VIDEO: Svensk ölreklam måste ändras – är förbjuden

2024 09 11

Konsumentverket är inte nöjda med Åbros ölreklam.

Det svenska bryggeriet har nu hamnat i blåsväder efter att myndigheten gjort bedömningen att deras reklamkampanj bryter mot alkohollagen.

Kritiken grundar sig på att man anser att det är “bekymmersamt att marknadsföringen riktas mot en målgrupp där många är under 25 år”, rapporterar Dagens Nyheter med hänvisning till nyhetsbyrån Siren.

Se videon som kampanjen baseras på längst ned i artikeln.

Inspirerad av Eminem

Kampanjen som Konsumentverket invänder mot inleddes redan 2020 och är inspirerat av den amerikanska rapstjärnan Eminem.

I ett klipp från 2001, som fick spridning först 2008, skämtar artisten om namnet Åbro som påminner om  uttrycket “Ey Bro”. 

Tolv år senare väcktes klippet återigen till liv när man lanserade ölen med just namnet “Ey’ Bro”, även om man inte använde sig av själva videon i sin marknadsföring.

– Tyvärr äger inte vi rättigheterna till videon på Eminem så vi kan inte använda oss av den och alkoholreglerna i Sverige är väldigt restriktiva. Men vi hoppas att många sett videon och förstår kopplingen mellan Ey’bro och Åbro, sade Amelie Dunge, då marknadschef på Åbro, till Resumé vid tillfället.

Åbro: Efterfrågat av kunder

I somras följde man upp kampanjen på nytt när Åbro släppte uppföljaren “Big Bro” – samma succéöl men på långburk.

– Ey’Bro handlar om att fira vänskap och skapa minnen tillsammans. Vi är stolta över den lojalitet och passion som varumärket har från sina fans. Den nya 50 cl-burken är ett svar på våra kunders efterfrågan och ger dem möjlighet att ta del av vårt öl i en större förpackning, säger Camilla Wideén, Varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

Se klippet här

Men Konsumentverket är alltså inte lika nöjda.

Enligt myndigheten vänder sig Åbro till ungdomar som är en "särskilt skyddsvärd grupp” som lätt kan påverkas av alkoholreklam, och bryter därför mot algen. Åbro har därför fått bakläxa.

– Vi har ingen kommentar i nuläget, säger Cornelia Dunge, marknadschef för ÅBro Bryggeri, till Siren enligt DN.

Se det omtalade klippet som Ey’ Bro-ölen bygger på genom att klicka här (länk till Youtube).

Foto: R. Khreiss

Text: Redaktionen


Skarp Bluetooth-varning utfärdas – hela Sverige uppmanas agera

2025 04 16

Den trådlösa tekniken Bluetooth är en integrerad del i många svenskars vardagsliv.

Mängder av olika enheter kopplas upp med hjälp av tekniken. Det rör sig om allt från trådlösa hörlurar till högtalare. Bluetooth används även i många bilar.

De kommande åren väntas antalet enheter med Bluetooth öka betydligt.

– Under 2023 uppskattas leveranserna av Bluetooth-enheter ha uppgått till fem miljarder och den beräknade årliga tillväxtökningen (CAGR) fram till 2028 beräknas till åtta procent, rapporterar cybersäkerhetsföretaget NordVPN.

Nu varnar företaget för att den kraftigt ökningen kan få allvarliga konsekvenser. Eftersom tekniken är väldigt enkel att använda medför det också potentiella risker.

– Bluetooths smidighet är också dess stora nackdel. Det räcker till exempel med att råka trycka på en knapp för att sätta enheten i ”upptäckbart” läge. När det är aktiverat kan angripare enkelt utnyttja sårbarheter och kringgå de mest avancerade säkerhetsfunktionerna, vilket gör det möjligt att exempelvis installera skadlig kod eller stjäla känsliga uppgifter, Marijus Briedis, teknikchef (CTO) på NordVPN.

Tio attacker varje dag

Enligt rapporten 2024 IoT Security Landscape Report utsätts Bluetooth-enheter i hemnätverk för i genomsnitt tio attacker varje dygn. Bland de mest utsatta enheterna hittas smarta säkerhetskameror, dörrlås och tv-apparater.

– Förutom mobila enheter och hemnätverk kan Bluetooth användas mot personbilar. Samma svaghet som i mobila Bluetooth-enheter kan användas för att ansluta till en bil, något som kallas för ’Car Whisperer’. Ett enkelt sätt att undvika detta är att byta original-PIN-koden, som för många enheter inklusive bilar kan vara så enkel som 0000 eller 1234, säger Briedis.

