Stora problem för svensk larmjätte – “livsfarligt för alla kunder”
2024 09 06
Omfattande tekniska störningar uppges ha drabbat larmjätten Verisure det senaste dygnet.
Flera kunder har uppmärksammat att deras hemlarm havererat och att det varken gått att larma på eller av.
Det ska även ha saknats uppkoppling mot larmcentralen, rapporterar Aftonbladet.
Bland rapporterna finns också att larmbolagets app inte fungerat och att det lyst gula varningsprickar på larmpanelen.
Det framgår också att larm inte varit på trots att det aktiverats och att folk med digitala lås blivit utelåsta eftersom de öppnas justvia Verisures app.
"Livsfarligt för alla kunder"
Problemen uppges ha pågått under flera timmar under torsdagen. På kvällen skickade Verisure ut ett sms till sina kunder där man bekräftade tekniska problem med appen, men att larmen skulle fungera i övrigt.
Men enligt en anställd som Aftonbladet talat med uteblev larm till larmcentralen under minst två timmars tid.
Även interna system uppgavs ha blivit drabbade. Enligt den anställda gick företaget ut med direktiv om att kommunicera att det enbart var appen som hade problem.
– Det är livsfarligt för alla kunder. Företaget ljuger om säkerheten, säger medarbetaren till tidningen.
"Tar situationen på stort allvar"
Senare formulerade Verisure om sin kommunikation på den egna hemsidan. Att larmen uttryckligen skulle fungera framgick inte längre.
– Vissa av våra kunder hade tillfälliga problem (i dag, den 5 september) på grund av en teknisk uppgradering som påverkade vår app, vilket vi har har undersökt och nu löst till fullo. Ingen åtgärd krävs av våra kunder. Vi tar den uppkomna situationen på stort allvar och ber om ursäkt för besväret, underströk företaget i sin uppdatering
Verisure har undersökt händelsen och löst problemet, uppger larmbolaget för Aftonbladet.
Halv miljon kunder
Verisure har en halv miljon kunder i Sverige och beskriver sig som landets ledande larmföretag.
Bland annat har bolaget rekommenderats av föreningen Villaägarnas Riksförbund.
– Vi vill att våra medlemmar ska ha det bästa möjliga hemlarmet, och det är därför vi rekommenderar Verisure hemlarm. Med Verisures branschledande brand- och inbrottsskydd är vi övertygade om att våra medlemmar får en tryggare och säkrare vardag, framhåller organisaitonen.
Att det klagas över problem på Verisure är annars relativt ovanligt.
Företaget har goda omdömen på nätet och belönades så sent som häromveckan med en certifiering av Great Place to Work för sin arbetskultur bland medarbetare.
Foto: MarcusOscarsson.se resp D. MacKay
Text: Redaktionen