Glatt besked för alla som gillar rött vin

2024 09 18

Ett glas rött vin kan vara bra för hälsan.

Det menar forskare från Queen's University i Belfast.

I en ny studie konstaterar forskarna att konsumtion av rött vin kan minska risken för demens med 28 procent.

Det rapporterar The Guardian som tagit del av studien.

Här är anledningen

I studien har forskarna kunnat visa att konsumtion av mat och drycker rika på flavonoider minskar risken för demens med nästan 30 procent.

Flavonoider är så kallade bioaktiva ämnen som finns i mat och dryck. De tillhör gruppen antioxidanter.

– Våra resultat visar att extra intag av flavonoidrika livsmedel varje dag, särskilt bär, te och rött vin, är associerat med en 28 procent lägre risk för demens, säger Amy Jennings, en av forskarna bakom studien, till The Guardian.

– Fyndet är mest märkbart hos individer med hög genetisk risk för demens och hos personer med symptom, fortsätter forskaren.

Uppmanar: Öka konsumtionen

Enligt Amy Jennings går det att minska risken för demens genom att öka den dagliga konsumtionen av flavonoidrika livsmedel.

Personer med hög risk för demens bör i synnerhet följa uppmaningen, menar forskaren. 

– För närvarande finns det ingen effektiv behandling för sjukdomen, så förebyggande insatser för att förbättra hälsa och livskvalitet bör vara en viktig folkhälsoprioritet, säger hon till The Guardian.

Svensk alkoholforskare tveksam

Alkoholforskaren och läkaren Sven Andréasson ställer sig tveksam till att rött vin kan motverka demens.

– De senaste studierna talar snarast för motsatsen. Hjärnan krymper med åldern och den krymper mer för de som dricker mycket alkohol, säger han i ett uttalande på Systembolagets hemsida.

– Alkohol är generellt sett inget stort hälsoproblem i mindre mängder, men det främjar inte hälsan. Det är som feta såser och goda efterrätter. Det är tråkigt att avstå till hundra procent och något man kan unna sig, men det är inte bra att äta för mycket och för ofta. Läkare bör därför inte rekommendera alkohol, fortsätter Andréasson.

Foto: L. Hansel

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen