Ny elbil kommer till Sverige – betydligt billigare än populära Teslan
2024 09 21
Sverige är ett av få europeiska länder som snart får Nios nya elbil.
Det går mycket trögt på elbilsmarknaden.
Konsumenter har avvaktat med att köpa elbilar under en tid och flera aktörer har fått det svårt.
Kinesiska Nio är ett företag som har varit i en svacka, men hoppas nu kunna vända på det med den nya modellen Onvo L60.
Det rapporterar flera medier.
Så mycket kostar den i Kina
Nio vill med Onvo L60 kunna konkurrera med Teslas populära Model Y.
Priset kommer att vara en bidragande faktor, då Onvo L60 i Kina är 62 000 kronor billigare än rivalen.
– I Kina kommer de första leveranserna av elbilen att börja den 28 september där L60 kommer säljas med baspriset 297 000 kronor, rapporterar bilsajten Carup.
Teslas Model Y säljs idag för 359 000 kronor i Kina.
Kommer till Sverige
Den nya billiga elbilen kommer att komma till Sverige nästa år.
Det är en av fem europeiska marknader som Nio satsar på.
Utöver Sverige kommer Nio även att introducera Onvo L60 i Norge, Tyskland, Nederländerna och Danmark.
Det är oklart hur mycket den kommer att kosta exakt i Sverige.
Går trögt
Det går alltjämt trögt på elbilsmarknaden och ledande aktörer i branschen vill se att mer görs för att underlätta.
– Det behövs styrmedel tills marknaden är mer mogen, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden till SVT.
– Vi hade gärna sett att man tog bort skatten för el som laddas via laddbox och sen ett riktat stöd till privatpersoner som inte har råd att köpa en elbil.
Får medhåll
Även Motorbranschens Riksförbund menar att mer behöver göras för att få fart på marknaden igen.
– I samma ögonblick som regeringen tog bort reduktionsplikten och sänkte bränslepriserna blev kalkylen för att räkna hem en elbil längre, säger Tommy Letzén, vd på MRF.
I en ny rapport reflekterar branschorganisationen Mobility Sweden över situationen.
– Mobility Swedens nyregistreringsstatistik i augusti uppvisar röda siffror för samtliga fordonsslag. Personbilsregistreringarna minskar och uppvisar en fortsatt svag privatmarknad för elbilar.
Foto: Li Zhang resp M. Lauko
Text: Redaktionen