Ny butik lanseras i Sverige – kunder behöver inte betala med pengar

2024 09 04

E-handelsjätten Gymgrossisten och hudvårdsvarumärket Moss & Noor lanserar en annorlunda form av butik.

I den nya webbutiken Sweat Store behöver kunder inte betala med pengar.

– Sweat Store är världens första e-handel där du betalar med svett i stället för cash, skriver Gymgrossisten om konceptet, som ger kunder möjlighet att klicka hem produkter genom att klara av olika ”svettiga utmaningar”.

Den som klarar av att stå i plankan i en minut kan få hem en deodorant från Moss & Noor och 50 avklarade ”kettlebell swings” betalar av proteinpulver.  

Dessutom kan man njuta av 100 hamburgare från kedjan Brödernas om 1 000 armhävningar görs samtidigt av max tio personer i samma rum.

Här är villkoren

Utmaningarna måste filmas och laddas upp på Tiktok eller Instagram.

Så här går det till, enligt Gymgrossisten:

- Välj vilken produkt du vill köpa

- Filma den utmaning som är kopplad till produkten. 

- Ladda upp videon på Tiktok eller Instagram-feed. 

- Tagga @gymgrossisten, @moss.noor, #sweatstore i din bildtext. 

”Effektivt sätt”

Sweat Store lanserades den 3 september.

Tom Flumé, vd Moss & Noor, beskriver webbutiken som en ”typ av hybridbutik”.

– Där möts försäljning och marknadsföring på ett rätt naturligt sätt. Det fiffiga är såklart den inbyggda virala mekaniken, men det är också ett effektivt sätt att nå ut till kunder som annars inte testat våra produkter. Vi gör en del sampling och detta blir ett förlängt steg av det. Win-win helt enkelt, säger han till sajten E-handel.

Uppdateras med nya produkter

Utvalda produkter och utmaningar kommer att uppdateras varje vecka.

Den här veckan kan man hitta produkter som hörlurar, proteinpulver och presentkort i webbutiken.

För att ta del av produkterna måste kunder ha en offentlig profil på den valda sociala medieplattformen, vara över 18 år och bosatta i Sverige. 

Foto: N. Ohlrogge resp J. Leupe

Text: Redaktionen


Skarp kritik mot app från Google – extremt populär i Sverige

2025 08 16

En mobilapp från Google får skarp kritik för att vara missvisande.

Google Maps är en av världens vanligast appar med miljardtals användare varje månad.

Även i Sverige används den flitigt av väldigt många människor.

Nu riktar den Afrikanska unionen skarp kritik mot, bland annat, den populära kartappen från Google.

– Man kan tycka att det bara är en karta, men i verkligheten är det inte det, säger Selma Malika Haddadi från Afrikanska unionen i ett uttalande, rapporterar Reuters.

– Sådana stereotyper påverkar medier, utbildning och politik.

Ger falskt intryck

Det är användningen av Mercators världskarta från 1500-talet som nu kritiseras.

Den skapades för att användas vid navigering, och visar inte kontinenternas verkliga storlek.

Områden nära syd- och nordpolen är större samtidigt som kartan förminskar Afrika och Sydamerika.

– Den nuvarande storleken på kartan över Afrika är fel. Det är världens längsta desinformationskampanj och den måste helt enkelt få ett slut, säger Moky Makura som är vd för organisationen Africa No Filter, uppger Reuters.

Påverkar afrikanernas identitet

Den oproportionerliga kartan påverkar afrikanernas identitet och stolthet, och barnen riskerar att få en felaktig bild av den kontinent där de växer upp, framhåller Fara Ndiaye som är medgrundare till organisationen Speak Up Africa.

– Vi arbetar aktivt med att främja en läroplan där Equal Earthkartan kommer att vara den huvudsakliga standarden i alla afrikanska klassrum, säger hon.

– Jag önskar också att det ska vara den som används av globala institutioner.

Används i stor utsträckning

Mercators världskarta används fortfarande i stor utsträckning.

Den förekommer bland annat i många skolor och används av många teknikföretag.

Google Maps bytte från Mercator i webbversionen 2018, även om man fortfarande kan byta tillbaka om man föredrar det.

I Google Maps mobilapp är Mercatorkartan fortfarande standard.

Foto: S. Feyissa

Text: Redaktionen


Fler och fler investerar i samma sak – ”kan få en bra vinst”

2025 08 16

En ökande trend syns i både Sverige och Finland.

2023 var inget bra år för de svenska och finska fritidshusmarknaderna.

Pandemiåren innebar en kraftigt ökad efterfrågan på fritidshus.

Efteråt följde stigande räntor och svag konjunktur, vilket slog hårt mot bostadsmarknaden.

Under 2024 vände trenden och under 2025 har antalet fritidshusaffärer ökat kraftigt.

– Det har funnits ett uppdämt behov. Jag skulle säga att det är en återgång till en mer normal nivå efter ett riktigt dåligt 2023, säger Hans Flink på Svensk Mäklarstatistik till DN.

Finland följer samma trend

Året första sex månader innebar en ökning på 23 procent av antalet fritidshusaffärer i Sverige.

I Finland syns en liknande trend.

Där ökade motsvarande försäljning med tio procent under sommarmånaderna maj, juni och juli.

Köper för att hyra ut

Ökningen innebär att den finländska fritidshusmarknaden stigit till en högre nivå än innan pandemiåren.

En anledning till ökningen är att många köper för att hyra ut semesterboende och på så sätt tjäna pengar på sin investering.

– Man kan få en bra vinst på att hyra ut sin stuga, eftersom också intresset för att hyra stugor är sällsynt högt och förmedlare och webbsidor gör det lätt för dem som är intresserade att hyra, säger Tuomas Viljamaa som är vd för det finska Centralförbundet för fastighetsförmedling i ett uttalande, rapporterar Svenska Yle.

Trenderna går isär

Samtidigt som antalet fritidshusaffärer steg i både Sverige och Finland går prisutvecklingen åt olika håll.

I Finland syns en liten genomsnittlig prisökning under sommarens fritidshusaffärer.

I Sverige sjönk medelpriset med två procent under året fösta sex månader, jämfört med föregående år.

– Fritidshus är inget måste för människor. De som har funderat på att sälja kan ha tänkt att ”vi får nog nöja oss med det här”, samtidigt som köparna kan tycka att det är ett bra läge, säger Hans Flink till DN.

Foto: T. Barbhuiya

Text: Redaktionen