Elbilsförsäljningen förändras kraftigt
2024 09 15
Försäljningen av elbilar har minskat kraftigt i år, och nu kräver branschen åtgärder.
Förutsättningarna på elbilsmarknaden har förändrats på senare tid.
Efter flera år av tydlig uppgång, har branschen nu fått det svårare.
Under 2024 har försäljningen minskat med drygt en femtedel, 21 procent, rapporterar SVT.
Trodde på rak kurva
Det rör sig alltså om ett stort trendbrott.
Elbilsbranschen har överraskats av den snabba förändringen.
– Vi trodde för ett par år sen att vi hade en ganska rak tillväxtkurva, nu har den flackat ut, säger branschorganisationen Mobility Swedens VD Mattias Bergman till kanalen.
Förutom lågkonjunkturen och höga räntor tros även andra faktorer ligga bakom förändringen.
Efterfrågar styrmedel
Slopad klimatbonus och lägre priser på fossila drivmedel tros också ha gjort det svårare för elbilsbranschen, rapporterar kanalen.
Nu efterfrågar branschen fler styrmedel som kan hjälpa marknaden.
– Vi hade gärna sett att man tog bort skatten för el som laddas via laddbox och sen ett riktat stöd till privatpersoner som inte har råd att köpa en elbil, säger Mattias Bergman till kanalen.
Enligt regeringen planerar man bland annat att införa en ny elbilspremie.
Volvo Cars har ändrat sitt mål
Under året har det kommit flera rapporter om att det har börjat gå trögare för elbilsbranschen.
Bland annat har Volvo Cars justerat sin målbild inför 2030, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.
Tidigare har man haft som mål att man endast ska sälja elektriska bilar från och med 2030.
Men den ambitionen har Volvo valt att skrota.
I stället siktar bolaget på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar, det vill säga en blandning av el- och hybridbilar.
Enligt ett beslut från EU-parlamentet ska dock inga nya bensin- och dieseldrivna bilar få säljas från och med 2035.
Foto: Redcharlie
Text: Redaktionen