Ju närmare desto större hot

Den värsta formen av Bluetooth-attacker kallas för ”Bluebugging”. Det innebär att hackare tar full kontroll över enheten, utan offrets vetskap. Angriparen kan använda enheten för att ringa samtal, skicka SMS, komma åt internet och tjuvlyssna på samtal.

– Attacker som dessa kallas Bluesnarfing och Bluejacking. I en Bluesnarfing-attack stjäl en angripare information från exempelvis telefonens kalender, e-post, SMS, foton och videor. Bluejacking är mindre allvarligt och innebär mest att oönskade meddelanden eller annonser skickas till enheten. Angripare kan dock även ringa internationella och dyra samtal, vilket kan stå dig dyrt, säger Marijus Briedis.

Enligt NordVPN utförs de flesta attackerna på kort avstånd, cirka 10 meter från enheten. Det är möjligt att råka ut för attacker på längre avstånd, men det är ovanligare eftersom längre avstånd ger mindre bandbredd, vilket gör attacken mindre skadlig.  

Uppmanar svenska folket

Nu går NordVPN ut med fem uppmaningar till svenska folket. Företaget uppmanar invånare att vidta följande åtgärder för att skydda enheter från Bluetooth-attacker:

  • Stäng av Bluetooth. Att stänga av Bluetooth när det inte används minskar risken avsevärt att exponeras för attacker. Det är även lämpligt att ändra Bluetooth-synligheten till dold.
  • Gör Bluetooth-enheter osynlig. På vissa enheter är det möjligt göra de oupptäckbara. Att ändra den inställningen förhindrar illasinnade aktörer från att para ihop sig med enheten.
  • Avvisa okända anslutningsförfrågningar. Man ska aldrig acceptera Bluetooth-enheter som försöker ansluta utan ens vetskap.
  • Sätt ett lösenord. Genom att ändra och/eller ställa in lösenord för Bluetooth-anslutningar är det möjligt att förhindra obehöriga enheter från att ansluta automatiskt.
  • Håll utkik efter misstänkt aktivitet. Om telefonen kopplar bort samtal eller om meddelanden som inte skickats av användaren upptäcks kan det betyda att enheten är komprometterad. Då är det läge att titta på vilka Bluetooth-enheter som finns sammankopplade och överväga en fabriksåterställning av enheten.

Foto: Minhthai0105 resp J. Gibson

Text: Redaktionen


Trump har vaknat – får vredesutbrott direkt

2025 04 16

USA:s president Donald Trump har vaknat för dagen och väcker direkt stor uppmärksamhet.

I ett inlägg på Truth Social går presidenten till hårt angrepp mot det prestigefyllda universitetet Harvard.

– Harvard har nästan anställt alla radikala vänstergalningar, fårskallar och idioter, dundrar Trump och tillägger:

– På grund av det kan Harvard inte längre betraktas som en anständig läroplats, och bör inte finnas med på någon lista över världens största universitet och högskolor. Harvard är ett SKÄMT, de lär ut hat och dumhet, och borde inte längre få federala medel.  

Bakgrund

Harvard har motsatt sig en kravlista från Vita huset, som bland annat innehåller krav på nya anställningsrutiner, antagningsprocesser och förändringar i styrningen.

Trumpadministrationen har också krävt att mångfaldskontor ska stängas och samarbeten med migrationsmyndigheter för att granska utländska studenter.

Samtliga åtgärder har sin grund i att Vita huset anser att Harvard inte gjort tillräckligt för att bekämpa antisemitism.

Harvard har sagt nej till kraven, vilket fått Donald Trump att agera kraftfullt. Presidenten har fryst 2,2 miljarder dollar i statligt stöd till universitetet. 

Obama försvarar

USA:s tidigare president Barack Obama tar Harvard i försvar.

– Harvard fungerar som ett exempel för andra högre institutioner genom att avfärda ett olagligt försök att strypa den akademiska friheten, skriver han på X.

– Låt oss hoppas att andra institutioner följer efter, tillägger Obama.

Harvards president Alan Garber vill inte att Vita huset ska påverka hur lärosätet ska styras. 

– Ingen regering - oavsett vilket parti som sitter vid makten - bör diktera vad privata universitet kan undervisa, vem de kan anta och anställa, och vilka studier och forskningsprojekt de kan ägna sig åt, säger han i ett uttalande.

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen