Unikt besked från Swedbank – säger nej till alla som frågar

2024 09 03

Swedbank har en unik regel som kan slå mot hundratusentals kunder.

Räntorna sjunker.

För två veckor sedan sjönk styrräntan med 25 punkter – från 3,75 till 3,50 procent – och sedan förra hösten har Swedbanks rörliga ränta totalt sjunkit med 0,45 procentenheter och ligger just nu på 5,49 procent.

En alldeles för blygsam sänkning enligt många kunder, som då gärna vänder sig till banken för att individuellt försöka förhandla ned räntan.

Den som ställer den frågan till Swedbank löper dock stor risk att få ett blankt nej.

Detta på grund av en unik regel hos banken som inte tillåter förhandling om rabatten under ett års tid, rapporterar Svenska Dagbladet.

– Det går inte att se över ränterabatten var och varannan månad. Den sätts i tolv månader av en anledning och skall ses över när den löper ut, framhåller Swedbanks kundtjänst till en bolånekund som försökt förhandla, enligt tidningen.

Andra banker säger ja

Ingen annan av storbankerna har en sådan regel. 

Hos Nordea, Handelsbanken och SEB kan kunder som valt rörlig ränta kontakta banken och utan vidare förhandla individuellt.

Regeln hittas i det avtal som tecknats mellan Swedbank och kund där ränterabatten istället går under beteckningen “tillfällig ränteavvikelse”. Enligt storbanken finns den för att ge trygghet till kunden.

– Det är två parter som har kommit överens men om du som kund vill ha en förhandling så kan banken antingen låta dig göra det eller inte. Det är upp till banken, säger emellertid Eva Lindström som är jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå till SvD.

Fler sänkningar på gång

När Riksbanken gav besked om sin senaste räntesänkning meddelade man att ytterligare sänkningar – i en hastig takt – kan vara att vänta framöver.

Centralbanken hänvisar till att inflationen avvikit allt mindre från målet på 2 procent, samtidigt som olika indikatorer, som producentpriser och företagens prisplaner, fortsätter att tyda på ett inflationstryck som är förenligt med målet. 

– Allt detta stärker bilden av att inflationen håller på att stabiliseras nära inflationsmålet och tyder på att risken för att inflationen åter blir alltför hög har minskat ytterligare. Ny information sedan den penningpolitiska rapporten i juni talar dessutom för att tillväxtutsikterna i Sverige och omvärlden är något svagare än i den senast publicerade prognosen, framhöll myndigheten i augusti.

– Mot den här bakgrunden bedömer direktionen att styrräntan kan sänkas något snabbare än i bedömningen i juni. Om inflationsutsikterna står sig kan styrräntan sänkas ytterligare två eller tre gånger i år. 

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Orban tvingas vika ner sig

2025 10 27

USA sätter nu ytterligare press på Ungerns premiärminister.

Det har varit ett par tuffa veckor för Viktor Orban.

Först ställdes toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin som skulle hållas i Budapest in.

Nu sätter USA ytterligare press på Ungern för att landet ska sluta köpa rysk olja, rapporterar Kyiv Independent.

Tvingas vika ner sig

Ungern har länge motsatt sig idén om att sluta köpa den ryska oljan.

Washington förväntar sig dock att Ungern ska ta fram en plan för hur de ska göra sig oberoende av rysk energiimport.

Det säger USA:s Nato-ambassadör Matt Whitaker.

– Ungern har, till skillnad från många av sina grannar, inte gjort upp några planer eller vidtagit några aktiva åtgärder, säger han.

Blivit ett problem

Viktor Orban och Donald Trump har i grunden en bra relation – men frågan om rysk olja har ställt till det.

USA har som bekant infört sanktioner mot de ryska oljejättarna Rosneft och Lukoil – och uppmanar Europa att hitta andra källor till olja än Ryssland.

Enligt Whitaker kommer USA nu att arbeta för att hitta alternativa lösningar för Ungern.

Läs mer: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Ska till USA

Ungerns utrikesminister Péter Szijjártó framhåller att Orban och USA:s president Donald Trump kommer att träffas nästa vecka för att diskutera USA:s sanktioner mot rysk olja.

Budapest kommer inför det undersöka de "exakta juridiska och fysiska konsekvenser" av sanktionerna som Trump införde, rapporterar Ukrainska Pravda.

Långtgående motstånd

Sedan det fullskaliga kriget bröt ut i februari 2022 har Ungern vägrat ge upp den ryska oljan.

Viktor Orban har även varit emot flera åtgärder som EU har försökt rikta mot Ryssland för att sätta press på Kreml, däribland sanktioner.

Även Slovakien har kritiserats av liknande anledningar.

Läs mer: Putins nya taktik i kriget

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen