UPPGIFTER: Sprider lögner om Sverige – tjänar stora pengar

2024 09 21

En aktör på nätet sprider lögner om Sverige i syfte att tjäna pengar.

Sverige har vid ett flertal tillfällen utsatts för allvarliga desinformationskampanjer.

Fake news skapas inte alltid bara av politiska skäl, utan ibland också av ekonomiska skäl.

Under sommaren utsattes Sverige och flera andra länder för lögnkampanjer från kontot Europe Invasion.

Bakom fake news-kampanjen finns ekonomiska intressen, avslöjar SVT.

Sprider lögner

Det handlar alltså om ett konto i sociala medier som heter Europe Invasion och som har spridit desinformation på plattformen X, tidigare Twitter.

Kontot har bland annat spridit falska uppgifter om mordet på 14-åriga Emilia i Landskrona, och påstått att hon mördades av muslimska migranter, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Den nya granskningen från SVT visar att kontot sannolikt drivs i syfte att tjäna pengar, uppger kanalen.

Kan vara inkomstbringande

Kontot är anonymt, men granskningen visar att det kan kopplas till ett nätverk av anonyma konton.

Spåren leder till ett turkiskt entreprenörspar i Dubai, enligt kanalen. Dessa har även tidigare drivit ett annat främlingsfientligt konto, samt ett konto om hur man tjänar pengar på X.

Sohan Dsouza forskar på desinformation, har tidigare granskat kontona och har fått ta del av SVT:s fynd.

– Syftet verkar vara att driva upp engagemang med den här typen av innehåll. Det här är sannolikt något som kan vara inkomstbringande, kanske i kombination med en ideologisk målsättning, säger Sohan Dsouza, som forskar om desinformation, till kanalen.

Sverige utsätts för kampanjer

Fake news och desinformation är ett stort problem i det digitaliserade samhället, och bakom sådana kampanjer kan det finnas både politiska och ekonomiska intressen.

Sverige har, liksom många andra länder, flera gånger utsatts för internationella desinformationskampanjer.

Ett känt exempel är den så kallade LVU-kampanjen, som blossade upp under vintern 2021. Där spreds desinformation och konspirationsteorier som gick ut på att socialtjänsten i Sverige missbrukar lagen om vård av unga (LVU) för att på felaktiga grunder tvångsomhänderta muslimska barn.

En stor granskning som Socialstyrelsen har gjort visar att LVU-kampanjen var helt grundlös, skriver DN.

Trots det fick lögnkampanjen stor spridning globalt på nätet, och föranledde också flera demonstrationer på Gustav Adolfs torg i Göteborg, skriver tidningen.

Text: Redaktionen


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 24

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

Koppling till Putins brutala regim

Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Den ryska regimen ligger bakom att flera hundratusen personer dödats, torterats, våldtagits eller skadats svårt.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen