot.

Gäller alla kunder

Erbjudandet gäller nya Tele2 TV & Streaming-abonnenter och inleds från och med 24 september.

Disney+ kommer att ingå i både Tele2 TV- och streamingpaketet även för befintliga streamingkunder från samma datum, medan det för befintliga Tele2 TV-abonnenter kommer att rullas ut över tid.

Man kan dock uppgradera till det nya erbjudandet om man inte vill vänta.

– Vi är otroligt glada över att samarbeta med Tele2, en av de största aktörerna inom den svenska telekomindustrin, med en fantastisk distributionsplattform för underhållning, säger Hans van Rijn, vd, The Walt Disney Company Nordic & Baltic, i en kommentar.

– Tele2 delar vår ambition att ständigt öka kundnöjdheten genom ett premiumerbjudande, och senare i höst kommer vi gemensamt att kunna erbjuda Tele2s abonnenter tillgång till direktsänd europeisk fotboll, i tillägg till ett enormt underhållningspaket inklusive prisbelönta filmer och tv-serier och ett unikt bibliotek av klassiker från Disney, Pixar, Marvel och Star Wars.

Foto: Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen


Biltema går ut med varning till kunder

2024 09 23

Biltema varnar nu alla kunder.

Den populära kedjan är den senaste att drabbas av bedrägerivågen.

Bedragare ringer Biltema-kunder i syfte att få dem att lämna över känsliga uppgifter.

Nu går Biltema ut med en skarp varning till alla kunder för att de ska kunna skydda sig mot bedrägerierna.

“Se upp”

Biltema framhåller följande varning via webbsidan:

– Se upp för bluffmail, sms och samtal! Vi ber aldrig om personliga uppgifter eller BankID för Köp & Hämta.

Det är ingen ovanlighet att kända varumärken kapas av bedragare för att försöka få offren att lita på dem.

“Det är inte vi”

Biltema förklarar vidare att företaget inte tar kontakt för att begära personnummer och att man bör vara redo på bedragarnas metoder.

– Har du blivit uppringd av någon som utger sig för att vara från Biltema och begärt att du ska lämna ut ditt personnummer? 

– Eller har du mottagit ett SMS gällande en order där du ombeds klicka på en länk eller dela personuppgifter? Dessa samtal och meddelanden är inte från Biltema. 

Kedjan understryker att de aldrig kontaktar kunder för att begära personnummer och skickar heller inte ut webblänkar via e-post eller SMS i samband med paketutlämning.

Det ska du göra

Den som får ett meddelande eller samtal som verkar märkligt uppmanas att avsluta samtalet och radera meddelandet.

– Klicka aldrig på länkar och ge aldrig ut ditt personnummer via telefon, SMS eller e-post. Ring inte heller upp det angivna numret eller svara på meddelandet/e-posten.

Ska anmälas

Under de senaste åren har antalet bedrägerier ökat och gärningspersonerna riktar ofta in sig på äldre.

Många kända svenska varumärken används för att försöka få offren att känna att det är en pålitlig aktör som tar kontakt.

I bedrägerifallen är det ofta Bank-ID eller Swish som används för att lura personer på pengar.

Det bedöms vara ett allt större samhälleligt problem.

Den som faller offer för bedrägerier uppmanas att alltid polisanmäla händelsen.

– Anmäl händelsen till polisen genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation, framhåller Biltema.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Oväntat tittarrekord på SVT – 2 miljoner såg samma program

2024 09 18

En oväntad uppstickare har gjort enorm tittarsuccé i SVT.

Listan över kanalens populäraste program toppas ofta av exempelvis På spåret eller Carina Bergfeldts talkshow.

Men nu har nöjesindustrin fått viss konkurrens från ett ganska överraskande håll.

Det kommer från sportvärlden – närmare bestämt orientering som tidigare gått under radarn men som nu har upptäckts på riktigt av svenska folket.

I augusti noterades nämligen ett nytt tittarrekord för orientering på SVT när man nådde en total räckvidd på nästan två miljoner tittare.

Det beskedet ger Svenska Orienteringsförbundet på onsdagen.

Sverige hade flera fina framgångar och det var glädjande att många såg dessa i tv-sofforna ute i landet, säger Susanne Maarup, förbundschef för Svensk Orientering, i ett uttalande.

Tagit stora kliv

Enligt förbundet har orientering tagit stora kliv som tv-sport de senaste åren.

Ny teknik gör att tittarna kommer ännu närmare tävlingarna.

Under våren och sommaren har tittarsiffrorna successivt ökat för världscuptävlingarna i Schweiz och Italien.

När VM arrangerades i Skottland i juli hade man en räckvidd om 1,6 miljoner – trots att man samtidigt konkurrerade med fotbolls-EM.

LÄS MER: Stor TV-succé – bara På spåret är större

"Fantastiska siffror"

Men det är dock orienterings-EM i Ungern i augusti månad som är det stora utropstecknet.

Då ökade räckvidden för sändningarna med närmare 200 000 personer i snitt. 

Totalt hade man alltså en räckvidd på 1,9 miljoner under mästerskapet.

Det är fantastiska siffror och väldigt kul att så många väljer att följa vårt landslags framgångar. Vi hoppas att det här hjälper till att skapa förebilder och locka fler till orienteringen, säger Susanne Maarup.

Sänds snart igen

SVT har de senaste åren sänt flera stora internationella tävlingar i orientering.

Kanalen har sedan tidigare säkrat rättigheterna för VM, EM och Världscupen fram till och med 2026.

Nästa gång det visas orientering i tv är i samband med den avslutande världscupomgången i Finland 26-29 september.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen