Glatt besked för alla som gillar rött vin

2024 09 18

Ett glas rött vin kan vara bra för hälsan.

Det menar forskare från Queen's University i Belfast.

I en ny studie konstaterar forskarna att konsumtion av rött vin kan minska risken för demens med 28 procent.

Det rapporterar The Guardian som tagit del av studien.

Här är anledningen

I studien har forskarna kunnat visa att konsumtion av mat och drycker rika på flavonoider minskar risken för demens med nästan 30 procent.

Flavonoider är så kallade bioaktiva ämnen som finns i mat och dryck. De tillhör gruppen antioxidanter.

– Våra resultat visar att extra intag av flavonoidrika livsmedel varje dag, särskilt bär, te och rött vin, är associerat med en 28 procent lägre risk för demens, säger Amy Jennings, en av forskarna bakom studien, till The Guardian.

– Fyndet är mest märkbart hos individer med hög genetisk risk för demens och hos personer med symptom, fortsätter forskaren.

Uppmanar: Öka konsumtionen

Enligt Amy Jennings går det att minska risken för demens genom att öka den dagliga konsumtionen av flavonoidrika livsmedel.

Personer med hög risk för demens bör i synnerhet följa uppmaningen, menar forskaren. 

– För närvarande finns det ingen effektiv behandling för sjukdomen, så förebyggande insatser för att förbättra hälsa och livskvalitet bör vara en viktig folkhälsoprioritet, säger hon till The Guardian.

Svensk alkoholforskare tveksam

Alkoholforskaren och läkaren Sven Andréasson ställer sig tveksam till att rött vin kan motverka demens.

– De senaste studierna talar snarast för motsatsen. Hjärnan krymper med åldern och den krymper mer för de som dricker mycket alkohol, säger han i ett uttalande på Systembolagets hemsida.

– Alkohol är generellt sett inget stort hälsoproblem i mindre mängder, men det främjar inte hälsan. Det är som feta såser och goda efterrätter. Det är tråkigt att avstå till hundra procent och något man kan unna sig, men det är inte bra att äta för mycket och för ofta. Läkare bör därför inte rekommendera alkohol, fortsätter Andréasson.

Foto: L. Hansel

Text: Redaktionen


12 jun 26

”Det är kört” – chockbesked för Donald Trump

2026 06 12

Väljarstödet för Donald Trump har sjunkit i en stadig takt under hans andra mandatperiod, enligt flera opinionsmätningar.

Nu kommer nya mardrömssiffror för presidenten.

Enligt en färsk undersökning från Reuters är endast 22 procent nöjda med hur Trump hanterar levnadskostnaderna, medan 70 procent säger sig vara missnöjda.

Siffran innebär att missnöjet Trumps hantering av levnadskostnaderna är större än under hans föregångare Joe Bidens, som kritiserades kraftigt för sin ekonomiska politik. 

Under slutet av Bidens mandatperiod uppgav 29 procent av väljarna att det var nöjda med hans hantering av levnadskostnaderna, medan 63 procent var missnöjda.

”Det är kört”

Inflationen i USA har stigit till den högsta nivån på tre år i svallvågorna av landets krig mot Iran.

I maj landade inflationstakten på 4,2 procent. Stigande mat- och elpriser pekas ut som drivande faktorer, rapporterar Politico.

En tidigare tjänsteman inom Trumpadministrationen bedömer att Trump har förlorat kontrollen över ekonomin.

– Det spelar ingen roll om det här är inflationens topp eller inte. Det är kört när det gäller hur folk ser på ekonomin, säger personen enligt Politico.

ANDRA LÄSER: Kollaps för Putin – sjätte månaden i rad |

Värsta sedan pandemin

Irankriget slår hårt mot ekonomier världen över.

Kriget väntas bromsa den globala ekonomiska tillväxten till den lägsta takten sedan covid-19-pandemin, enligt ny rapport från Världsbanken.

Den globala ekonomiska tillväxten väntas bli 2,5 procent i år – en minskning från 2,9 procent 2025.

– En förnyad upptrappning av fientligheterna eller mer långvariga störningar i råvaruflödena skulle kunna höja råvarupriserna ytterligare, intensifiera inflationstrycket och osäker livsmedelsförsörjning, utlösa finansiell stress och långsam tillväxt, står det i rapporten.

LÄS OCKSÅ: Norge förlorar miljarder – pekar ut Sverige

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


12 juni 2026

Helt ny avgift föreslås – ny faktura för svenska hushåll

2026 06 12

Vattensituationen i delar av Sverige är historiskt allvarlig.

Under större delen av våren har det larmats om grundvattennivåer mycket under det normala i större delen av södra landet. Enligt SMHI riskerar sju län vattenbrist.

– I Ringsjöarna är vattennivån den lägsta sedan mätningarna började 1974, säger Nina Bosshard, vakthavande hydrolog på SMHI, i en kommentar.

Korta duschar räcker inte

I Skåne har det skickats ut akuta kris-sms till hundratusentals svenskar om att minska på vattenanvändningen. Vattnet får enbart användas till det allra viktigaste. Fylla poolen, tvätta bilen eller vattna gräsmattan är bara att glömma.

Men de skarpa uppmaningarna hjälper inte.

Det är dags att ta i med hårdhandskarna och kräva många hushåll på en ny avgift, anser mjukvaru- och teknikföretag Vitec Infometric.

– I dag ingår vattnet oftast i månadsavgiften eller hyran i bostadsrättsföreningar och hyresrätter som en schablon. Det innebär att det inte, rent privatekonomiskt, lönar sig att spara och att den som ändå hushåller subventionerar den som slösar. Det upplevs ofta som orättvist, skriver Vitec Infometric i ett officiellt uttalande.

Vill göra som i Danmark

Det svenska företaget jämför med Danmark. Varje svensk förbrukar drygt 40 procent mer vatten än en dansk, enligt statistik från Svenskt Vatten. Infometric bedömer att det beror på att förbrukningen mäts och debiteras i mer eller mindre alla danska hushåll.

– Mätningar från tusentals lägenheter visar att förbrukningen sjunker med 20–30 procent när hushållen betalar för sitt eget vatten. Investeringen är kostnadseffektiv och betalar sig snabbt. Föreningens vattenkostnad sjunker i takt med förbrukningen. De boende betalar bara för det vatten de själva använder – en rättvisa som uppskattas, framhåller företaget.

LÄS MER: Bilhandlare i konkurs – kunder får inte tillbaka pengar

Inkludera även kallvatten

Idag kräver Boverkets byggregler individuell mätning av varmvatten vid stambyten och i nybyggda flerfamiljshus. Men det gäller bara varmvatten.

– Lagkravet bör rimligtvis utvidgas till att omfatta både varm- och kallvatten och kompletteras med krav, anser Infometric.

LÄS MER: Skattelättnader på gång – ”Kommer bli fler jobb”

Foto: M. Nilov

Text: Redaktionen