Beskedet: Förbjuder reklam för vissa bilar
2024 09 22
Reklam för bensinbilar förbjuds nu i ett unikt beslut.
Det är den nederländska staden Haag som har tagit beslutet.
Från och med januari 2025 så förbjuds all reklam för fordon som är fossildrivna.
Det gäller såväl bilar och motorcyklar som gräsklippare - om fordonet är fossildrivet så får det inte marknadsföras i staden.
Det rapporterar Carup och Fast Company.
Hoppas skicka signal
Först och främst kommer staden att arbeta med att informera reklambyråer om vad som gäller framöver.
Sedan kommer man även att ta bort befintlig reklam på offentliga platser i staden.
– Vi hoppas att den här lagen ska också skicka en signal till andra städer att göra detsamma för att bekämpa klimatförändringarna, säger Leoni Geritsen från Partij voor de Dieren enligt Carup.
Först i världen
Företagssajten Fast Company rapporterar att Haag är först i världen med ett sådant beslut.
– Nästa år, om du går på gatan i Haag, kommer du inte längre att se reklamskyltar för nya bilar - såvida inte bilen är elektrisk. Du kommer inte heller att se annonser för flygresor, kryssningar eller något annat som drivs med fossila bränslen.
– Den nederländska staden är den första i världen som inför ett förbud mot gatuannonser för fossila bränslen och produkter som använder dem. Förbudet kommer att träda i kraft i januari.
Andra städer kan följa
Enligt uppgifter är flera andra städer villiga att gå samma väg.
– Vi har redan hört från vissa att de säger: ”Okej, nu kan vi verkligen gå vidare med det här”, förklarar Femke Sleegers, samordnare för Fossil Free Advertising, en nederländsk klimataktionsgrupp som drev på för förbudet, till Fast Company.
Guterres stöttar
En som har stöttat sådana beslut är FN:s generalsekreterare Antonio Guterres.
– Många regeringar begränsar eller förbjuder reklam för produkter som skadar människors hälsa - som tobak. Vissa gör nu samma sak med fossila bränslen, har han sagt.
– Jag uppmanar alla länder att förbjuda reklam från företag som använder fossila bränslen. Och jag uppmanar nyhetsmedier och teknikföretag att sluta ta emot reklam för fossila bränslen.
Foto: M. Teirlinck
Text: Redaktionen