Volvo lanserar nytt elfordon – längsta räckvidden någonsin

2024 09 03

Volvo har nått ett genombrott på elfordonsmarknaden.

Det uppger bolaget på tisdagsmorgonen.

Volvo meddelar att man kommer lansera en ellastbil som kan köra upp till 600 kilometer på en laddning.

– Upp till 600 kilometer på en laddning. Så långt kommer nästa generations ellastbil från Volvo Lastvagnar kunna köra. Räckvidden innebär ett genombrott för fjärrtransporter utan avgasutsläpp, framhåller fordonstillverkaren i ett uttalande.

Det är den längsta räckvidden någonsin för en ellastbil från Volvo. Tidigare modeller har haft batterier med en räckvidd på högst 450 kilometer.

Kan köra en hel dag

Ellastbilen är en ny variant av modellen Volvo FH Electric. Den kommer att släppas till försäljning under andra halvåret 2025.

Enligt Volvo kommer ellastbilens utökade räckvidd göra det möjligt för åkerier och transportföretag att köra en hel arbetsdag utan att behöva ladda.

Nya Volvo FH Electric är anpassad för medellånga och långa sträckor.

– Vårt nya elektriska flaggskepp kommer att bli ett mycket bra komplement till vårt breda utbud av ellastbilar och möjliggöra transporter utan avgasutsläpp också för riktigt långa distanser. Det kommer att vara en bra lösning för transportbolag som har en hög årlig körsträcka på sina lastbilar och en stark vilja att minska sina koldioxidutsläpp, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

3 800 ellastbilar

Volvos nya drivlineteknik, den så kallade e-axeln, möjliggör räckvidden på 600 kilometer. E-axeln skapar utrymme för betydligt mer batterikapacitet ombord. Effektivare batterier, ett ytterligare förbättrat batterihanteringssystem och övergripande effektivitet hos drivlinan bidrar också till den längre räckvidden.

I dag har Volvo Lastvagnar åtta eldrivna lastbilar i sin portfölj. Hittills har man levererat över 3 800 ellastbilar till kunder i 46 länder.

– Transportsektorn står för sju procent av de globala koldioxidutsläppen. Batteridrivna ellastbilar är viktiga för att minska klimatavtrycket. Förutom de stora miljövinster som ellastbilar ger, innebär de också en mycket bättre arbetsmiljö för lastbilsförarna med betydligt lägre nivåer av buller och vibrationer, säger Roger Alm.

Foto: A. Cai

Text: Redaktionen


JUST NU: Massiv attack mot ryska ekonomins hjärta – fartyg lämnar

2025 11 05

Den ryska ekonomins motor drabbas av ett hårt slag.

I helgen slog flera drönare ner i en av Rysslands stora exporthamnar.

Nu tvingas Ryssland att stoppa bränsleexporten från hamnen i Tuapse.

– Rysslands Svartahavshamn Tuapse har avbrutit bränsleexporten, medan det lokala oljeraffinaderiet stoppade bearbetningen av råolja efter ukrainska drönarattacker, rapporterar Reuters, med hänvisning till källor från branschen.

Helgens attacker

Det var i söndags som rapporterna kom om att ukrainska drönare hade träffat anläggningen Tuapse, som är en av Rysslands viktigaste oljehamnar i Svarta havet.

Attacken orsakade en stor brand och skadade minst ett fartyg.

Ukraina har under flera månader slagit till mot ryska oljeraffinaderier, depåer och pipelines.

Samtidigt attackerar också den ryska krigsmakten den ukrainska energiinfrastrukturen.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Skulle öka exporten

Anläggningen Tuapse har en bearbetningskapacitet på 240 000 fat olja per dag.

Bränsleleveranserna från hamnen går främst till Kina, Malaysia, Singapore och Turkiet.

– Före attacken hade man förväntat sig att Tuapse skulle öka exporten av oljeprodukter i november, uppger Reuters.

Nu har alltså exporten helt stannat av.

Och de fartyg som låg i hamnen har nu lämnat.

– Enligt uppgifter låg tre tankfartyg dockade i hamnen under attacken för lastning. Från och med onsdagen flyttades alla fartyg bort från kajerna och ankrades nära hamnen, rapporterar Reuters.

Långsiktiga konsekvenser

Attacken mot oljeterminalen i Tuapse kommer att få långsiktiga konsekvenser för Ryssland, enligt den ukrainska marinens talesperson Dmytro Pletenchuk.

– Förutom den direkta skadan på de tekniska kedjorna som är involverade i transporten, kommer det att bli en reaktion bland de företag som fraktar och tankar dit. Detta innebär en ökning av försäkringspremierna och i allmänhet kommer det att avskräcka många från att anlöpa dessa hamnar, säger han, rapporterar RBC-Ukraine.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Text: Redaktionen


5nov2025

Kundflykt från Lidl – därför har 50 000 kunder lämnat

2025 11 05

Lidl tappar i förhållande till sina konkurrenter.

Under det senaste året har lågpriskedjan tappat många kunder till konkurrerande kedjor.

– Lidl har förlorat 50 000 kunder på ett år, säger marknadsundersökningsföretaget Yougovs analytiker Fredrik Bendz, till Dagligvarunytt.

Och det är inte bara kundantalet som har blivit lägre, utan även snittsummorna som folk handlar för.

Detta ligger bakom

Lidls nedåtgående trend sammanfaller med optimismen hos svenska hushåll, efter att Riksbankens räntor har sänkts och att matpriserna har börjat röra sig neråt på vissa varor.

Att folk har mer pengar kvar i plånboken kan vara det som gör att lågpriskedjan nu tappar kunder, då fler har råd att handla hos andra kedjor.

– Min analys är att Lidl helt enkelt förknippas så starkt med pris. Nu när folk börjar lätta på plånboken ser det ut att drabba Lidl, säger Fredrik Bendz.

Effekt på övriga priser

I början av hösten kom en rapport från Matpriskollen som visar att närvaron av lågprisbutiker pressar ner priserna hos närliggande butiker också.

Butiker i närheten av en lågprisbutik tvingas ofta att hålla nere sina priser för att inte tappa kunderna till det billigare alternativet.

– Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna, hävdar Matpriskollens vd Ulf Mazur, till SVT.

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Toppbetyg för matkassen

Många kunder väljer Lidl på grund av butikernas låga priser.

Men kedjan har också fått beröm för kvaliteten på sina varor.

I ett blindtest nyligen fick Lidls matkasse toppbetyg och utsågs till Sveriges godaste, enligt Aftonbladet.

Testet omfattade många basvaror och vardagsklassiker.

– Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, sade Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort

Foto: Krzysztof Przybylak

Text: Redaktionen