Två storbanker gör som Swedbank – en miljon hushåll drabbas

2024 09 22

Tidigare i september avslöjades att Swedbank har en särskild regel för sina bolånekunder.

Den går ut på att kunder med rörlig ränta som individuellt vill förhandla ned sin ränta mest sannolikt får ett nej på frågan.

Anledningen är att Swedbank inte tillåter förhandling om rabatten under ett års tid. 

Regeln framstod som unik eftersom ingen annan av storbankerna praktiserade den, skrev Svenska Dagbladet vid tillfället och framhöll att regeln omfattar hundratusentals bolånekunder anslutna till Swedbank.

Nu visar det sig att minst ytterligare två stora banker faktiskt gör samma sak.

Omkring en miljon kan omfattas

Enligt en ny granskning nekar även Nordea och Handelsbanken kunder med rörliga bolån att förhandla om sin ränta, rapporterar SVT Nyheter.

Det innebär att omkring en miljon kunder kan drabbas av regeln – eftersom drygt 60 procent av Sveriges 2,3 miljoner hushåll med bolån har valt rörlig ränta, enligt färska siffror från Finansinspektionen (FI).

Lånen, som ofta är tre månader långa, delas ut tillsammans med en fast rabatt gentemot listräntan.

Det är den rabatten som bankerna hänvisar till när de säger nej till de som vill förhandla, vilket gör att lånen istället framstår som fasta ettåriga varianter.

– Vi fick höra att det inte var någon idé att försöka omförhandla räntan förrän om ett år senare, säger en kund till Nordea, som vill vara anonym, till tv-kanalen.

Det är samma tidsfrist som Swedbank uppgav innan man tänker börja tala om frågan.

"Skadar förtroendet"

När det gäller Handelsbanken har folk fått beskedet att det enbart är kunder med pension hos banken som får lov att förhandla, erfar SVT.

Det innebär att det blott är samma grupp som får tillgång till snitträntan.

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen, är kritisk.

Hon menar att det är onödigt krångligt och att systemet borde vara mer transparent. Ekonomen får medhåll av Christina Sahlberg på jämförelsesajten Compricer.

– Systemet med rabatter gynnar de som ligger på och tjatar på bankerna. Det skadar förtroendet för bankerna när det är så krångligt att vara bolånekund, säger hon till SVT.

Vill inte kommentera

Varken Swedbank, Handelsbanken, Nordea eller SEB har velat uttala sig till kanalen om sina rabattsystem.

Tidigare i september påtalade den förstnämnda banken att det “inte går att se över ränterabatten var och varannan månad”, enligt SvD.

Storbanken hävdar vidare att skälet till att en rabatt gäller i tolv månader är för att kunden ska känna en trygghet.

– Om kunden vill binda sitt lån med tre månaders bindningstid till en längre bindningsperiod går detta att göra när som helst, uttrycker Charlotte Nilsson, pressansavarig på Swedbank, till samma tidning.

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen