Rasar mot storbanken – ”Hela mitt konto tömdes”
2024 09 12
Nordea stäms nu efter att en kund förlorat sina pengar.
En egenföretagare har blivit lurad av bedragare.
Mannen, som har Nordea som bank, fick ett sms om en misslyckad transaktion och en uppmaning om att ringa till banken.
Spärrtjänsten skulle kontaktas för att se till att mannens Bank-ID inte kapas.
Det rapporterar TV4.
Blev lurad
Det var dock inte Nordea som hörde av sig, utan bedragare.
En stund senare tog dock egenföretagarens bank kontakt på riktigt.
– En minut senare blev jag uppringd av riktiga Nordea. Då sa de att hela mitt företagskonto hade tömts på 600 000 kronor, säger han till TV4.
Stämmer Nordea
Mannen rasar nu mot storbanken, och kommer att stämma Nordea.
Högsta Domstolen har tidigare beslutat att en bank ska betala ersättning till en lurad kund, någonting som egenföretagaren nu vill se ska gälla även för företag.
– De här nya bankrånen kommer att fortsätta ske. Tills Nordea skärper sig så kommer folks liv att ödeläggas, säger han.
Stressen påverkar
Konsumentverket har tidigare varnat för att bedragare blir allt smartare och bättre på att hitta nya metoder.
De har lärt sig att dra nytta av den stress som många offer känner.
– Professorerna Lars-Olof Johansson och Karl Ask vid Göteborgs universitet har på Konsumentverkets uppdrag tittat närmare på faktorer som styr vårt beteende i en bedrägeri-situation, förklarar Konsumentverket.
– Deras slutsatser är tydliga: Forskningen visar att vår förmåga att fatta välinformerade beslut försämras i nya, överraskande och stressfyllda situationer. När vi blir osäkra är vi också lätta att påverka.
Svårt få tillbaka
Branschorganisationen Företagarna har uppmärksammat, precis som den drabbade egenföretagaren, att det ofta är svårt att få pengarna tillbaka om det inte är som privatperson.
– Om du drabbas av ett bankbedrägeri som företagare och bedöms ha agerat grov oaktsamt eller särskilt klandervärt kan det vara väldigt svårt att ersätta förlusten. Bedragarna är också i regel bra på att sopa igen spåren efter sig, säger Philip Ekeroth vid Företagarnas juridiska avdelning.
Foto: BankID
Text: Redaktionen