Stort larm om svensk biljätte – släcker motorlampan innan leverans
2024 09 03
Biljätten Riddermark är i blåsväder.
Företaget är det största i Sverige på begagnade bilar och har 14 anläggningar runtom i landet.
Totalt säljer man cirka 50 000 bilar om året, enligt egna siffror.
Men nu framkommer uppgifter om hur anställda på Riddermark systematiskt döljer fel på bilarna för att få dem sålda snabbt innan kunderna hinner märka det, avslöjar Aftonbladet.
Åtgärdar inte problem
Enligt dokument och interna chattar som tidningen tagit del av framgår bland annat att man uppmanat en verkstad att “släcka motorlampan utan att ifrågasätta”, det vill säga utan se vad det är för felkod och åtgärd.
Det finns flera exempel på dessa metoder och följden blir att problem markeras som åtgärdade trots att de inte har utförts.
En anställd som haft uppdraget att hämta och lämna bilar hos Riddermarks kunder vittnar också om att säljare uppmanat chaufförerna att hitta fel på bilarna.
Detta för att få ett lägre pris hos kunder, till exempel äldre personer, som inte kan ifrågasätta påpekandet.
Samma person berättar att det flera gånger har hänt att hjulen trillat av under körning – på väg till kunder – med följden att Riddermark satt tillbaka hjulen, levererat och hållit tyst om det.
Slår tillbaka: Ljuger inte
Riddermark har svarat på kritiken.
Chefen Alexander Riddermark tycker att uppgifterna är “fruktansvärda att höra”.
– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det djupt allvarligt, säger han till Aftonbladet.
Riddermark-chefen känner till att det har hänt att säljare släckt motorlampan utan att åtgärda fel, för att bilarna ska säljas snabbt.
Men han delar inte bilden av att företaget fuskar eller blåser sina kunder.
– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att fusket inte sker.
"Sveriges nöjdaste kunder"
På Riddermarks hemsida beskriver man sig som företaget med “Sveriges nöjdaste bilkunder”.
Man hänvisar till betygen på omdömessajten Trustpilot.
– Vi är stolta över att kunna säga att vårt betyg på Trustpilot är det högsta inom branschen, ett tydligt bevis på vår dedikation till kundnöjdhet, framhåller företaget.
Riddermark påtalar även att man “alltid strävar efter att erbjuda en smidig trygg och tillfredsställande bilupplevelse för sina kunder”.
Här finns Riddermark i Sverige:
- Bromma
- Halmstad
- Järfälla
- Linköping
- Nacka
- POPUP Transportbilcenter Strängnäs
- Recharge Stockholm
- Strängnäs
- Sundsvall
- Tyresö
- Täby
- Uppsala
- Västerås
- Örebro
- Östersund
Arkivfoto: W. Kei
Text: Redaktionen