Toppchef hos Audi har fallit hundratals meter

2024 09 03

En av Audis toppchefer har förlorat livet i en olycka.

Audis toppchef Fabrizio Longo har varit med om en dödsolycka.

62-åringen var ute och klättrade i de italienska Alperna när olyckan var framme.

Longo föll plötsligt 200 meter från 3 000 meters höjd i Adamellobergen.

Det rapporterar New York Post.

Kom fort till platsen

Longo, som har styrt Audis italienska avdelning, hittades död i en ravin av räddningstjänsten som fort tog sig till platsen efter att en annan klättrare ringt in.

Longo har varit Italien-chef sedan 2013.

Kondoleanser kommer in

Internationella skid- och snowboardförbundet publicerade ett uttalande där de beklagade hans död.

Förbundets ordförande Flavio Roda kallade Longos död för ”en fruktansvärd förlust för förbundet som har haft ett fruktbart samarbete med Longo i flera år”.

– Vi ansluter oss till familjen i denna stund av stor smärta, och med personalen på Audi Italia, säger han till New York Post.

Även en talesperson för Audi har uttalat sig.

– Fabrizio Longo har lett Audi-varumärket i Italien med stor framgång sedan 2013 och bekräftat varumärkets ledarskap inom premiumsegmentet 11 år i rad.

– Hans starka värderingar och genuina omsorg om var och en skapade en arbetsplats fylld av värme och respekt. Hans smittsamma entusiasm och positiva energi berörde och inspirerade Audi Italia och dess intressenter varje dag.

Besökte ofta

Longo var ofta på besök i Adamellobergen. 

Han tyckte om att klättra och brydde sig mycket om att bevara naturen.

– Bilchefen var en flitig besökare i Adamellobergen och hade talat om behovet av att skydda regionen från miljöutmaningar, rapporterar The Mirror.

Var viktigt

Medvetenhet om naturen var en viktig sak för Longo.

– Idag talar alla om hållbarhet, men jag föredrar ordet ”medvetenhet”. Bakom medvetenhet finns ett mycket bredare värde eftersom det förutsätter en djup förståelse av sammanhanget. Och det innebär att företagen måste göra val som kan omsättas i realistiska lösningar, har han sagt.

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


Succéfilmen har kommit till SVT Play – kan streamas idag

2025 06 20

En animerad succéfilm från 2003 har landat på SVT Play.

För 22 år sedan släpptes en av de mest hyllade animerade filmerna genom tiderna.

Hitta Nemo introducerades då för biobesökare.

Pixar-filmen har nått en rankning på 8,2 på IMDB – och har nu kommit till streamingtjänsten SVT Play.

Det är Hitta Nemo

Den animerade familjefilmen handlar om den överbeskyddande clownfisken Marvin som ger sig ut på en äventyrlig resa genom havet för att hitta sin son Nemo, som blivit fångad av en dykare.

– Under sin färd får Marvin hjälp av den glömska fisken Doris, och tillsammans möter de både faror och vänner i det stora blå, förklarar SVT.

Svenska rösterna

Filmen är regisserad av Andrew Stanton och bland de svenska röstskådespelarna finns bland annat Leif Andrée, Ulla Skoog, Daniel Andersson och Mikael Persbrandt.

Filmen har hyllats brett – bland annat hos den renommerade recensionssajten Roger Ebert.

Läs mer: Netflix utvidgas – erbjuder helt ny funktion

“Även för vuxna”

Sajtens recensent reflekterade 2003 över att filmens huvudsakliga publik inte läser filmrecensioner.

– Deras föräldrar gör det, och till dem och vuxna som inte har barn som ursäkt kan jag säga att ”Hitta Nemo” är ett nöje för vuxna, menas det.

– Det finns skämt som vi förstår som barnen inte förstår, och komplexiteten i Albert Brooks neuroser, och den enorma duken fylld med varelser som har lite av samma hypnotiska skönhet som – ja, fiskar i ett akvarium.

Sajten ger Hitta Nemo fyra av fyra stjärnor i betyg.

“Genialt”

Även BBC:s recensent Nev Pierce hyllar filmen – och ger den fem av fem stjärnor.

Pierce väljer ordet “genialt” för att sammanfatta filmen.

– Hitta Nemo är en fantastisk vattenanimation som är rolig, spännande och oändligt uppfinningsrik och som kommer att tömma adjektivförrådet även hos den mest hyperboliska filmtittaren. Ett ord gör jobbet: genialt.

Läs mer: Netflix ska släppa ny svensk storfilm

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Utsågs till “Årets butik” – går nu i konkurs

2025 06 20

Ett tidigare hyllat bolag tvingas nu tacka för sig.

År 2021 utsågs bolaget Vindpinad till “Årets butik” av branschtidningen Sportfack för sitt hållbarhetsfokus.

Webbutiken – som har sålt produkter för friluftsliv och utomhussport – hyllades brett.

Nu går företaget bakom butiken i konkurs, rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Det är Varbergs tingsrätt som har fattat beslutet.

Bolagets förlust hade fördjupats från minus 88 000 kronor till minus 163 000 kronor.

I en rapport från bolaget hänvisar man till inflation, pressade konsumenter och hård konkurrens som bidragande orsaker till utvecklingen.

Sjönk under hälften

Det var i höstas som de stora varningsflaggorna började dyka upp.

Företagets egna kapital sjönk då under hälften av aktiekapitalet, och ekonomin gick inte att rädda.

Anna-Karin Renell vid Advokatbyrån Eriksson & Bengtsson AB har utsetts till konkursförvaltare.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Vindpinad

Vindpinad är en webbutik med produkter för friluftsliv, utomhussport och vardagsbruk.

– Vår affärside kretsar runt att vi vill hjälpa våra kunder till mer hållbara konsumtionsbeslut, förklarar Vindpinad som sin verksamhet.

– Därför har vi utvecklat en process där vi utvärderar en stor mängd miljö- och produktionsdata om varumärken och deras produkter. Utvärderingen mynnar ut i att varje enskild produkt får hållbarhetspoäng inom fem kategorier.

Det var visionen

Vindpinads långsiktiga vision var enligt egen utsago att bidra till en minskad konsumtion.

– Vi tar oss mot visionen genom att sälja produkter som ska älskas, användas, vårdas, lagas och användas på nytt under så lång tid som det bara är möjligt. Med tiden kommer produkterna berätta historier om både människor, platser och äventyr, menas det.

– Vårt övergripande mål är inte ekonomisk framgång utan vårt mål är ökad hållbarhet. Framgång och lönsamhet är snarare möjliga konsekvenser av, eller bevis för, träget arbete mot just det målet.

Foto: F. Irsara

Text: Redaktionen