Dåligt bemötande hos Elgiganten – kunder jätteledsna

2024 09 09

En flicka och hennes mamma känner sig jätteledsna och chockade efter att ha blivit dåligt bemötta hos Elgiganten.

Händelsen började med att familjen Pshdar åkte till Elgiganten för att köpa en ny mobiltelefon.

De valde att köpa en mobil för 15 000 kronor, som skulle användas av mamman i familjen, rapporterar SVT.

När de kom hem igen var det tänkt att dottern Linn, 9, skulle göra en så kallad unboxingvideo där hon öppnade kartongen med mammans nya mobil.

Men när hon öppnade kartongen fick hon en minst sagt tråkig överraskning.

”Chockade och jätteledsna”

Kartongen innehöll nämligen bara metallbitar inslagna i folie, och ingen mobiltelefon.

Familjen åkte tillbaka till Elgiganten – men upplevde att personalen inte trodde på dem, trots att de hade bildbevis på hur plomberingen bryts.

– Vi fattade ingenting, blev helt chockade och jätteledsna och besvikna, säger Linn Pshdar till kanalen.

Blev avvisade i butiken

Enligt mamman Rasan Aziz blev de avvisade av butikspersonalen, utan blev istället hemskickade med en uppmaning att mejla till supporten.

– Vi bad om att få prata med den ansvarige i butiken men den personen kom inte ens och tittade på videon eller pratade med oss, säger hon.

Elgiganten menar att det rör sig om en mobil som någon har köpt och returnerat och som sedan har sålts igen, och att det sannolikt har skett ett bedrägeri i samband med det.

Butikskedjan beklagar bemötandet och har erbjudit familjen en ny mobil.

Många anmälningar mot sig

Det är emellertid inte förstå gången som Elgiganten gör kunder besvikna.

Tidigare i sommar rapporterades det om att butiksjätten fått rekordmånga anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, vilket MarcusOscarsson.se har skrivit om.

Kunder har bland annat blivit missnöjda för att när de inte har fått möjlighet att få sin trasiga produkt reklamerad eller lagad.

Elgiganten är det elektronikföretag som fått flest anmälningar mot sig från missnöjda kunder, enligt ARN.

– Vi är såklart inte nöjda med att toppa listan, men vi är ju samtidigt också noggranna med att informera om att ARN finns i de fall då vi inte kommer överens, har Elgigantens drift- och hållbarhetschef Tony Ottebjer-Winkler sagt till SR.

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 21

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen