Anstormning till Jysk
2024 09 20
Jysk trotsar lågkonjunkturen.
Det kan man lugnt konstatera i samband med att möbel-och heminredningskedjan släppt sin rapport för räkenskapsåret 2023/24.
Där framgår att Jysk har satt nytt kundrekord och nytt omsättningsrekord.
Samtidigt planerar kedjan att expandera till Nordafrika.
“Det är anledningen”
Jysk själva framhåller att det är deras låga priser som har lett till framgångarna.
– Även om den globala osäkerheten och oron fortsatte under räkenskapsåret 2023/24 investerade JYSK i att sänka sina redan konkurrenskraftiga priser på över hälften av sina populära produkter och inkludera ännu fler produkter i sitt "Fast lågt pris"-sortiment, meddelar Jysk.
– Detta resulterade i en ökning med 11 procent i antalet sålda enheter. JYSK satte också ett nytt kundrekord med 8,1 miljoner nya kunder, jämfört med året innan, som handlade i någon av de mer än 3 400 JYSK-butikerna i 48 länder.
Öppnar i nytt land
Jysk förklarar i samband med redovisningen att det finns planer på att öppna butiker i Nordafrika.
Det är Marocko som under nästa år kommer få landets första Jysk-butiker.
– Jysk fortsätter sin expansion och öppnade 137 nya butiker runt om i de 48 länder där JYSK finns. Nu uppgår det totala antalet butiker till över 3 400. Under året tillkännagavs också planerna att under våren 2025 öppna de första butikerna i Marocko.
Nya distributionscenter
Jysk kommer även att investera i två nya toppmoderna distributionscenter för att möta det ökade behovet.
Det ena distributionscentret kommer att upprättas i Lelystad i Nederländerna.
Det andra kommer etableras i de södra delarna av Spanien, närmare bestämt i Almenara.
“Fortsätter ta marknadsandelar”
Rami Jensen, VD och koncernchef för JYSK, är mycket nöjd med tillväxten.
– Vårt räkenskapsår hade en utmanande start med låg försäljning, men med vårt fokus på konkurrenskraftiga priser och våra kvalitetsprodukter lyckades vi sätta ännu ett omsättningsrekord för JYSK, säger han.
– Vi har också ökat antalet kunder avsevärt i våra butiker i alla våra länder och online samtidigt som vi fortsätter att ta marknadsandelar.
Foto: JYSK
Text: Redaktionen