Ny godistrend – ökar explosionsartat

2024 09 22

En ny trend ökar explosionsartat bland folk som gillar godis.

Flera svenska livsmedelsjättar vittnar om den nya trenden.

Många svenskar älskar godis men vill samtidigt välja någonting som de hoppas är nyttigare än vanligt godis.

Därför har försäljningen av så kallade godisdadlar, alltså smaksatta dadlar, ökat explosionsartat, rapporterar SR.

– Det smakar ju som godis fast det inte är godis egentligen, så det tycker jag är bra, säger tonåringen Ella i Borås till radiokanalen.

Väldigt hög efterfrågan

I många butiker märker man att de smaksatta dadlarna är enormt populära.

ICA vittnar om en fördubblad försäljning på ett år.

– Det är en väldigt, väldigt hög efterfrågan, och när det kommer nya smaker, då har det en tendens att ta slut, och alla vill köpa och prova de nya smakerna, säger Sandra Arvidsson, driftledare på en butik i Borås, till radiokanalen.

Enormt populärt

Den torkade frukten säljs alltså i smaksatt form så att den påminner om godis, vilket har blivit enormt populärt.

Förutom ICA så vittnar även Axfood om en 30-procentig ökning av försäljningen, enligt radiokanalen.

Även Coop har sett ett kraftigt ökat intresse för smaksatta dadlar.

Men dadlarna faller inte alla i smaken.

– Det har ingen dålig smak, men det fastnar lite för mycket i tänderna, säger Harry Bergqvist, 94 år, till radiokanalen.

Inte nödvändigtvis nyttigt

Att många söker efter alternativ till vanligt godis har varit en stark trend de senaste åren.

Men det är inte alltid säkert att de alternativ som lanseras är riktigt så nyttiga som kunderna hoppas på.

Smaksatta dadlar är dock inte nödvändigtvis så nyttigt, särskilt inte om man äter det i stora mängder.

– Nej det är det inte. Det är mer fibrer i dadlar än i godis. Om man dock tänker att man kan äta obegränsat av det nyttiga alternativet för att det är så bra, då har man blivit lurad, har dietisten Josefine Jonasson tidigare sagt till TV4.

Foto: Agnes Jostelius

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen